Onze Shopware Microsoft Dynamics 365 F&O/AX oplossing

Het snelgroeiende open source ecommerce platform Shopware heeft onlangs zijn geheel nieuwe platform Shopware 6 gelanceerd. Wij bieden in samenwerking met Alumio, een plug & play, ‘off-the-shelf’ standaard Microsoft Dynamics 365 F&O/AX e-commerce koppeling met Shopware. Deze koppeling bevat meer dan 22 goed gedocumenteerde en configureerbare interfaces, via onze data interface, nodig voor een effectieve digitale oplossing. Onze data integratie interface biedt onbeperkte mogelijkheden.


Shopware & Dynamics 365 F&O/AX integratie

Snelle integratie

Verlaag TTM

Begin klein, groei slim

Toekomst bestendig

Schaalbare infrastructuur

Uitwisselbare software

Hoge prestaties

360 graden toezicht

Geen op maat gemaakt code


Lagere kosten, bespaar tijd

De native Dynamics 365 F&O/AX Shopware e-commerce oplossing van Alumio creëert een verwevenheid tussen Microsoft Dynamics 365 F&O/AX en Shopware.

Onze oplossing bespaart tijd en verhoogt de efficiëntie aan beide kanten.

Download de technische whitepaper

Toekomst bestendig

Door gebruik te maken van een ‘middleware’ oplossing als Alumio open je de deuren voor schaalbaarheid en uitwisselbaarheid.

  • Integreer jouw PIM, marketing automation tools of CMS, POS, PSP en meer.
  • Voeg software toe zonder compromissen
  • Klaar voor AI en machine learning
  • Makkelijker overstappen naar andere software

Snel opgezet en operationeel

We beloven een werkende versie met 90% van de data van jouw Dynamics 365 F&O of AX in drie dagen (Proof of Concept). Dit betekent dat je een Dynamics-Shopware e-commerce koppeling operationeel hebt na de eerste drie dagen werk, afhankelijk van de specifieke bedrijfslogica, wensen en voorkeuren.

Het mappingsproces is volledig geautomatiseerd en kan worden verfijnd om een correcte data structuur te garanderen.


Alumio’s kernprincipes

Schaalbaarheid & Uitwisselbaarheid

Snelle en naadloze connectiviteit met apps, databases en gemakkelijke data uitwisseling.

Toezicht & meldingsmogelijkheden

Gemakkelijk al je databronnen verzamelen en visualiseren op één plek, met een 360 graden zicht erop.

Aanpasbare interfaces zonder compromissen

Succesvolle digitale transformatie tussen front-office en back-office is afhankelijk van integratie.


Alles in één integratiesuite voor software en SaaS

Hoe we integreren met Dynamics 365 F&O/AX

Alumio is een snel en modern integratieplatform ‘as a service’. Het is gebouwd om flexibel te reageren op zowel realtime toepassingen als batch georiënteerde data integratie eisen.

100% Prestatie & Inzicht

Beheer je data. Wij geven je de tools om een 360 graden beeld te krijgen van jouw IT landschap. Geen maatwerk code, maar wel met maatwerk mogelijkheden.

Gemakkelijk al je informatiebronnen verzamelen en visualiseren op één plek.

Pas je flows en api’s zelf aan

Alumio biedt een Design Studio, dit is een samenwerkingsomgeving in een webbrowser voor IT medewerkers en bedrijfsanalisten om hun eigen gegevenstoewijzingen te maken, gegevenstransformatoren, triggers, routes, workflows en taken te beheren.

Maak verbinding met elk systeem of applicatie, geen uitzonderingen

Alumio normaliseert je gegevens, zodat je gemakkelijk verbinding kunt maken met elke tool. Als er nieuwe data-entiteiten beschikbaar komen, kan Alumio deze toevoegen voor toekomstige schaal- en connectiviteitsdoeleinden.


Je integratie is in goede handen

Een groot voordeel met betrekking tot je Microsoft Dynamics integratieproject is dat de technologische architectuur van Alumio vergelijkbaar is met die van Microsoft Dynamics. Daarnaast heeft ons team van developers en consultants een uitgebreide kennis van Microsoft Dynamics. Je kan beslissen of je je eigen team de implementatie van het integratieproject laat doen, of gedeeltelijk ons team erbij betrekt. Ons team is in staat om je ontwikkelaars en managers te ondersteunen tijdens het project.

We helpen je graag bij het succesvol uitvoeren van jouw integratieproject!

Vertel ons over je integratieproject. We helpen je graag. Ons ervaren team van specialisten staat voor je klaar. Verder zijn wij gecertificeerd Shopware partner.


Veelgestelde vragen

1. Time-to-market 5-10 dagen?

Wat is een typische ‘time-to-market’ om een werkende e-commerce oplossing op te zetten met de Microsoft Dynamics AX koppeling?

Het kost ons 5 tot 10 dagen om de Dynamics koppeling te installeren, te configureren en aan te sluiten op Shopware. Dus binnen 10 dagen heb je een Proof of Concept waarin je Microsoft Dynamics gekoppeld is met Shopware Open Source of Commerce (Cloud).

Plus de tijd om de webshop te realiseren en aanpassingen door te voeren aan de koppelingszijde als aangepaste modules de Plug & Play processen/functies beïnvloeden. Als je functies of processen hebt die verder gaan dan de standaard Microsoft Dynamics 365 FO/AX koppeling, dan is het mogelijk om de koppeling aan te passen om deze te ondersteunen. Dit zal echter de time-to-market verlengen.

2. Welke specificaties zijn nodig om de Microsoft Dynamics 365 F&O/AX koppeling te implementeren in Shopware e-commerce?

De Shopware Dynamics koppeling kan worden geïmplementeerd in Microsoft Dynamics AX (Axapta) of Dynamics 365 voor Finance en Operations; een model uit 2012 of een inzetbaar pakket in jouw Dynamics 365 FO-applicatie. De koppeling werkt op beide versies van Shopware (1.x en 2.x), evenals op de community- en commerce versies.

3. Wat zijn de minimale systeemvereisten om de Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations Shopware Dynamics AX integratie te laten werken?

Deze zijn hetzelfde als Microsoft Dynamics 365 F&O/AX zelf. Als je echter optimale prestaties wilt, raden we je aan (in het geval van de AX versie) om een internetverbinding te hebben met een upload bandbreedte van ten minste 20 Mbit per seconde. Bekijk ook of je voldoende CPU-, geheugen- en harde schijfprestaties hebt als je prestatieproblemen ondervindt.

4. Hebben we andere plug-ins nodig om de Microsoft Dynamics AX Shopware koppeling te laten werken?

In de basis niet. Als je echter gebruik maakt van het Shopware e-commerce platform, bieden wij ook een set Shopware ERP geoptimaliseerde modules die volledig integreren met de Microsoft Dynamics 365 F&O/AX koppeling.

5. Wat zijn de verschillen tussen de Microsoft Dynamics AX 2009-connector en de 2012-koppeling?

Er zijn geen belangrijke verschillen.

6. Ondersteunt de Microsoft Dynamics 365 F&O/AX Shopware koppeling promoties op de webshop?

Ja en nee. “Ja” het is mogelijk om promoties in te stellen mits Microsoft Dynamics 365 F&O/AX de prijzen van het e-commerce platform accepteert en niet opnieuw berekent.

“Nee” vaak zijn er al allerlei prijsvoorwaarden ingesteld in Microsoft Dynamics 365 F&O/AX zelf. We moeten echter alleen naar het proces kijken. Waar jewelke gegevens wilt opslaan. Onze adapter ondersteunt alle situaties, maar het is een kwestie van het duidelijke proces en de gegevensinvoerpunten te definiëren.

7. Kan de Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations/AX Shopware koppeling in realtime klantspecifieke prijzen opvragen?

Ja, de Shopware Dynamics koppeling is in staat klantspecifieke prijzen op te vragen. Het haalt klantspecifieke prijzen in realtime op en binnen 1,2 seconden worden de resultaten gepresenteerd in de productlijst, productdetails of mand.

8. Met welke datasets/entiteiten verbindt Microsoft Dynamics 365 F&O/Axapta/AX Shopware?

De Shopware Dynamics 365 F&O/AX koppeling heeft 22 standaard ‘plug and play’ interface web services. De web services zijn gemaakt om gegevens uit te wisselen tussen Shopware en Dynamics 365 F&O/AX.

Onze volledig tweerichtingsintegratie verbindt met de volgende gegevensentiteiten. Deze worden geconfigureerd via de bezorgingsinterface waarmee je deze objecten kunt configureren en toewijzen aan het juiste ERP systeem. De koppeling bevat meer dan 22 goed gedocumenteerde interfaces die nodig zijn voor een succesvol B2B- en B2C e-commerce platform. Maar bovenal levert de koppeling ook een e-commerce cockpit binnen de AX omgeving. In deze cockpit kunnen gebruikers transacties en processen in de webshop volgen.

De 22 web services die geleverd worden in de plug & play koppeling en geconfigureerd kunnen worden in de interface zijn:

GetCategories
GetDeliveryDays
GetQuote
GetQuoteOverview
GetInvoice
GetInvoiceOverview
GetDeliveries
GetDeliveriesOverview
GetOrder
GetOrderOverview
SetCustomerAddresses
GetCustomerAddresses
GetCustomers
GetMyLists
GetMyProducts
GetOrderSimulation
GetPriceAndStock
GetProducts
StelContact in
SetCustomer
SetOrder
SetOrderPayment

Er zijn ook aanvullende webservices beschikbaar zoals add-ons. Een aantal van de optionele web services zijn: GetDocument, GetContract, GetQuoteoverview of SetQuote.
 

Download de whitepaper voor meer inzichten en details over de webservices:

9. Waarom heb je een realtime Shopware Dynamics 365 F&O/AX integratie nodig?

Realtime Dynamics 365 F&O/AX e-commerce integratie maakt het jouw klanten gemakkelijk.

Als je Dynamics 365 F&O/AX integreert met de e-commerce software Shopware, heb je min of meer 3 basisopties voor oplossingsarchitectuur.

A. Sluit batchgebaseerd aan
B. Realtime één op één verbinding
C. Realtime door een integratie-interface

10. Welke oplossing moet je kiezen?

De Dynamics 365 F&O/AX e-commerce integratie met Shopware vereist een directe, realtime koppeling met Dynamics AX (365 for Finance and Operations), wanneer je B2B zaken doet of wanneer je een verkoop- of zelfserviceportal wilt. Batch verbindingen worden niet geadviseerd omdat ze logica dupliceren, geen realtime klantspecifieke prijzen voor productvermelding kunnen verwerken en geen realtime informatie kunnen verwerken tijdens het afrekenproces (zoals transportgegevens, kosten, administratiekosten, btw of mandkortingen).

Realtime integraties één op één, of in combinatie met een integratie-interface zijn beide opties die het werk kunnen doen. Het voordeel van een ‘integratie-interface’ versus de optie ‘realtime één-op-één’ is:

– Gegevens kunnen ook naar software van derden worden verzonden

– Gegevens kunnen worden aangepast en getransformeerd via de interface van het platform

– Gegevens kunnen worden samengevoegd met gegevens uit andere bronnen voordat ze worden verbonden met Shopware

– Gegevens kunnen eenvoudig naar een PIM systeem worden verzonden

– Dataproblemen (datakwaliteit) kunnen worden afgehandeld door de functies van de interface

– Een integratie interface heeft een controle cockpit, zodat de prestaties van de integratie kunnen worden bewaakt

– De integratie interface heeft functies om taken en workflows te creëren om mensen op de hoogte te stellen wanneer flows mislukken, of om taken te activeren om met inconsistentie in gegevens om te gaan
 

Wij verbinden Microsoft Dynamics via een native koppeling in combinatie met een integratie interface. De oplossing die we bieden doet het werk in één pakket.

11. Met deze met Dynamics AX geïntegreerde e-commerce oplossing (zoals deze Shopware 365 F&O/AX Commerce oplossing), geef je je klanten een B2C ervaring zoals ze die op Amazon ervaren.

Dat betekent dat je klanten alle helemaal zelf kunnen regelen:

– Bladeren door de geïntegreerde Dynamics AX, 365 for Finance and Operations

– Inkoop geïntegreerd in Dynamics AX, 365 for Finance and Operations

– 100% foutloze bestellingen geplaatst in Dynamics AX, 365 for Finance and Operations

– Betalingen geïntegreerd in Dynamics AX, 365 for Finance and Operations

– Accountbeheer geïntegreerd met Dynamics AX, 365 for Finance and Operations

12. Kan ik de koppeling gebruiken om mijn PIM, Warehouse systeem of andere applicaties op aan te sluiten?

Ja, omdat de koppeling de integratie interface gebruikt kunnen de gegevens ook worden verbonden met andere gegevensbronnen en softwaretoepassingen. Voor PIM softwaretoepassingen als PimCore, Akeneo en voor verschillende WMS zijn er integratiesjablonen beschikbaar, dus integratie is eenvoudig. Integratie met Adobe Experience Cloud is ook mogelijk.

13. Wat als een web service niet werkt of niet reageert?

De integratie interface levert een cockpit waar alle diensten 24/7 worden bewaakt. De taak- en workflowfuncties kunnen worden geconfigureerd om processen opnieuw op te starten, klanten of werknemers te informeren en ervoor te zorgen dat de belangrijke processen werken.

De oplossing helpt je ook om de fout te vinden door te kijken naar alle invoer, acties en uitvoer. Al de logs en berichten worden opgeslagen in het log systeem om het probleem te vinden, op te sporen en te reproduceren.

14. Is het veilig en voldoet het aan de ISO?

Om de veiligheid van jouw gegevens te garanderen zijn de volgende zekerheden aanwezig:

A. De endpoints tussen de webshop Shopware en Microsoft Dynamics 365 FO/AX zijn beveiligd met HTTPS en een ‘handshake’ tussen de twee systemen met een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord via een TLS beveiligd communicatiekanaal.

B. Als je het nog verder wilt beveiligen kan een VPN verbinding tussen de twee systemen opgezet worden.

Om de gegevensintegriteit nog verder te garanderen, zijn zowel de e-commerce Shopware zijde als de Microsoft Dynamics 365 F&O/AX zijde op een hele veilige manier gecodeerd. Hiermee wordt de invoer te geverifiëerd aan de hand van de OWASP top 10 standaard.

15. Als de webshop live is, moet ik dan het hele artikelassortiment telkens opnieuw synchroniseren?

Microsoft Dynamics 365 Finance and Operations/Axapta (AX) zorgt voor een export van het complete assortiment dat op de webshop beschikbaar moet zijn. De Microsoft Dynamics 365 F&O/AX koppeling en de Shopware modules bepalen welke gegevens binnen Shopware moeten worden bijgewerkt (in het geval de ‘stack’ geen PIM- of MDM systeem gebruikt). Dit om ervoor te zorgen dat de Shopware productbibliotheek altijd up to date is.

16. Is het nodig om wijzigingen aan te brengen in Microsoft Dynamics AX (Dynamics 365 for Finance & Operations) om de Shopware koppeling te laten werken?

Nee, de Microsoft Dynamics 365 F&O/AX koppeling is geïnstalleerd als plug-in in het systeem. Om ervoor te zorgen dat de Microsoft Dynamics 365 F&O/AX koppeling werkt is het enige dat nodig is een beetje configuratie en configuratie in de koppeling plug-in zelf. Je moet het webadres van de webshop frontend, login pagina’s, gebruikersnaam en wachtwoordinformatie en meer instellen.

Verder zijn er enkele extra schermen geïntroduceerd in Microsoft Dynamics AX. Deze schermen helpen je bij het instellen van:

A. Contacten die kunnen inloggen op Shopware
B. Up-sell en cross-sell-producten
C. Basisconfiguratie van de koppeling
D. Betalingsafhandeling
E. En meer

Download de whitepaper voor meer informatie over het installatieproces:

17. Brengt de Shopware Microsoft Dynamics 365 of AX koppeling wijzigingen aan in de configuratie van Dynamics?

Nee, de Microsoft Dynamics koppeling voegt configuratie toe aan jouw installatie, maar zal geen bestaande configuratie wijzigen.

18. Is het nodig om wijzigingen aan te brengen in SAP HANA (R/3 of 18. Heb ik een programmeur/developer nodig om de Shopware koppeling in Microsoft Dynamics AX 365 for Finance and Operations te implementeren? Moet ik een Microsoft Dynamics AX consultant inhuren of kunnen we de koppeling zelf installeren?

Als je een ervaren Microsoft Dynamics 365 F&O of AX beheerder of developer in huis hebt kun je de koppeling zelf installeren. Als je geen ervaren beheerder of developer in huis hebt, kunnen wij er één voor je leveren waarmee je de koppeling kunt instellen.

19. Welk type communicatie wordt gebruikt tussen mijn webshop en de Microsoft Dynamics AX koppeling?

De gebruikte communicatie is SOAP 1.2.

Indien nodig kan dit eenvoudig worden gewijzigd tegen een extra vergoeding.

20. Hoe ziet een implementatieproject eruit? Hoe lang duurt het?

De implementatie van de koppeling is eenvoudig en gebeurt in 1 of 2 uur. Daarnaast moeten ook andere dingen worden gedaan, zoals de configuratie van alle web services (zie de video/demo, die je hier kunt aanvragen). De firewall en VPN verbinding moet worden geconfigureerd.

We beginnen elk project met een ‘workshop’ waar we het hele bedrijfsproces met betrekking tot de Shopware functies zullen bespreken. In elk proces zal onze consultant kijken naar jouw Microsoft Dynamics toepassing om te zien of er al aanpassingen zijn gemaakt en of dit de plug & play oplossing zal beïnvloeden. Als maatwerk nodig is, wordt dit als taak in de backlog geplaatst. Na de ‘workshop’ hebben we alle informatie om:

A. De opties van de koppeling te configureren en;
B. een goede inschatting te maken of maatwerk nodig is.