Conversie verhogen, hoe doe je dat?

De term conversie is voor ieder bedrijf verschillend. Voor veel webshops betekent een conversie een aankoop van een van hun producten. Maar dit kan ook een nieuwsbrief inschrijving, whitepaper download of juist iets heel anders zijn. In dit artikel bespreken we voornamelijk hoe je de conversie kunt verhogen van de aankopen in jouw webshop. Benieuwd naar onze tips?

Conversie verhogen met Second Chance van MultiSafepay

Heb je vaak bezoekers in je webshop die de betaling van hun bestelling niet afronden? Wil je deze bijna-kopers graag tóch voor je winnen? Dat kan met Second Chance!

Wat is MultiSafepay Second Chance?

Second Chance van MultiSafepay is een optie binnen MultiSafepay waarmee je automatisch een e-mail verstuurt naar klanten die de betaling in je webshop niet hebben afgerond. Dit kan o.a. komen door een slechte internetverbinding, te weinig saldo of simpelweg het wegklikken van het betaalscherm. In de automatische e-mail die je klanten ontvangen als dit gebeurt, staat een betaallink die de klant terugstuurt naar de stap in het betaalproces waar zij zijn afgehaakt. Zo kan deze klant de bestelling alsnog (direct) afronden.

Zonder moeite je conversie verhogen!

Gemiddeld 35% van de niet voltooide betalingen wordt alsnog afgerond dankzij Second Chance. Met Second Chance kun je dus conversieverhoging bereiken, terwijl je er nauwelijks iets voor hoeft te doen. Je kunt de optie gewoon inschakelen in de website-instellingen in je MultiSafepay Control account.

Wat zijn de voordelen van Second Chance voor de klant?

Second Chance biedt de klant een eenvoudige manier om een bestelling af te ronden, omdat zij een directe link ontvangen naar waar ze het betaalproces hebben verlaten. Zij hoeven daardoor niet nogmaals alle stappen te doorlopen. Daarnaast kun je de automatische e-mail volledig naar eigen wens aanpassen, zodat deze past bij de look en feel van je webshop en herkenbaar is voor de klant.

Conversie verhogen door deze kleine aanpassing: “Vandaag besteld, morgen in huis!”

In een fysieke winkel wordt vaak op punten gewezen waarom je een product bij hun in de winkel zou moeten kopen, maar mist dit regelmatig in online shops. Veel webshops vergeten te melden waarom de bezoeker juist bij hen een product zouden moeten kopen. Het is belangrijk duidelijk te laten weten waarom de klant juist bij jou moet zijn en waarin jij je onderscheidt van je concurrenten. 

Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Een van die manieren is klanten letterlijk vertellen waarom ze bij jou zouden moeten kopen. Dit wordt ook wel een “unique selling point” (USP) genoemd. Zoals de naam al zegt, is een unique selling point iets wat jou onderscheidt van alle andere webshops; een unieke verkoopwaarde. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een heel breed aanbod op je site hebt, nicheproducten aanbiedt, of dat je de goedkoopste aanbieder bent. Klanten hechten steeds meer waarde aan de kwaliteit van de webshop, hoe makkelijk kunnen ze navigeren, betalen en items retourneren.

Een specifiek voorbeeld van een USP is ‘Vandaag besteld, morgen in huis’. Klanten waarderen een snelle verzending en vinden het fijn om direct te kunnen zien wanneer ze een product zullen ontvangen alvorens ze het product kopen. Deze claim kan dus goed werken om bovenaan in de header van je website te zetten. Het kan natuurlijk ook zijn dat jij niet alle producten op voorraad hebt en hierdoor deze claim niet kan waarmaken. In dit geval is het slim om per product aan te geven hoe lang het duurt voordat een product in huis is.

Wij hebben een experiment gedaan waarbij wij deze levertijd helder communiceerden naar de bezoekers van de shop. We hebben hier een A/B test voor opgezet. In een instantie werd enkel de levertijd op de productpagina zichtbaar. In de andere instantie werd de levertijd ook direct zichtbaar op de categoriepagina waar alle producten voorzien werden van een ‘morgen in huis’ claim of ‘levertijd 2-3 werkdagen’ claim, afhankelijk van het product en de voorraad. De tweede instantie, met de claim direct in de categoriepagina, leidde tot een conversie verhoging en een omzetverhoging van 20 – 40%. Tel dat maar eens uit voor jouw shop! Hierbij moeten we wel melden dat het resultaat van deze claim afhankelijk is van meerdere factoren zoals het type product, gemiddelde levertijd van jouw producten en het type klanten wat in jouw shop koopt.

Meer conversie met productvideo’s

In fysieke winkels is de kans dat een bezoeker koopt vele malen hoger dan in een webshop. Daar zijn allerlei redenen voor, maar het komt mede door de duidelijke uitleg van het personeel. Het product begint te leven in de winkel!

Met een productvideo breng je deze beleving ook via je webshop bij je bezoekers. Een goede presentator kan de aandacht op de belangrijkste voordelen van een product vestigen. Kortom, je brengt een belangrijk voordeel van de fysieke winkel naar je webwinkel. In heel veel gevallen neemt je conversie dan ook flink toe!

Bekijk snel in de video hieronder hoe jij ook productvideo’s kunt inzetten en lees hier meer over productvideo’s van Spotcast!

Verschil tussen webwinkelen door mannen en vrouwen

Vrouwen komen van Venus, mannen van Mars. En dat zie je ook in het online shopping proces. Leer over de verschillen uit de infographic van besteproduct.nl en gebruik het in je webwinkel!

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met de verhoging van je conversie? We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden!