3 elementen die belangrijk zijn in e-commerce e-mailmarketing

Gastblog door Newsletter2Go

Heb jij een webshop? Wanneer je een webshop start en je met je marketingplan begint denken de meeste vaak aan SEO-geoptimaliseerde teksten en betaalde advertenties. Dit geeft je zeker de nodige bekendheid voor je webshop, maar heb je ook al aan e-mailmarketing gedacht?

E-mailmarketing is een kanaal dat niet direct resultaten geeft, zoals bijvoorbeeld wanneer je op Google adverteert. Op lange termijn is het echter wel een veel goedkopere en effectievere marketing strategie. Het verzenden van een e-mail kost je tussen de 0,0006 tot 0,01 cent (of zelfs helemaal niets), wat veel goedkoper is dan wanneer je voor advertenties betaalt of een normale brief verzendt. Plus, wat je ervoor terugkrijgt is waardevol.

Met e-mailmarketing communiceer je direct met potentiële klanten. Daarnaast zijn de personalisatie mogelijkheden flexibel, waardoor je met één e-mail direct honderden klanten persoonlijke content kunt toesturen. Klinkt dit aantrekkelijk? Lees dan verder. Megan van Newsletter2Go vertelt je precies hoe je e-mailmarketing voor e-commerce inzet.

Een succesvolle intrede in e-mailmarketing

First things first, de strategie. In e-mailmarketing is een goed doordachte strategie de basis van je succes. Denk vooraf na over de doelgroep. Wie gaan je e-mails lezen? Hoe ziet hun dag eruit? Wanneer zijn ze online en lezen ze hun e-mails? Afhankelijk van de doelgroep kun je ook de communicatiestijl beter definiëren.

Voorbeeld: Een online boekenwinkel wil graag van start gaan met een e-mailmarketing strategie. De winkel vindt uit dat de doelgroep grotendeels tussen de 30 en 45 jaar oud is en besluit om te beginnen met een nieuwsbrief verzending iedere twee weken. De mailings worden ’s avonds verstuurd, omdat de doelgroep overdag werkt en na etenstijd het vaakst hun e-mail bekijkt.

Een blik op de onderwerpregel

Op basis van de onderwerpregel beslist de ontvanger of de mailing wel of niet wordt geopend. Maak het onderwerp daarom zo overtuigend mogelijk! De optimale onderwerpregel bestaat uit 30-50 tekens. Zet de belangrijkste inhoud vooraan en maak de ontvanger zo direct duidelijk wat ze in de e-mail gaan lezen (en waarom ze dit moeten doen). Alleen wanneer de inhoud van de mailing voor relevant lijkt, opent de ontvanger de e-mail. Let ook op de spam regels. Verschillende e-mailproviders classificeren mailings met bepaalde onderwerpen graag als spam (denk aan casino, gratis of sex). Vermijd daarom het gebruik van te veel reclametermen of te veel hoofdletters.

Voorbeeld: Natuurlijk weet de boekenwinkel dat de boekenmarkt en daarmee de concurrentie zeer groot is. Daarom is het des te belangrijker om zich met de onderwerpregel van de menigte te onderscheiden. De shop test daarom het gebruik van emoji’s, diverse kortingspercentages en personalisaties. Bijvoorbeeld: Alleen vandaag Janna, 40% korting op romans ?

Relevantie door personalisatie

Eén ding is vooral belangrijk bij het versturen van nieuwsbrieven: de relevantie. Door personalisatie kun je voor elke individuele ontvanger de waarde van de e-mail vergroten. Personalisatie houdt in dat de inhoud individueel aan elke ontvanger wordt aangepast. Verschillende elementen van de nieuwsbrief kunnen worden gepersonaliseerd. Denk bijvoorbeeld aan de naam van de ontvanger direct in het onderwerp of het verzenden van aangepaste inhoud. Hierdoor voelt de ontvanger zich persoonlijk aangesproken. Elke ontvanger krijgt dus alleen datgene wat voor hem relevant is.

Voorbeeld: Na de aanmelding voor de nieuwsbrief vraagt de boekenwinkel of de ontvanger zijn of haar profiel wil uitbreiden met een naam en favoriete genre. Hiermee kan later gepersonaliseerd worden. De naam kan in de aanhef worden vermeld en de boekentips kunnen op het gekozen genre worden afgestemd. Dit zorgt ervoor dat een massamail toch persoonlijk wordt!

Cadeautje: een voucher!

Iedereen houdt van een cadeautje, ook nieuwsbrief ontvangers. Uit eigen onderzoek over e-mail vouchers blijkt dat 41% zich aanmeldt voor een nieuwsbrief om korting of cadeaus te ontvangen.

Verwen de lezer daarom van tijd tot tijd met een waardebon of kortingsbon. Dit zorgt voor een tevreden klant en motiveert tegelijkertijd om weer eens de shop te bezoeken. Gebruik bijvoorbeeld een gebeurtenis of evenement om een passende actie te bedenken. Kerstmis, de verjaardag of de zomervakantie zijn allemaal goede redenen om korting te geven. Als de voucher slechts tot een bepaalde datum geldig is, motiveer je de ontvanger om zo snel mogelijk de online shop te bezoeken en de voucher in te wisselen.

Voorbeeld: De boekenweek gaat van start! Een leuke reden om de boekenverkoop te stimuleren. De online boekenwinkel kan bijvoorbeeld 10% korting geven of een kleine pocket roman bij iedere bestelling boven de 20 euro cadeau geven.

Wil jij meer weten over e-commerce e-mailmarketing? Neem gerust contact met ons op via het contactformulier.