Tijd voor een webshop migratie? Vergeet SEO niet!

Je webshop migreren van het ene naar het andere platform is een flinke onderneming. Het is een proces waarbij zoveel komt kijken dat één onderdeel nogal eens wordt vergeten, namelijk SEO. En geloof ons maar, dat wil je niet. Want als je SEO niet meeneemt, kun je gedag zeggen tegen je opgebouwde historie, linkwaarde en positie in de Google zoekresultaten.

Waarom een SEO-migratie zo belangrijk is

Jelle, de SEO-specialist van Tomahawk Digital Marketing, weet als geen ander hoe belangrijk SEO is bij een migratie. Angelique vroeg hem er dan ook alles over.

Gebruik onze SEO-migratie checklist

Met de informatie uit onze video én deze checklist, verzeker je jezelf van een vlekkeloze migratie op het gebied van SEO.

  • Ken je status quo: breng je belangrijkste pagina’s en je huidige posities in kaart voor de migratie. Zo weet je wat er is veranderd na de migratie.
  • Maak een testomgeving: test alles hierop voordat je SEO-aanpassingen doorvoert, doe dit nooit direct op de live-omgeving.
  • Test trackings: plaats testbestellingen, schrijf je in voor je nieuwsbrief, download bestanden. Kijk of alles goed wordt doorgemeten.
  • Denk je nieuwe URL-structuur uit: zorg er eerst voor dat je met behulp van een crawler en Google Analytics een overzicht hebt van alle oude URL’s. Denk vervolgens uit hoe de nieuwe url’s eruit gaan zien.
  • Redirect je oude naar nieuwe url’s: Laat je webbouwer een redirect schema implementeren op je testomgeving en controleer of de oude url’s goede naar de nieuwe url’s worden geleid. Zo weet je dat de waarde van je oude url’s goed wordt doorgegeven aan de nieuwe.
  • Upload de nieuwe sitemap: upload de nieuwe én oude sitemap in Google Search. Zo ziet de zoekmachine de nieuwe sitemap en welke oude url’s redirects hebben en gaat indexeren sneller.
  • Laatste content check en livegang: van afbeeldingen tot meta descriptions en productinformatie, zorg ervoor dat alles goed staat op de testomgeving en ga vervolgens live!
  • Controleer je redirects en tracking: met een controle op de testomgeving voorkom je fouten na livegang. Maar om zeker te weten dat alles goed gaat, controleer je redirects en tracking nog een keer op de live-omgeving.
  • Zet Google Search console in: check met deze tool de indexatie van je pagina’s na livegang én geef hier je nieuwe url op (als je een nieuw domein hebt).

Na iedere migratie zul je mogelijk een drop zien in de organische resultaten omdat de zoekmachine tijd nodig heeft om je webshop opnieuw te indexeren. Maar met een goede SEO-migratie zorg je ervoor dat dit proces zo soepel mogelijk verloopt. Tomahawk en H1 kunnen je natuurlijk helpen bij dit proces.

Wil jij gratis beter worden in online marketing? Samen met online marketing agency Tomahawk hebben wij 6 toepasbare online marketing insights gebundeld. Zes weken lang krijg jij elke week een online marketing insight in je inbox over hoe je beter kunt worden in een belangrijk onderdeel van online marketing. Vul het formulier hieronder in om de 6 insights te ontvangen.

    Ja, Tomahawk mag mij telefonisch benaderen voor een gratis SEA scan.