Geen Banksy, van Gogh of Rembrandt, maar een artistieke URL?!

“Yeezy’s”: de, in het begin, gelimiteerde sneakers met een verkoopprijs van $200-220 die werden doorverkocht voor tussen de $1000 en $2000. Dit was één van de eerste successen (buiten de rapscene) van de, inmiddels marketingexpert, Kanye West. Hij komt met iets nieuws.

Binnenkort betreedt West namelijk een voor hem geheel nieuwe markt; e-commerce. Het doel van zijn nieuwe webshop is kunst maken op het internet. Want waarom moet een webshop altijd in 2D zijn?

kanye west webshop

Hype hype hype

Op moment van schrijven duurt het nog 09:04:57:03 (iets meer dan negen dagen) tot de nieuwe webshop yeezysupply.com wordt gelanceerd. In een wereld waar nieuwe webshops zo goed als altijd gewoon live gezet worden is dit al een leuke spanningsopbouw; hype hype hype. Degenen die de Yeezy (350) sneaker hype hebben meegemaakt snappen de marketingkracht van West. Een aantal jaar geleden (zo tussen 2015-2018) liep ineens iedereen met Yeezy’s. Ook werden de replica’s in die tijd in volle vaart bijgemaakt.

Schaarste marketing; misschien straks uitverkocht…

FOMO (Fear Of Missing Out) is iets waar West veelvuldig gebruik van maakt. Voordat een nieuw kledingstuk of sneaker gelanceerd wordt, wordt er eerst even wat gefotografeerd bij ’s werelds supersterren, bijvoorbeeld door paparazzi. De social media scrollers pikken die foto’s op en vragen zich af waar dat kledingstuk van is, en BOEM de nieuwe release wordt opgeblazen.

Het nieuwe kunstwerk: de webshop

Samen met Nick Knight, de creatieve partner van Kanye West, is hij drie jaar bezig geweest om een nieuwe shopervaring te bedenken. De nieuwe webshop moet een vorm van kunst worden. Een 3D ervaring waar kledingstukken gepast kunnen worden op een range verschillende modellen, er zit er altijd één tussen met jouw lichaamstype. Ook wordt er bepaalde achtergrondinformatie over de modellen weergeven, zoals het favoriete eten of een belangrijke levenservaring die hij of zij heeft meegemaakt. Het gaat iets weghebben van een videogame. Klik op de link voor het artikel van Fast Company met een video waarin Nick Knight je meeneemt in de filosofie achter de website en een aantal voorbeelden.