4 tips om B2B e-commerce retouren en bestelfouten te verminderen

Uit onderzoek van Sapio Research blijkt dat 44% van de professionele kopers ten minste één keer in de twee weken te maken heeft met online bestelfouten. Het is geen nieuws dat dit een grote impact kan hebben op je bedrijf. In deze blog geven we je 4 tips om retouren en e-commerce fouten te voorkomen.

Met het onderzoek hebben 560 B2B professionele kopers mee gedaan. Hieruit bleek ook dat 19% van de professionele inkopers wekelijks te maken heeft met bestelfouten. 9% van de 560 B2B kopers zegt zelfs dagelijks te maken te hebben met bestelfouten. Dit zijn forse percentages die ervoor zorgen dat je verkoop, productiviteit, efficiëntie en winstgevendheid een negatief effect zullen hebben. Dit blijkt uit de volgende cijfers:

–        1-5% omzetdaling

–        6-10% daling van de productiviteit, winstgevendheid en efficiëntie

Er zijn twee belangrijke oorzaken voor de online bestelfouten. Ten eerste menselijke fouten. Hierbij gaat het om verkeerde aankoop, productselectie, verzendinformatie en accountgegevens. En als tweede onjuiste online informatie. Hierbij kun je denken aan verkeerde prijzen, voorraden en weergave van producten. Dit kost je als bedrijf veel geld. Daarom geven we je hieronder 4 tips om ervoor te zorgen dat je bestelfouten en e-commerce retouren verminderen.

Tip 1 Maak gebruik van de kracht van je ERP-systeem

In je ERP-systeem staat de meest actuele informatie van je producten, zoals je prijzen, voorraad en specifieke productinformatie. Koppel je B2B e-commerce platform daarom meteen met je ERP-systeem. Zo zorg je ervoor dat fouten, zoals verouderde prijzen of producten die niet meer op voorraad zijn voorkomen kunnen worden. Je e-commerce platform is zo altijd up-to-date. Wil je meer informatie over het koppelen van je ERP-systeem met je webshop? Neem dan contact op.

Tip 2 Optimaliseer je productomschrijvingen

In onze andere blog over de 8 tips voor minder retourzendingen kwam dit ook al aan de orde. Het is belangrijk dat je productomschrijvingen volledig zijn. De nummer 1 retouren komt doordat productinformatie ontbreekt, waardoor klanten een verkeerd product bestellen. Als er veel productinformatie beschikbaar is, zoals afmetingen, kleuren, specificaties en afbeeldingen, maken klanten veel minder snel een verkeerde keuze.

Tip 3 Laat klanten zelf hun retourzendingen regelen

Laat jij je klanten al zelf hun retourzending regelen? Uit het onderzoek blijkt dat 59% van de ondervraagden online toegang wil om hun bestelinformatie in te zien.

Tip 4 Geeft je klanten online toegang tot hun account

Doordat je klanten overzichtelijk hebben wat hun bestelgeschiedenis is, zullen zij minder snel verkeerde producten kopen. Doordat ze bijvoorbeeld een herhaalaankoop automatisch kunnen inplannen, zorgt dit ook nog eens voor gemak bij je klant.

Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact op!