5 tips voor het gebruik van Google Display banneradvertenties

Iedere maand krijg je op onze site doe-het-zelf webmarketing tips van Fadila Flier. Zij is webmarketeer bij Blauwe Monsters. Heb je hulp nodig? Neem contact met de Blauwe Monsters op!

Google Display advertenties is een onderdeel van Google Ads. Een aantal grote bekende websites die zijn aangesloten bij het Google Display Netwerk zijn YouTube, Nu.nl en Buienrader.nl. Naast de grote namen zijn er ook talloze kleine blogs en fora waar je banners kunnen verschijnen. Het complete netwerk bestaat uit miljoenen websites, app’s en video’s.  Lees hieronder 5 tips die ervoor zorgen dat de kansen van dit netwerk ook door jou benut kunnen worden.

Bedenk van te voren goed wie jouw doelgroep is en met welk doel je het Display Netwerk wilt inzetten

Wie wil je bereiken, iedereen uit je doelgroep of een bepaald segment hiervan? Bij het instellen van de Display advertenties kun je niet specifiek genoeg zijn. In de advertenties kun je onder andere demografische kenmerken en interesses instellen, maar ook belangrijke zoekwoorden en uitsluitingswoorden kunnen aangegeven worden. Diverse doelen waarvoor het Google Display Netwerk ingezet kan worden zijn; naamsbekendheid, meer conversies, meer relevant verkeerd op je website, nieuwe leads of aanmeldingen voor de nieuwsbrief

Kies zorgvuldig je zoekwoorden en uitsluitingswoorden.

Ongeacht welk doel of welke doelen je kiest, belangrijk zijn de zoekwoorden en uitsluitingswoorden die je instelt. De zoekwoorden zijn meestal bekend en hiermee kun je jouw doelgroep bereiken. Maar uitsluitingswoorden zijn misschien wel net zo belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situatie: “Je verkoopt kraamcadeau ’s, zoekwoorden hiervoor kunnen ‘vader’ en ‘kind’ zijn. Op Nu.nl verschijnt een nieuwsbericht over een vader die zijn kind heeft misbruikt. Indien je geen uitsluitingswoorden hebt gebruikt is er een kans dat de advertentie voor jouw webwinkel hier nu verschijnt.” Situaties als bovenstaand wil iedere ondernemer voorkomen, je wilt natuurlijk niet dat je bedrijf, product of dienst geassocieerd wordt met negativiteit.

Maak gebruik van verschillende banners in het Display Netwerk.

Er zijn 14 verschillende bestanden die je kunt gebruiken voor het Google Display Netwerk. Niet enkel de maten, maar ook de bestandsoorten variëren. Zo kun je kiezen uit stilstaande beeldadvertenties, bewegende beeldadvertenties, HTML 5 advertenties en flash animaties. Probeer verschillende soorten banners uit en test verschillende boodschappen en afbeeldingen. Zorg dat er op je banner altijd een Call-To-Action button aanwezig is en dat het ontwerp van de banners aansluit bij de huisstijl van je website, dit laatste zorgt voor herkenning en vertrouwen bij je websitebezoekers.

Spoor bezoekers aan terug te komen naar je website met Google Remarketing.

De meeste nieuwe bezoekers gaan niet direct over tot actie, zoals het doen van een aankoop. Dit gebeurt meestal pas bij een herhaal bezoek, daarom is het zinvol om je bezoekers te herinneren aan je website, product of dienst. Met Google Remarketing is dit mogelijk, maar hoe werkt dit? Google plaatst een cookie in de browser op de computer van je bezoeker. Wanneer deze bezoeker op een website komt die aangesloten is bij het Display Netwerk dan wordt je banner getoond.

Kijk op welke sites je advertenties worden weergegeven en sluit niet relevante of slecht presterende advertentieplaatsingen uit.

Doordat het Display Netwerk uit miljoenen websites bestaat is het vanzelfsprekend dat niet alle websites aansluiten bij je product of dienst. Daarom kun je van te voren aangeven dat je niet wilt worden weergegeven op bepaalde websites. In je AdWords account kun je zien hoe advertenties presteren, leveren ze geld/ bezoekers op of kosten ze enkel geld door loze kliks. In het laatste geval is het verstandig om deze advertenties uit te schakelen. Het doel van Display Advertenties blijft natuurlijk dat het uiteindelijk geld moet opleveren.

Ook wanneer de advertenties eenmaal lopen is het belangrijk dat je jouw advertenties blijft monitoren en beoordelen op basis van je doelstellingen. Externe factoren kunnen ervoor zorgen dat een eerst goedlopende advertentie ineens veel geld kost.

Heb je al iets meer dan basiskennis in huis op het gebied van Google Display Advertising? Dan raden wij je  aan om de biedingsoptie ‘Conversion Optimizer’ te gebruiken. Met de ‘verbeterde cpc’ instellingen worden biedingen met maximaal 30% naar boven of beneden bijgesteld, om op basis van de conversies in het verleden zoveel en efficiënt mogelijk conversies te realiseren. Weet je nog niet helemaal hoe je dit het beste kunt doen? Neem dan contact op met Blauwe Monsters en vraag naar de mogelijkheden.

Andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.