Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

E-commerce na corona

Categorieën: 

Sinds de uitbraak van het coronavirus wordt er veel meer online besteld.

De omzet binnen de e-commerce sector steeg in het tweede kwartaal van 2020 met 37% t.o.v. hetzelfde kwartaal in 2019 (CBS, 2020). Sommige bedrijfsbestuurders twijfelen of corona alleen tijdelijk zorgt voor meer online bestellingen, of dat deze toename ook doorzet na de coronacrisis. Met andere woorden: heeft het zin om te investeren in een webshop? Om deze vraag te beantwoorden is het verstandig om naar de toekomst te kijken.

In dit artikel laten we het (vervelende) heden achter ons en kijken we naar de toekomst; de e-commerce sector na corona. Met als belangrijkste vraag: blijven consumenten (B2C) en inkopers (B2B) meer online bestellen als de maatregelen opgeheven worden?

Versnelde digitalisering

Zowel de digitalisering bij interne processen als bij de communicatie met klanten is ten gevolge van de coronamaatregelen enorm versneld. Bij de communicatie met klant kun je denken aan chatbots en videogesprekken. Digitalisering bij interne processen vertalen zich vooral naar de vele videogesprekken en digitale berichten. Even ter indicatie: videobelplatform Zoom groeide van 10 miljoen dagelijkse gebruikers in december 2019 naar 200 miljoen dagelijkse gebruikers in maart 2020 (Zoom, 2020).

De versnelde digitalisering bij interne processen kunnen ervoor zorgen dat de vraag naar een Punchout koppeling bij klanten van B2B bedrijven toeneemt.

Blijven we meer online bestellen na corona?

Dat er meer online besteld wordt weten we nou wel. Doordat bijna alle niet-essentiële winkels zo goed als gesloten zijn ervaren veel consumenten nu het gemak van online bestellen. Wellicht dat dit consumentengedrag het nieuwe normaal binnen de e-commerce sector na corona wordt. McKinsey & Company heeft vorige jaar onderzoek gedaan naar onder andere dit onderwerp; doormiddel van een enquête. Van de respondenten verwacht 53% dat de toenemende vraag naar het online aankopen van producten en diensten blijvend is (McKinsey & Company, 2020). Zie figuur 1 hieronder.


online bestellen na corona | e-commerce na corona
Figuur 1. Bron: McKinsey & Company.

Inzoomen op Nederland

Het onderzoek van McKinsey gebruikte de antwoorden van executives van over de hele wereld. Dichterbij huis vroeg verzendplatform Sendcloud aan 1000+ consumenten in Nederland of ze denken na de coronacrisis meer online te blijven bestellen. Van de respondenten denkt 32% ook na de coronacrisis meer online te bestellen (Sendcloud, 2020). Dit is goed nieuws voor de e-commerce sector. De grote kans dat vele consumenten meer online blijven bestellen is een duidelijke aanleiding om te investeren in een goed werkende webshop. Juist voor bedrijven die nog geen webshop hebben en twijfelen.

Sneller geïmplementeerd dan gedacht

Voor veel bedrijven was het voor de corona uitbraak een drempel om te digitaliseren omdat het heel veel tijd zou kosten. Toen bedrijven vorige jaar maart ineens niet anders konden bleek de implementatie/reactie veel sneller te gaan dan van te voren voorspeld werd. Een adequate reactie op de toenemende vraag naar het online bestellen van producten en diensten bleek gemiddeld 27x sneller te gaan dan verwacht (McKinsey & Company, 2020). Zie figuur 2 hieronder.


reactie snelheid op de toenemende vraag om online te bestellen | e-commerce na corona
Figuur 2. Bron: McKinsey & Company.

Lees hier het artikel van McKinsey & Company.

Conclusie

Corona heeft er voor gezorgd dat consumenten meer online bestellen. Ook is het zo dat inkopers vaker online bestellen. Voor sommige bedrijven betekent e-commerce hierdoor een kans, voor andere een manier om te overleven. Nu er voorspelt wordt dat een relevant aantal consumenten zeggen ook na de coronacrisis meer online te bestellen loont het om te investeren in een webshop. Daarnaast werd het ook duidelijk dat de implementatie ervan veel sneller ging dan gedacht. Deze veranderingen zullen waarschijnlijk ook niet meer teruggedraaid worden; de voordelen zijn evident. Concluderend: stijging vraag naar e-commerce is blijvend, reactie/implementatie verloopt snel.

Al een webshop? En op zoek naar een manier om efficiënter te verzenden? Bekijk Sendcloud of meld je hier meteen aan.