Zo doe je een migratie van Shopware 5 naar 6

Heb jij een Shopware 5 webshop? Dan is het nu tijd om over te stappen op Shopware 6.

Wil je beter weten hoe zo’n migratie van Shopware 5 naar 6 in z’n werk gaat? Lees dan de onderstaande drie stappen.

Shopware 6: Discover the new way to do ecommerce

Waarom Shopware 6

Shopware 6 is een e-commerce platform voor zowel kleine als grote webshops, B2C of B2B. Een Shopware 6 webshop is heel erg schaalbaar en toekomstgericht. Er zijn dan ook veel koppelingen met andere software mogelijk.

Shopware 5 naar 6 migratie planning

Migratie Shopware 5 naar Shopware 6

Stap 1: Analyse van de huidige situatie op Shopware 5

Eerst maak je een analyse van de huidige situatie. Je bekijkt hoe de webshop het nu doet, daarbij is het belangrijk dat je de huidige performance meet en checkt of er beveiligingsissues zijn. De nieuwe webshop moet in ieder geval betere performance hebben en de veiligheidsissues oplossen.

Vervolgens check je wat de SEO (Search Engine Optimization) resultaten zijn. Je wilt tijdens de migratie natuurlijk geen belangrijke posities verliezen. Ook bekijk je onder andere je huidige URL structuur en stelt vast of je die kunt en wilt behouden.

Je brengt vervolgens alle features en plugins van je huidige webshop in kaart. Vervolgens bepaal je of je al die features wilt behouden in Shopware 6.

Ook stel je vast welke data en files je wilt bewaren en dus moet gaan migreren.

Ook breng je in kaart welke koppelingen je hebt met externe systemen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aan:

  • Payment Service Provider
  • ERP of administratiesysteem
  • Warehouse Management systeem (WMS)
  • Product Informatie Management systeem (PIM)
  • POS of kassasysteem van een fysieke winkel
  • Dropshipment leveranciers
  • Etc.

Tenslotte bepaal je of je je design wilt houden zoals het is, of dat het nu het moment is om het helemaal anders aan te pakken.

Stap 2: Planning

Op basis van de resultaten van stap 1 stel je vast wat je allemaal moet doen.

Zo bekijk je of de veiligheids- en performance issues door migratie direct zijn opgelost of dat je nog andere maatregelen moet nemen.

Je bekijkt of je je huidige URL structuur kunt behouden en zo niet dan maak je een 301 redirect plan om niet weg te zakken in Google en andere zoekmachines. Ook bekijk je welke teksten je van je oude naar je nieuwe webshop wilt overzetten. Je kijkt of er externe sites zijn die linken naar URL’s die veranderen, je plant om die na livegang van de nieuwe shop te benaderen.

Je checkt of alle gewenste functionaliteiten en plugins beschikbaar zijn. Let op: misschien is voor bepaalde functionaliteit helemaal geen plugin meer nodig! Bepaal ook of je nog maatwerk aanpassingen nodig hebt.

Je stelt vast welke koppelingen aangepast moeten worden. Nu is het ook de tijd om vast te stellen of bepaalde koppelingen inmiddels efficiënter kunnen.

Je bepaalt nu ook of je je oude design nabouwt, een nieuwe template kiest of een heel nieuw design laat maken.

Tenslotte maak je het plan om alle benodigde data en files te migreren.

Stap 3: Migratie en Testen

Een goede voorbereiding is het halve werk. De eerste twee stappen betroffen de voorbereiding. Nu gaan we écht migreren.

Uiteraard zet je een testomgeving op. Als je het design wilt aanpassen dan doe je dat vervolgens. Eventuele benodigde plugins installeer je en indien nodig implementeer je nog maatwerk en/of koppelingen. Eigenlijk alsof je een nieuwe webshop bouwt.

Vervolgens voer je de migratie uit. Je checkt de data, klopt het allemaal? Ben je iets kwijt? Zijn alle velden goed gemapt? Zijn de URL’s hetzelfde als in de oude webshop als dat je plan was? Of heb je de juiste URL’s nu in je 301 redirect plan gezet? Is de shop lekker snel? Heb je alle benodigde veiligheidsmaatregelen genomen? Allemaal ja? …. Tijd voor de echte migratie.

Zorg na alle testen nog één keer dat je de allerlaatste data overhaald en zet de knop om. Mocht je naar een ander ip adres moeten verwijzen, zorg dan voor een korte time to live. Na lancering direct je eventuele redirects regelen.

Check het allemaal in de live omgeving nog een keer, als het niet goed is of terugdraaien of razendsnel oplossen.

Klinkt eng? Echt niet als je weet wat je doet. Wil je hulp hebben, neem dan contact met ons op!