H1

Wij maken jou online marktleider

PunchOut catalog

B2B e-commerce is groeiende en wij willen niets liever dan dat jij net zo hard meegroeit.
Een PunchOut catalog is dan ook een echte verrijking van je B2B webshop. Het zorgt voor efficiëntie
aan de kant van je afnemer en het maakt hen loyaal aan jouw webshop.

Wat is een PunchOut catalog?

Een PunchOut Catalog is een techniek die jouw klanten de mogelijkheid biedt via hun eigen inkoopsysteem te bestellen in jouw webshop. Jouw webshop (catalogus) wordt verbonden met het inkoopsysteem van de inkoper. Dit gebeurt in de meeste gevallen met behulp van een OCI of cXML koppeling. Je kunt dan dus voor een OCI PunchOut of een cXML PunchOut kiezen.

Hoe werkt een PunchOut catalog?

Simpel gezegd werkt een PunchOut als volgt: de inkoper logt in zijn inkoopsysteem automatisch in in jouw webshop en daarmee “puncht” hij “out” zijn inkoopsysteem naar jouw “catalog”. Hij vult zijn winkelmandje, maar er worden nog geen bestellingen naar jouw webshop gestuurd. Het winkelmandje met producten keert terug bij het inkoopsysteem en wordt pas definitief als order doorgestuurd naar de webshop nadat de bestelling compleet is en goedgekeurd door de inkoper. De order kan door een (cXML) koppeling direct doorgestuurd worden naar de webshop, maar je kunt er ook voor kiezen om een PDF-bestand te ontvangen waarmee je de order zelf kunt verwerken.

punchout catalog

Waarom is een PunchOut catalog zo waardevol?

Er wordt door Frost & Sullivan voorspeld dat de B2B markt in 2020 twee keer zo groot is als de B2C markt. B2B e-commerce blijft voorlopig dus groeien en daar kun jij slim op inspelen.

Ook B2B organisaties willen hun bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk maken. Veel grote B2B organisaties hebben daarom tegenwoordig behoefte aan een PunchOut mogelijkheid van hun leverancier. Op deze manier hebben ze altijd toegang tot de catalogus van hun leverancier, met alle documentatie en prijsafspraken automatisch bij de hand.

Deze ontwikkeling is ook terug te zien in de eisen die worden gesteld aan nieuwe leveranciers, bijvoorbeeld in een tender. Kun je als leverancier de inkoper geen PunchOut catalogus bieden, loop je het risico dat de inkoper voor een andere leverancier kiest die wel aan alle eisen kan voldoen. Je kunt dus klanten verliezen door niet aan de slag te gaan met PunchOut óf juist nieuwe klanten winnen door dit wel te doen. Dit geeft meteen antwoord op de vraag waarom een PunchOut catalog zo waardevol is voor een B2B webshop.

Een ander groot voordeel van een PunchOut catalog is de klantloyaliteit. Wanneer een klant ervoor heeft gekozen zijn inkoopsysteem te koppelen aan jouw webshop, zal hij deze investering niet zo snel bij een andere leverancier doen. Je kunt er dus wel vanuit gaan dat zo’n B2B klant niet zomaar weggaat en zich daarmee aan jouw webshop bindt. Daarbij zullen deze klanten ook niet per bestelling een andere leverancier kiezen, maar alle producten via jouw webshop bestellen, omdat dat nu veel gemakkelijker en sneller gaat. Ze zullen niet via Google zoeken naar een product, maar hun inkoopsysteem gebruiken om het product te zoeken. Uiteindelijk komen ze dan altijd in jouw webshop terecht.

Welke inkoopsystemen zijn er?

Er zijn verschillende inkoopsystemen die geschikt zijn voor een koppeling met je webshop.

  • Ariba: Ariba, eigenlijk SAP Ariba, biedt tal van mogelijkheden. Ariba biedt meer controle over kosten en risico’s in het koopproces, heeft de mogelijkheid meerdere leveranciers te beheren en blijft het systeem innoveren.
  • Basware (NL): Werkt praktisch en efficiënt voor de inkoopafdeling. Zetten in op WeProcurement; samenwerking en toezicht op uitgaven staan hierbij centraal.
  • Esize (NL): Bestaat sinds 1999 en heeft meerdere awards gewonnen. Inmiddels heeft Esize 150.000 gebruikers wereldwijd.
  • Facilitor (NL): Is onderdeel van de Aareon Group en heeft als doel klanten te helpen maximale efficiëntie te bereiken in hun ondersteunende processen.
  • INCONTO (NL): Ook met INCONTO kan het complete operationele inkoopproces beheerst worden. Daarnaast biedt het eenduidige managementinformatie door middel van een uitgebreide rapportgenerator.
  • Negometrix (NL): Biedt slimme inkoopsoftware aan die te gebruiken is in alle markten. Negometrix hecht veel waarde aan goede klantenservice.
  • Oracle: Relatief grote organisatie met een groot productaanbod. Oracle Procurement Cloud is een oplossing voor het inkoopproces van zowel grote als kleine organisaties.
  • Proactis: Een wereldwijde dienstverlener op het gebied van B2B e-commerce oplossingen, waaronder inkoopsystemen. Proactis is actief in 14 landen.
  • ProActive (NL): Spend Cloud van ProActive is een volledige oplossing om alle zakelijke uitgaven op orde te houden. Afhankelijk van de wensen en ambities van de organisatie, kan de software meegroeien met de organisatie.
  • ProQuro (NL): Biedt automatiseringsoplossingen voor het gehele inkoopproces van elke productgroep. ProQuro zorgt voor veel kostenbesparingen.
  • SRP: Social Responsible Procurement staat voor het zo duurzaam mogelijk inkopen en het in gesprek gaan met leveranciers over duurzaamheid. Dit inkoopsysteem houdt hier rekening mee.
  • TBlox (NL): Biedt verschillende softwarepakketten aan, ook voor het volledige inkoopproces. TBlox is altijd bezig met innoveren, o.a. door hun open netwerk voor digitale uitwisseling van gegevens.
  • TOPdesk (NL): Richt zich op de ondersteuning van IT, facilitaire diensten en HR-processen  door het bieden van servicemanagement oplossingen.
  • Coupa: Software voor Business Spend Management waarmee uitgaven geoptimaliseerd kunnen worden en kosten bespaard. Dit alles in de cloud.

Met welke e-commerce platformen werkt de PunchOut catalog?

We kunnen koppelen met verschillende e-commerce platformen, zodat er ook voor jou de mogelijkheid is tot een PunchOut catalog.

Als officieel OroCommerce partner kunnen we een PunchOut catalog realiseren als je webshop is gebouwd met behulp van het OroCommerce platform. Het OroCommerce platform richt zich in het bijzonder op B2B e-commerce en is daarmee een logische keuze als je verkoopt aan zakelijke klanten.

Maar ook als je webshop is gebouwd met PrestaShop, kunnen wij, als PrestaShop partner, de koppelingen voor je bouwen. PrestaShop heeft verschillende voordelen, onder andere de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.

We kunnen ook koppelen met je webshop als deze is gebouwd met het X-Cart platform.

Heb je nog geen webshop? Dan kunnen we deze voor je bouwen met behulp van bovenstaande e-commerce platformen, afhankelijk van jouw doelen en wensen.

Meer weten?

We praten graag met je verder!

Contact

Marconistraat 16
3029 AK Rotterdam

Bel ons gerust

+31 (010) 307 3678

Je kunt ons mailen op

contact@h1.nl