Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Navigeren in je webshop met de topnavigatie

Categorieën: 

Je wilt je bezoeker natuurlijk de best mogelijke user experience bieden.

Er zijn meerdere elementen die daaraan bijdragen en één daarvan is de topnavigatie. Een gebruiksvriendelijke topnavigatie (hoofdmenu) maakt het makkelijker voor de bezoeker om zich door de webshop te manoeuvreren en producten te vinden. En dat betekent ook dat zij eerder tot aankoop zullen overgaan.

Wat is de topnavigatie?

De topnavigatie is het menu dat bovenaan de pagina in een webshop te zien is. Zo’n topnavigatie bestaat uit een aantal hoofdcategorieën en subcategorieën. Het hoofdmenu is de belangrijkste navigatie in een webshop; het is het eerste dat je bezoekers zien en het is vaak het begin van hun reis door je webshop. Naast een topnavigatie hebben veel webshops ook een subnavigatie bovenaan (en soms onderaan) de pagina. In dit menu staat vaak de mogelijkheid tot inloggen en contact opnemen.

Wat bepaalt hoe je menu eruitziet?

Iedere webshop is anders en daarom is niet iedere navigatie hetzelfde. De indeling van je menu is grotendeels afhankelijk van je assortiment. Heb je een breed assortiment? Dan zul je veel verschillende hoofdcategorieën hebben. Heb je juist een diep assortiment? Dan heeft jouw webshop waarschijnlijk erg veel subcategorieën en ontstaat er een mega menu.

Daarnaast spelen ook het soort product en de productkenmerken een rol in je navigatie. Bied je verschillende producten aan mannen en vrouwen aan (bijvoorbeeld kleding)? Dan kun je je hoofdcategorieën hier op indelen (mannen, vrouwen, kinderen). Bied je verschillende producten binnen één bepaalde categorie aan (bijvoorbeeld tassen)? Dan kun je, als je assortiment niet te breed is, de productsoorten in je topnavigatie plaatsen (handtassen, rugzakken, koffers). Is je aanbod iets minder specifiek (bijvoorbeeld interieur), dan kunnen je hoofdcategorieën ook meer omvatten (meubels, decoratie, verlichting).

topnavigatie
topnavigatie
topnavigatie
topnavigatie
topnavigatie


Voorbeelden van topnavigaties met verschillende hoofdcategorieën

De indeling die je maakt in hoofdcategorieën, bepaalt voor een groot deel de structuur van je menu. Bepaal dus vooraf wat het beste bij jou assortiment past, zodat je topnavigatie dit assortiment goed weergeeft. Daarnaast is het ook verstandig om te bekijken wat de concurrentie doet; hoe richten zij hun topnavigatie in? We zijn inmiddels al gewend aan bepaalde menu structuren en het is voor de bezoeker dan ook het fijnst als je daar niet te veel vanaf wijkt. Waar het voorheen de trend was om de categorieën links op de pagina te plaatsen, zien we nu de topnavigatie bovenaan de pagina. Dit zorgt voor overzicht en de mogelijkheid tot een sticky header en dropdown menu.

Technisch optimaliseren van je topnavigatie

Een belangrijk aspect waar je rekening mee moet houden in je topnavigatie is SEO (Search Engine Optimization). Om je webshop aantrekkelijker te maken voor Google, is het van belang dat je gebruik maakt van relevante zoekwoorden – ook in je topnavigatie.

En verder..

Wat zou nog meer niet mogen ontbreken aan een gebruiksvriendelijke navigatie?

  1. Filteren
    Om het voor je bezoeker gemakkelijker te maken het juiste product te vinden, is een filter eigenlijk onmisbaar. Je kunt bijvoorbeeld filteren op maat, kleur, merk, etc.
  2. Zoekfunctie
    Ook de zoekfunctie is een must. Zorg ervoor dat deze altijd goed zichtbaar is op de pagina, zodat de bezoeker deze waar dan ook kan gebruiken.
  3. Kruimelpad
    Een kruimelpad geeft aan waar in de webshop de bezoeker zich bevindt. Zo kan hij of zij ook altijd gemakkelijk weer terug naar de vorige pagina.
  4. Sorteren
    Naast een filterfunctie, is het voor de bezoeker ook gemakkelijk als de producten naar wens gesorteerd kunnen worden. Dit maakt het nog makkelijker om het juiste product te vinden.
  5. Subnavigatie
    De subnavigatie bevindt zich vaak boven- en onderaan de pagina. Via dit menu kan de bezoeker bijvoorbeeld contactgegevens vinden, inloggen en veel gestelde vragen bekijken. Tegenwoordig gebeurt dit vaak met behulp van icoontjes.
  6. Footer
    Ook al staat de footer onderaan de pagina, dit maakt hem niet minder belangrijk. Ook de footer zorgt er namelijk voor dat de bezoeker kan navigeren door de webshop en daarom is het belangrijk dat deze relevantie informatie toont en overeenkomt met de topnavigatie.

Hoe zit dat met navigeren op mobiel?

In één van onze vorige blogposts schreven we al over het optimaliseren van je webshop voor mobiel. Een gebruiksvriendelijk menu is natuurlijk ook op mobiel belangrijk. Een aantal tips:

  • Zorg dat je menu herkenbaar is als menu. Vaak wordt daar het zogenaamde ‘hamburgermenu’ voor gebruikt.
  • Je menu moet altijd bereikbaar zijn, ook als de bezoeker zich al verder in de webshop bevindt.
  • Maak duidelijk onderscheid tussen de verschillende hoofd- en subcategorieën en zorg dat het ook duidelijk is dat het om categorieën gaat waarop de bezoeker kan klikken.
  • Geef altijd zichtbaar weer hoe de bezoeker het menu weer kan sluiten.
  • Vergeet ook niet de zoek- en filterfunctie in je mobiele menu.
  • Keep it simple!

Kan jouw topnavigatie wel een opfrisser gebruiken of wil je meer weten over een gebruiksvriendelijke navigatie? Neem dan contact op via het contactformulier.