Een Progressive Web App (PWA): wat zijn de voordelen?

Steeds meer consumenten kopen in webshops via hun mobiele telefoon. Vorig kwartaal werd in Nederland zelfs 53% van de online aankopen via een smartphone gedaan. Dat is iets waar je als webwinkelier rekening mee moet houden. Een responsive website is daarom eigenlijk al essentieel gebleken, maar inmiddels is er een mogelijkheid om je webshop nog mobiel vriendelijker te maken: de Progressive Web App.

Wat is een PWA?

Meer en meer bedrijven en webshops gaan overstag en kiezen voor een PWA. Maar wat is dat nou precies, zo’n Progressive Web App? Simpel gezegd zit een PWA tussen een website en een native app, zoals je deze in de App Store en Google Play Store kunt downloaden, in. Het is wel een website, maar hij functioneert zoals een applicatie dat doet en ziet er ook zo uit. Het voordeel is echter dat je geen aparte applicatie hoef te (laten) bouwen, maar de consument toch een optimale winkelervaring biedt.

iOs ondersteunde tot voor kort nog geen PWA’s, wat het minder aantrekkelijk maakte voor webwinkeliers om ermee te beginnen. Inmiddels biedt ook iOs veel interessante mogelijkheden voor PWA’s.

Wat is headless e-commerce?

Progressive Web Apps worden in de vorm van een webshop headless gebouwd. Headless e-commerce wil zeggen dat de frontend (head) van de webshop is losgekoppeld van de backend. Waar normaal gesproken de frontend en backend via één platform zijn te beheren, is de frontend nu niet aanwezig en wordt de voorkant gevuld met behulp van API’s. De frontend developer bepaalt zonder restricties hoe de voorkant eruit ziet. Dit geeft veel meer vrijheid om een uniek uitziende webshop te creëren en koppelingen te maken met andere kanalen, omdat je niet afhankelijk bent van de mogelijkheden van het e-commerce platform.

Progressive Web App

Waarom kiezen voor een PWA?

Wat zijn de voordelen van een Progressive Web App? Waarom zou je kiezen voor deze vorm in plaats van een native app? Wij zetten de voordelen voor je op een rijtje.

Voordelen voor de gebruiker

  • Een PWA werkt op iedere browser en elke device, ongedacht de grootte van het scherm.
  • Een PWA kun je ook offline of met een slechte verbinding gebruiken doordat deze headless is gebouwd en de frontend los staat van de backend. Bovendien is een PWA altijd up to date zonder dat je daar (handmatig) updates voor installeert.
  • Doordat een PWA, in tegenstelling tot een native app, gevonden kan worden door Google, draagt de PWA gewoon bij aan je Search Engine Optimization.
  • Een PWA hoef je niet te downloaden in de app store, wat de drempel voor het gebruik een stuk lager maakt. Wil een gebruiker de webshop toch altijd bij de hand hebben, kan deze toegevoegd worden aan het beginscherm van een telefoon. De PWA staat dan gewoon tussen de andere native apps van de gebruiker.
  • Een PWA kan gewoon via een link (URL) worden gedeeld en is beveiligd via HTTPS.
  • Niet alle, maar wel veel van de functies van native apps kun je ook inzetten voor een PWA. Zo kun je de gebruiker bijvoorbeeld pushberichten sturen (iOs ondersteunt dit nog niet).

Voordelen voor de webwinkelier

  • Een PWA is erg snel en stabiel, wat de conversie in je webshop verhoogt.
  • Het bouwen van een PWA vereist slechts één systeem. Voor een responsive website en native app zou je drie verschillende systemen nodig hebben: Android, iOs en de website.
  • Dit betekent ook dat je maar in één systeem aanpassingen hoeft te doen qua content, design of producten.
  • Om een PWA te bouwen, is maar één programmeertaal nodig, waar dat er voor een native app meestal minimaal drie zijn.

Interesse in een Progressive Web App? Neem dan even contact met ons op, dan bekijken we samen de mogelijkheden.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *