Beveilig je webshop tegen bots met reCAPTCHA

Robots, kortweg bots, zijn superslim. Dit is op allerlei manieren van grote waarde, maar het brengt ook negatieve aspecten met zich mee voor je website of -shop. Inboxen vol met spam of zelfs fake orders. Met CAPTCHA kun je jouw shop beveiligen tegen deze acties van bots. Maar wat betekent dat voor je bezoekers?

Wat is CAPTCHA?

captcha

CAPTCHA is een acroniem van Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Alan Turing, wiskundige en voorvader van de computer, bedacht in 1936 de Turing test. Met dit experiment trachtte hij de menselijke intelligentie te onderscheiden van computerintelligentie. CAPTCHA doet hetzelfde: achterhalen of een mens of een bot actief is op een pagina.

We zien vaak gebeuren dat bots formulieren op websites invullen, waardoor je grote hoeveelheden ongewenste e-mails of spamreacties ontvangt.

CAPTCHA, bij velen bekend als het irritante systeem waarbij je verkeersborden aan moet klikken of onleesbare woorden over moet typen, gaat dit tegen. Het systeem onderscheidt mensen van bots, door te kijken naar het gedrag van de bot al dan niet de persoon.

CAPTCHA kijkt naar het IP-adres, hoe snel een formulier wordt ingevuld en welke muisbewegingen er gemaakt worden. Met deze informatie kunnen bots van mensen onderscheiden worden.

Waarom CAPTCHA met de komst van reCAPTCHA niet meer zo irritant is als je denkt

Bots blijven zich ontwikkelen en daarom moet CAPTCHA ook meegaan met de tijd. Sinds de komst van CAPTCHA zijn er dan ook veel verschillende versies geweest. Zo waren er versies waarbij vervaagde letters of moeilijk leesbare letters en cijfers overgetypt moesten worden.

Later kwam de versie waarbij een rekensom moest worden opgelost, om het moeilijker te maken voor de bots. Daarna kwamen er ook versies met afbeeldingen, zoals de eerder genoemde verkeersborden. Toch kwam er een moment waarop bots slimmer werden dan CAPTCHA en in staat waren de verschillende ‘puzzels’ op te lossen. Daarom is CAPTCHA verder ontwikkeld.

Inmiddels zijn deze versies van CAPTCHA dus eigenlijk achterhaald en daarom introduceerde Google de reCAPTCHA. Interessant aan reCAPTCHA is dat deze versie van CAPTCHA je niet zomaar vraagt om een lettercombinatie of verkeersbord, maar de verzamelde data gebruikt om boeken te digitaliseren en Google Maps te verbeteren. De woorden die je intypt en de verkeersborden die je aanklikt, gebruikt Google dus op een positieve manier.

“Millions of CAPTCHAs are solved by people every day. reCAPTCHA makes positive use of this human effort by channeling the time spent solving CAPTCHAs into digitizing text, annotating images, and building machine learning datasets. This in turn helps preserve books, improve maps, and solve hard AI problems.” (Google)

In een nieuwere versie van reCAPTCHA hoeft de websitebezoeker slechts een hokje aan te klikken tot er een vinkje verschijnt en in maart van dit jaar introduceerde Google ook de onzichtbare reCAPTCHA. Deze werkt op de achtergrond, waardoor de bezoeker alleen een handeling hoeft uit te voeren als deze verdacht wordt van het zijn van een bot. Google zegt zelf te werken met ‘machine learning and advanced risk analysis’ om ervoor te zorgen dat mensen worden onderscheiden van bots. Maar wat ze precíes doen, houden zij geheim.

Wat betekent reCAPTCHA voor je webshopbezoeker?

Dat het gebruik van CAPTCHA voordelen heeft voor de webshopeigenaar, mag duidelijk zijn. Hij wordt immers verlost van spambots en ongevraagde reacties op formulieren. Waar oude CAPTCHA’s vooral een hindernis waren voor de webshopbezoeker en hen misschien wel kon afschrikken, merken zij van de onzichtbare reCAPTCHA niets. De reCAPTCHA met enkel het vinkje vergt maar een kleine inspanning en zal de bezoeker ook niet zo snel tegenhouden. (re)CAPTCHA geeft bovendien een betrouwbare uitstraling aan je webshop, waardoor dit een veilige keuze lijkt voor de bezoeker.

Heb je last van spamberichten of werkt je oude CAPTCHA niet meer naar behoren? Wij kunnen je helpen met het koppelen van reCAPTCHA met jouw website of webshop! Interesse? Neem dan contact op via het contactformulier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *