Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

GDPR (AVG) en e-Privacy Verordening: het einde van de mailinglist?

Categorieën: 
Gastblog door deJuristen Amsterdam

De GDPR (of AVG) heeft geen introductie meer nodig. Minder bekend is de e-Privacy verordening, die in eerste instantie ook in mei in werking zou treden (maar is uitgesteld tot een nog onbekende datum).
Het verschil tussen de twee Europese wetten? De GDPR is de algemene nieuwe regeling voor de bescherming van persoonsgegevens en geldt zowel voor online als offline gegevensverwerking van EU-burgers. De e-Privacy Verordening gaat specifiek over de elektronische communicatie richting consumenten en het gebruik van cookies.

Wat voor gevolgen heeft de nieuwe wetgeving voor e-mailmarketing? Mag je als webshop überhaupt nog wel een simpele mail sturen naar je klanten?

Klanten en niet-klanten

E-mailmarketing is kort door de bocht in te delen in twee groepen; klanten en (nog) niet-klanten. Voor beide groepen geldt een andere ‘rechtsgrond’, op basis waarvan je als onderneming marketing e-mails mag sturen.

Voor consumenten waar nog geen klantrelatie mee is, dien je als webshop ‘toestemming’ te hebben om deze persoon marketing e-mails te sturen. Toestemming moet blijken uit een verklaring of uit een duidelijke actieve handeling. De opt-out (al aangevinkte checkbox) is dus definitief verleden tijd. Enkel de uitdrukkelijke opt-in kan nog tot een effectieve toestemming leiden. Houd er bovendien rekening mee dat je een ‘opt-in database’ moet bijhouden waarin te raadplegen is wanneer en hoe de toestemming is gegeven. Daarnaast moeten consumenten altijd de mogelijkheid hebben om zich weer uit te schrijven van de mailing.

Consumenten waar al een klantrelatie mee bestaat, hoef je niet om toestemming te vragen voor emailmarketing. De wetgever vindt namelijk dat ondernemingen een ‘gerechtvaardigd belang’ hebben om bestaande klanten te e-mailen, om soortgelijke eigen producten en diensten aan te bieden. Een klant moet wel de mogelijkheid hebben om bezwaar te maken tegen het gebruik van zijn e-mail voor marketing. Die mogelijkheid moet de klant hebben op twee momenten; (I) het moment dat hij of zij een e-mailadres invult en (II) het moment waarop de reclamemails ontvangen worden (de opt-out in de e-mail zelf).

Op het moment dat een klant zijn e-mailadres opgeeft (bij het aanmaken van een account of bestelling van een product), moet een klant dus wel gewezen worden op het feit dat hij bezwaar kan maken tegen het gebruik van zijn e-mail voor marketingdoeleinden. Die mogelijkheid tot bezwaar kan zowel als opt-out, als opt-in ingevuld worden.

De opt-out;

  • “Nee, ik wil liever geen aanbiedingen en kortingen ontvangen.”

De opt-in;

  • Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en krijg 5,- euro korting op mijn volgende bestelling.

Ook wanneer consumenten een product bestellen via jouw webshop, dien je dus alsnog een verkapte vorm van toestemming te vragen. Alleen kan dit tevens als opt-out. Ook voor bestaande klanten geldt overigens dat je een opt-in database dient bij te houden.

En service of informatieve e-mails?

Naast marketing e-mails, zal je als webshop ook ‘servicemails’ willen sturen aan bestaande klanten. Bijvoorbeeld over de status van een bestelling. Voor dit soort servicemails blijft de wetgeving ongewijzigd en hoeft geen toestemming gevraagd te worden aan jouw klant.

Informeren en de juiste grondslag

Wanneer je als webshop e-mailmarketing verstuurt, zorg er dan voor dat je de mailadressen op een juiste manier hebt verkregen. Door middel van toestemming, of op basis van een bestaande klantrelatie (gerechtvaardigd belang). Zo voldoe jij aan de wettelijke regelgeving en heb je een consument die ook écht e-mail wil ontvangen.

Wie zijn deJuristen?

deJuristen Amsterdam is een juridisch nichekantoor gespecialiseerd in ICT-recht, privacyrecht & intellectueel eigendom. Bij ons geen ingewikkeld juridisch jargon, maar wel eerlijke en beheersbare tarieven. Dat is recht bij deJuristen, dat is recht anno 2018.

Stuur gerust een e-mail naar [email protected] of neem telefonisch contact op via (+31) 085 888 3900