Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Je e-commerce organisatie voorbereiden op de ‘echte’ overgang na de Brexit

Wat zijn de gevolgen van Brexit voor E-commerce? 

 Op 31 januari 2020 heeft het Verenigd Koninkrijk officieel de Europese Unie verlaten. Ondanks de nog steeds aanhoudende onzekerheid komt er op 31 december 2020 een eind aan de overgangsperiode. Ongetwijfeld gaat er veel veranderen voor bedrijven die handel drijven met het Verenigd Koninkrijk. De voorwaarden voor de toekomstige handelsrelatie tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zijn nog onzeker, daarom is het verstandig rekening te houden met de mogelijke impact op e-commerce en jouw organisatie.

Wat gebeurt er precies?

Sinds 31 januari dit jaar heeft het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie officieel verlaten. Echter bevinden we ons momenteel nog in de overgangsfase waarin veel onderhandelt wordt tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Deze fase wordt op 31 december 2020 beëindigd en heeft, afhankelijke van de besluiten, veel of weinig invloed op bedrijfsprocessen van bedrijven die ook maar enigszins iets met het Verenigd Koninkrijk te maken hebben. Het is dus nog onduidelijk hoe de handelsrelatie na de overgangsperiode eruit gaat zien.

impact brexit e-commerce

Als er tegen het einde van de overgangsperiode geen duidelijke formele overeenkomst is gesloten zullen alle banden van het Verenigd Koninkrijk met de Europese Unie verbroken worden. Dit houdt onder andere in dat het Verenigd Koninkrijk niet meer valt onder de douane-unie en de interne markt. Handel wordt dan gedreven volgens de regels van de World Trade Organization, zoals elk ‘niet EU land’.

Wat zijn de gevolgen van Brexit voor de Europese e-commerce?

Volgens Sendcloud (z.d.) is het Verenigd Koninkrijk de grootste markt voor Europese e-commerce. 93% winkelt online en de Britse consumenten geven gemiddeld zo’n €900 per persoon per jaar uit.

De Brexit zou er, afhankelijk van de onderhandelingen, voor kunnen zorgen dat import en export duurder wordt. Dit kan wel of niet doorberekend worden naar de klanten. Na China worden er in Groot-Brittannië de meeste e-commerce bestellingen geplaatst vanuit de Europese Unie. Na de Brexit zouden 70% van de Europese consumenten kunnen stoppen met bestellen op Britse webshops (Sendcloud, z.d.). Dit zou natuurlijk een enorme impact hebben op de Britse e-commerce.

Lees hier het artikel van Sendcloud.

Handelsfactuur op de juiste manier invullen

Vanaf 1 januari 2021 is het verplicht om bij alle zendingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie een handelsfactuur toe te voegen. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe dit moet.

Ten eerste moet je een EORI-nummer invullen. EORI staat voor Economic Operators Registration and Identification; hiermee worden marktdeelnemers door de Douane geïdentificeerd. Als je nog niet in je eigen land geregistreerd staat, moet je dat eerst doen.

Vervolgens moeten de te verzenden goederen nauwkeurig beschreven worden. Hierbij moet de juiste HS-code toegevoegd worden en de goederen moeten op waarde geschat worden. Zo’n HS-code is een code die de Douane wereldwijd gebruikt om producten in te delen.

Reden van export en land van herkomst moeten ook ingevuld worden. Daarbij moeten ook de juiste Incoterms toegepast worden als het Verenigd Koninkrijk gezien gaat worden als ‘niet EU land’. Incoterms is een internationale standaard om misverstanden te voorkomen. Er staat in wie verantwoordelijk is voor de kosten, wie verantwoordelijk is voor het transport en waar naartoe. Ten slotte staat erin wanneer het risico en de kosten van levering overgaan van verkoper naar koper.

Je eigen adres en het adres van de ontvanger moet toegevoegd worden.

Ten slotte moet er gecontroleerd worden over er nog ondersteunende documenten nodig zijn voor de verzending. Bijvoorbeeld exportvergunningen.

Retourzendingen

Het recht van consumenten om een product binnen 14 dagen te retourneren wordt op dit moment beschermt door de Europese wet. Het aanbieden van een retourmogelijkheid is klantvriendelijk maar echter niet verplicht. Het aanbieden ervan zal na de overgangsfase niet gemakkelijk meer zijn. Er zijn een aantal opties om uit te kiezen:

  • Retourzendingen uitbesteden aan een lokale partner.
  • Prijsafspraken maken met een internationale logistieke partner.
  • Een partner kiezen die een gehele retouroplossing op internationaal niveau aanbiedt.

Communicatie over het retourbeleid blijft erg belangrijk, zorg hier goed voor!

Voorbereiden op na de overgang

Afhankelijk van de uitkomst van de onderhandelingen heeft de Brexit veel impact op je bedrijfsprocessen, en brengt het mogelijk extra kosten met zich mee. Daarom is het verstandig om je voor te bereiden op 1 januari 2021. Met deze vier tips van Sendcloud is jouw bedrijf goed voorbereid op de Brexit:

1. Controleer je leveranciers

Het zou kunnen gebeuren dat de Brexit invloed heeft op je leveranciers (of daar weer de leveranciers van). Het is daarom belangrijk om van te voren je supply chain te analyseren op mogelijke obstakels. Waar komen je producten, materialen of halffabricaten vandaan? Zo verlaag je de kans op problemen na de overgang.

2. Hou het nieuws rondom de Brexit en e-commerce goed in de gaten

Om de impact na de overgangsperiode goed in te kunnen schatten is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van alle updates over de lopende onderhandelingen. Communiceer ook goed met je stakeholders om knelpunten te voorkomen.

3. Valuta keuze

Verwarring die ontstaan is door de Brexit kan mogelijk opgelost worden door je klanten zelf een valuta te laten kiezen bij de checkout. Een e-commerce platform als Shopware heeft goede multicurrency mogelijkheden.

4. Prijzen

Door de vele nieuwe wijzigingen zou het kunnen dat prijzen aangepast moeten worden. Om verassingen voor te zijn is het slim om mogelijke prijswijzigingen al van te voren in te calculeren.

Onzeker onzeker onzeker

Op dit moment is het lastig om de tijd na de overgangsfase (1 januari 2021) te voorspellen omdat de onderhandelingen nog steeds gaande zijn. Wel is het verstandig om van te voren je supply chain te analyseren en eventuele prijswijzigingen en algemene veranderingen helder op een rijtje te hebben. Zo voorkom je nare verassingen die invloed hebben op je winst en mogelijk ook op je omzet.