8 tips voor minder retourzendingen

Bijna de helft van de online gekochte kleding wordt in Nederland retour gestuurd. Dit is een steeds groter probleem aan het worden. Niet alleen leidt dit tot grote verliezen voor webshops, het mag duidelijk zijn dat het ook een grote impact op het milieu heeft. In 2019 maakte Nieuwsuur al een reportage over de problematiek bij de online kleding industrie. Echter werden hier geen tips gegeven hoe deze retouren verminderd kunnen worden. Niet alleen de consument, ook webshopbeheerders kunnen stappen ondernemen om het aantal retouren te verminderen. In deze blog geven we je 8 tips om direct te zorgen voor minder retouren.

Zo voorkom je retouren

Hoe verminder je retourzendingen?

Tip 1 Correcte maat

De nummer 1 oorzaak van alle retourzendingen is dat men de verkeerde maat besteld. Vaak komen maattabellen niet overeen met de daadwerkelijke maat en valt bijvoorbeeld kleding groter of kleiner uit dan aangegeven is. Door te zorgen voor juiste maat informatie bij het product is dit te voorkomen.

Tip 2 Goede duidelijke foto’s

Een juiste belichting van je foto’s is essentieel. Zorg ervoor dat de kleuren van je product overeen komen met de kleuren van je foto’s. Op deze manier zullen mensen je product minder snel terugsturen.

Tip 3 Productvideo’s

Coolblue maakt al jaren erg succesvol korte productvideo’s. In deze video’s leggen ze het product uit en laten ze zien hoe het product eruit ziet als iemand het vast heeft. Ook vertellen ze waarvoor je het product het best kunt gebruiken en voor wie het meest geschikt is. Daarnaast worden er alternatieven gegeven die beter bij een klant kunnen passen.

Tip 4 Complete productomschrijving

Zorg ervoor dat je productomschrijving compleet is. Alle informatie over het product, zoals het materiaal waar het product van gemaakt is dient duidelijk omschreven te zijn. Voor je SEO is dit daarnaast ook erg belangrijk, omdat klanten ook wel eens op product eigenschappen in Google zoeken.

Tip 5 Plus- en minpunten

Veel mensen vinden het handig om te zien wat de voor- en nadelen zijn van een product. Hiermee kunnen mensen inschatten of het product daadwerkelijk aan hun behoeften voldoet. Als een klant een product terugstuurt om een nadeel, kun je dit al voorkomen door de minpunten op te sommen. Op deze manier vergroot je de kans dat je klanten je product niet terugsturen.

Tip 6 Reviews

Steeds vaker worden reviews aangeboden op webshops. Je klanten krijgen zo het vertrouwen in een bepaald product. Ook wordt hier door andere mensen verteld hoe zij het product gebruiken. Om je klant nog beter te helpen zijn reviews heel waardevol voor je webshop. Dit zorgt ervoor dat ze de juiste keuze maken en je product niet retourneren.

Tip 7 Onderzoek je retouren

Bekijk je producten die het meest worden geretourneerd. Analyseer de redenen waarom je klanten deze producten terugsturen. Ook is het goed om te bekijken welke producten juist nooit worden teruggestuurd. Waarom worden deze producten niet teruggestuurd? En waarvan verschillen deze producten met je producten die wel vaak worden teruggestuurd?

Tip 8 Geef korting

Beloon je klanten met een korting als ze niks retourneren uit hun bestelling. Zo kun je ervoor zorgen dat twijfelende klanten over de streep getrokken worden om niks te retourneren. Zo geeft WE Fashion bijvoorbeeld 25% korting op een volgende aankoop als er niks wordt geretourneerd.

Deze 8 tips  zullen ervoor gaan zorgen dat jij als webshopbeheerder minder retouren zal ontvangen. Dit zal ervoor zorgen dat je klanttevredenheid omhoog gaat, je meer plezier beleeft aan je webshop en je daarnaast veel geld zal besparen. Heb je hulp nodig bij het opstarten of beheren van je webshop? Wij staan graag voor je klaar om je te helpen!

Neem hier contact op.