Podcast – B2B e-commerce

B2B e-commerce, hoe ziet de toekomst daar van uit? En wat zijn de verschillen met B2C e-commerce? Mathijs Kok en Michel Willems spreken onder andere hierover in de podcast over B2B e-commerce, waarin duidelijk wordt dat B2B zeker niet staat voor ‘Boring to Boring’.

Wat zijn de grote verschillen tussen B2B en B2C? Michel geeft een aantal verschillen en vraagstukken die aangeven dat er bij B2B soms zeer complexe uitdagingen aan bod komen. Wat het ook heel interessant maakt.

Als voorbeeld noemt Michel over een heel handig concept voor een leverancier voor huisartsenpraktijken. Dat zorgt er dat er niet telkens halfvolle busjes rijden, maar bijvoorbeeld één keer een vrachtwagen vol. Zonder dat het voorraadniveau uit balans is? Hoe? De webshop fungeert als het voorraadbeheer systeem van de huisarts. Elk product krijgt een minimale voorraadwaarde en een standaard voorraadwaarde. Wanneer één van de producten de minimale voorraad aanraakt, dan wordt automatisch een bestelling gegenereerd waarbij alle producten tot de standaardwaarde worden aangevuld. In de podcast gaat Michel hier dieper op in.

Als consument zijn we gewend om producten met een paar klikken eenvoudig te bestellen op bijvoorbeeld Bol.com. Als er echter iets besteld moet worden op een B2B website is het vaak al lang zoeken naar een knop “Klant worden”, als die er überhaupt is. Dit is eigenlijk best vreemd; B2B e-commerce gaat immers ook over mensen met bepaalde verwachtingen. Hoe dit beter kan legt Michel uit aan de hand van een uitgevoerde case voor een horeca groothandel.

Bij e-commerce is het belangrijk dat heel de organisatie erbij betrokken wordt. Anders zorgen sales- en accountmanagers ervoor dat niemand online bestelt. Juist zij hoeven een b2b e-commerce platform niet als een bedreiging te zien. Michel legt uit hoe e-commerce juist sales- en accountmanagers kan ondersteunen bij hun werkzaamheden.

En nog véél méér! Nieuwschierig? Bekijk de Youtube opname of luister via Spotify , Soundcloud of Apple!