Checkout in een B2B webshop: waar moet je op letten?

In onze whitepaper ‘Optimale checkout? Check it out!’ schreven we al over de optimale checkout van een webshop. Deze analyse was vooral gericht op B2C webshops. Natuurlijk maak je als B2B inkoper ook gebruik van een checkout. Waar moet je op letten om een ideale checkout in een B2B webshop te creëren?

Betaalmethoden in B2B webshops

Een B2B klant verlangt steeds meer naar het gemak dat hij ook ervaart tijdens een aankoop in zijn vrije tijd. Toch zijn er ook andere betaalmethoden in B2B webshops gebruikelijk dan in een B2C webshop. In deze blogpost vertelden we er alles over.

checkout in een b2b webshop

Checkout in B2B webshops

Voor de checkout in een B2B webshop geldt dat er een aantal eigenschappen zijn die het proces aangenamer maken voor de B2B klant. Vaak zijn deze afgeleid van de mogelijkheden in de checkout van een B2C webshop, maar dan op een manier toegepast die beter past bij de functie van een B2B webshop. De drie kernwoorden voor een optimale B2B checkout zijn: snel, gemakkelijk en duidelijk.

Snel

Vaak zijn zakelijke inkopen herhalingsaankopen. Afspraken zijn al gemaakt met de betreffende leverancier en het product is al gekozen vanuit bijvoorbeeld een snel bestellijst. Het is voor de inkoper dan van belang dat het checkoutproces snel en efficiënt verloopt, zodat tijd kan worden bespaard.

Gemakkelijk

Het aankoopproces is voor B2B organisaties een stuk complexer dan in een B2C omgeving. Toch kan de checkout het een en ander vergemakkelijken; zakelijke inkopers vinden het namelijk ook belangrijk dat zij relatief eenvoudig hun bestellingen kunnen doen. Zo zijn er vaak meerdere mensen betrokken bij de aankoop en dan is het fijn als de checkout deze verschillende rollen ondersteunt.

Duidelijk

Ook B2B inkopers willen weten waar ze aan toe zijn, zeker als het gaat om de enorme bestellingen die gebruikelijk zijn. De planning is van groot belang; wanneer kan de order verwacht worden? Welke speciale wensen zijn er en kan de inkoper deze online doorgeven? Wat is de huidige voorraad en wat is de orderhistorie van de klant?

Wil je meer weten over de checkout van een B2B webshop? Neem dan contact met ons op via het contactformulier, zodat we er samen verder over kunnen praten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *