Minder retourzendingen, meer winst door de coronacrisis

Doordat bijna alle winkels gedwongen gesloten zijn bestellen we meer online. Sinds de uitbraak van de coronacrisis is deze trend duidelijk zichtbaar. In het tweede kwartaal van 2020 was er een omzetstijging binnen de e-commerce sector van 37% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019 (CBS, 2020). De lockdown heeft echter nog een groot voordeel voor webshops; minder retourzendingen. Dit heeft natuurlijk een hogere winst als gevolg.

Winst door crisis

Dat veel webshops profiteren van de coronacrisis wisten we al. Consumenten moeten het internet op als ze niet-essentiële producten aan willen schaffen. Als gevolg beleeft de e-commerce sector gouden tijden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (2021) steeg de omzet van internetverkopen in 2020 met 54,6% ten opzichte van 2019. Het consumentengedrag is enorm veranderd door de coronamaatregelen. De ‘million-dollar question’ is nu of dit nieuwe consumentengedrag blijvend of tijdelijk is. Wanneer de coronamaatregelen opgeheven worden zal dit blijken.

e-commerce in de coronacrisis

Coronacrisis zorgt voor minder retourzendingen

Gratis retourneren verlaagt de drempel voor consumenten om iets te bestellen. Daarentegen is gratis retourneren financieel erg lastig en fundamenteel eigenlijk onverstandig (kosten: circa €12,50 per pakket). Met deze paradox worstelen veel bedrijven al jaren. De coronacrisis blijkt ook invloed te hebben op retourzendingen. Het Financieele Dagblad schreef in januari dit jaar dat onder andere Bol.com, Coolblue, Zalando en Otto minder retourzendingen ontvingen in 2020. Otto maar liefst 15% minder (Pallandt & van der Velden, 2021). Dit heeft twee oorzaken: er worden minder retourgevoelige producten bestelt en consumenten bestellen bewuster.

Lees hier het artikel van het FD.

Minder retourgevoelige producten

Terrassen, restaurants, theaters en andere uitgaansgelegenheden zijn gesloten. In het bedrijfsleven worden weinig tot geen klanten offline bezocht, en daten kan je vergeten. De vraag naar uitgaanskleding is enorm gedaald. Deze productgroep is per definitie een retourgevoelige groep, want jurken en overhemden moeten nou eenmaal goed passen. Een iets te grote joggingsbroek onder je bureau vinden veel consumenten niet zo’n ramp. De daling in vraag naar uitgaanskleding wordt gevolgd door een daling in het aantal retourzendingen binnen deze categorie. De daling van het aantal retourzendingen heeft echter nog een belangrijke oorzaak.

Bewustere consumenten

“Blijf zoveel mogelijk thuis” is de eerste basisregel op de website van de Rijksoverheid. Om bezoekjes aan PostNL, DHL en UPS servicepunten te minderen lijken consumenten bewuster na te denken voordat ze een product bestellen. In een lange rij staan om je impulsaankopen te retourneren is niet zo coronaproof.

Het lijkt erop dat consumenten duurzaam bewuster zullen nadenken voordat ze iets bestellen. Al die busjes met pakketjes zijn immers niet zo goed voor het milieu.

Pakketten verzenden in de coronacrisis

Het is druk bij pakketbezorgers, heel druk. Als e-commerce ondernemer kun je niet altijd meer vertrouwen op de leveringstijd die pakketbezorgers aangeven. Of erger; pakketbezorgers nemen niet alle pakketten aan, omdat de bus al vol zit. Herken je dit probleem? En ben je opzoek naar een flexibele oplossing?

Met Sendcloud kun je per pakket kiezen met welke pakketbezorger je het pakket wil versturen. Heeft PostNL bijvoorbeeld even geen ruimte, dan kun je gemakkelijk switchen naar DHL.