Explanimation laten maken? Wanneer is dit nu echt van belang voor je bedrijf?

Door een explanimation te laten maken, kun je je publiek op een leuke en duidelijke manier een concept, product, systeem of proces uitleggen. 

Een explanimation is een uitleganimatie die ervoor zorgt dat je jouw boodschap op een makkelijke maar duidelijke manier kunt overbrengen aan je klanten. Explanimation biedt talloze mogelijkheden. Hierdoor lijkt het alsof explanimations voor iedere vorm van uitleg toe te passen zijn. Dat is niet helemaal het geval. In deze blog helpen we je te ontdekken of een explanimation laten maken wel of niet geschikt is voor jouw bedrijf.

Wanneer wel?

Explanimation video’s zijn voor sommige zaken uitermate geschikt. Hieronder een overzicht van de doeleinden waarbij deze videovorm past als een handschoen.

  1. Naamsbekendheid

    Wil jij je naamsbekendheid vergoten? Dan zal een explanimation je daar zeker mee helpen. Een online video is eenvoudig te delen op sociale netwerken, websites en blogs. Wanneer je er wat tijd in steekt om jouw explanimation te verspreiden zal je al snel resultaat zien.

  2. Verhoogde conversie

    Kun jij wel een hogere conversie gebruiken? Wanneer je een explanimation laat maken en deze op je website plaatst, zorg je ervoor dat de kijker geïnteresseerd raakt. Dit voorkomt dat de je bezoeker te snel weg klikt van je website. Daarnaast heeft je bezoeker na het zien van jouw explanimation ook direct kennis van jouw dienst of product. Kennis is de key, want niemand koopt iets waar hij of zij niets van begrijpt. Is jouw explanimation niet alleen interessant maar ook grappig en uitnodigend? Dan zorgt je call-to-action aan het einde van jouw video gegarandeerd voor meer conversie.

  3. Een complex verhaal

    Is jouw product of verhaal best wel ingewikkeld? Verkoop je een complexe machine of heb je een ingewikkeld achtergrondverhaal? Een explanimation kan jouw ingewikkelde of complexe verhaal in minder dan anderhalve minuut duidelijk uitleggen. Door gebruik te maken van bewegend beeld en geluid, krijgt een complexe boodschap een duidelijke vorm die voor iedereen te begrijpen is.

Wanneer niet?

Hoewel het laten maken van een explanimation in veel gevallen een slimme zet is, past het niet bij ieder bedrijf. Hieronder een aantal voorbeelden van wanneer een explanimation niet geschikt is voor jouw organisatie.

  1. Je bent een wereldster en je wilt nog bekender worden

    Ben jij al een enorme speler in de markt maar wil je je bekendheid nog meer vergroten? Dan is een explanimation voor jou waarschijnlijk niet the way to go. Je kunt dan beter kiezen voor een grootschalige televisie reclame. Hiermee bereik je wel een minder gericht publiek, maar wel een groter publiek in één keer.

  2. Een simpel product

    Is hetgeen wat jij verkoopt zo simpel en eenvoudig dat het geen verdere uitleg behoeft? Dan zal een explanimation laten maken niet veel voor je doen.  Verkoop je bijvoorbeeld paperclips, dan zal het publiek al wel begrijpen wat daar de bedoeling mee is. Behalve als je je publiek wilt laten zien dat je met paperclips ook een giraffe van buigbaar staal kunt maken, dan wel.

Hopelijk hebben we je in deze blog een beetje wegwijs kunnen maken in de wereld van explanimations. Als het goed is weet je nu beter of het laten maken van een explanimation wel of niet geschikt is voor jouw organisatie. We hebben een aantal voorbeelden genoemd, maar natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden. Wil je de mogelijkheden bespreken? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier!