Onze Shopware 6 SAP ECC R/3 HANA geïntegreerde oplossing

Het Duitse e-commerce platform Shopware heeft onlangs zijn geheel nieuwe platform Shopware 6 gelanceerd. Wij bieden een plug & play, ‘off-the-shelf’ standaard SAP ECC R/3 HANA e-commerce koppeling met Shopware. Deze koppeling bevat meer dan 22 goed gedocumenteerde en configureerbare interfaces, via onze data interface, nodig voor een effectieve digitale oplossing. Onze data integratie interface biedt onbeperkte mogelijkheden.


Shopware & SAP ECC R/3 HANA integratie

Snelle integratie

Verlaag TTM

Begin klein, groei slim

Toekomst bestendig

Schaalbare infrastructuur

Uitwisselbare software

Hoge prestaties

360 graden toezicht

Geen op maat gemaakte code

Experts bij de hand

Onze experts helpen je om snel en gemakkelijk te beginnen


Lagere kosten, bespaar tijd

De native SAP ECC R/3 HANA Shopware e-commerce oplossing creëert een verwevenheid tussen SAP ECC R/3 HANA en Shopware.

Onze oplossing bespaart tijd en verhoogt de efficiëntie aan beide kanten.

Toekomst bestendig

Door gebruik te maken van een ‘middleware’ oplossing als Alumio open je de deuren voor schaalbaarheid en uitwisselbaarheid.

  • Integreer jouw PIM, marketing automation tools of CMS, POS, PSP en meer.
  • Voeg software toe zonder compromissen
  • Klaar voor AI en machine learning
  • Makkelijker overstappen naar andere software

Snel opgezet en operationeel

We beloven een werkende versie met 80% van de data van jouw SAP in drie dagen (Proof of Concept). Dit betekent dat je een SAP-Shopware e-commerce koppeling operationeel heeft na de eerste drie dagen werk. Tijdens deze drie dagen is het voor ons ook duidelijk want er er nog gedaan voor de andere 20% van de data. Dit hangt af van de specifieke bedrijfslogica, wensen en voorkeuren.

Het mappingsproces is volledig geautomatiseerd en kan worden verfijnd om een correcte data structuur te garanderen.


Alumio’s kernprincipes

Schaalbaarheid & Uitwisselbaarheid

Snelle en naadloze connectiviteit met apps, databases en gemakkelijke data uitwisseling.

Toezicht & meldingsmogelijkheden

Gemakkelijk al je databronnen verzamelen en visualiseren op één plek, met een 360 graden zicht erop.

Aanpasbare interfaces zonder compromissen

Succesvolle digitale transformatie tussen front-office en back-office is afhankelijk van integratie.


Alles in één integratiesuite voor software en SaaS


Hoe Shopware is geïntegreerd met SAP ECC R/3, HANA

Alumio is een snel en modern integratieplatform ‘as a service’. Het is gebouwd om flexibel te reageren op zowel realtime toepassingen als batch georiënteerde data integratie eisen.

100% Prestatie & Inzicht

Beheer je data. Wij geven je de tools om een 360 graden beeld te krijgen van jouw IT landschap. Geen maatwerk code, maar wel met maatwerk mogelijkheden.

Gemakkelijk al je informatiebronnen verzamelen en visualiseren op één plek.

Pas je flows en api’s zelf aan

Alumio biedt een Design Studio, dit is een samenwerkingsomgeving in een webbrowser voor IT medewerkers en bedrijfsanalisten om hun eigen gegevenstoewijzingen te maken, gegevenstransformatoren, triggers, routes, workflows en taken te beheren.

Maak verbinding met elk systeem of applicatie, geen uitzonderingen

Alumio normaliseert je gegevens, zodat je gemakkelijk verbinding kunt maken met elke tool. Als er nieuwe data-entiteiten beschikbaar komen, kan Alumio deze toevoegen voor toekomstige schaal- en connectiviteitsdoeleinden.


Je integratie is in goede handen

Een groot voordeel met betrekking tot je Shopware-SAP integratieproject is dat de technologische architectuur van Alumio vergelijkbaar is met die van Shopware. Daarnaast heeft ons team van developers en consultants een uitgebreide kennis van SAP. Je kan beslissen of je je eigen team de implementatie voor het integratieproject laat doen, of gedeeltelijk ons team erbij betrekt. Ons team is in staat om je ontwikkelaars en managers te ondersteunen tijdens het project.

We helpen je graag bij het succesvol uitvoeren van jouw integratieproject!

Vertel ons over je integratieproject. We helpen je graag. Ons ervaren team van specialisten staat voor je klaar. Verder zijn wij gecertificeerd Shopware partner.


Veelgestelde vragen

1. Time-to-market 5-10 dagen?

Wat is een typische ‘time-to-market’ om een werkende e-commerce oplossing op te zetten met de Shopware SAP HANA (en SAP R/3 of ECC) koppeling?

Het kost ons 3 dagen om de Shopware SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling te installeren en aan te sluiten op Shopware. Dus in maximaal 3 dagen heb je een Proof of Concept waar je SAP HANA (R/3 of ECC) gekoppeld is met Shopware 6.

Voor de realisatie van de webshop (ontwerp, wensen en stromen) en aanpassingen aan de koppelingszijde heb je wat extra tijd nodig als de maatwerk modules de Plug & Play processen/functies beïnvloeden. Als je functies of processen hebt die verder gaan dan de standaard Shopware SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling dan is het mogelijk om de koppeling aan te passen om deze te ondersteunen. Dit zal echter de time-to-market verlengen.

2. Welke specificaties zijn nodig om de SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling te implementeren in Shopware e-commerce?

De Shopware SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling wordt op de SAP back-end geïnstalleerd door een transport van een ABAP-stack. Het kan direct op SAP worden geïnstalleerd of op de HCI (HANA Cloud Integration) worden geplaatst.
3. Wat zijn de minimale systeemvereisten om de SAP HANA (R/3 of ECC) Shopware integratie te laten werken?

3. Wat zijn de minimale systeemvereisten om de SAP HANA (R/3 of ECC) Shopware integratie te laten werken?

De SAP koppeling ondersteunt ‘out of the box’ de volgende versies (andere SAP-versies kunnen worden ondersteund met een minimum aan werk).
· SAP S/3 ECC 6.X draait op Netweaver 7.3 of hoger
· SAP R/3
· SAP S/4 HANA
De overige vereisten zijn hetzelfde als SAP HANA (R/3 of ECC) zelf. Als je echter optimale prestaties wilt, adviseren we je (in het geval van de SAP R/3 of ECC-versie) om een internetverbinding te hebben met een upload bandbreedte van minimaal 20 Mbit per seconde. Bekijk ook of je voldoende CPU-, geheugen- en harde schijfprestaties heeft als je prestatieproblemen ondervindt.

4. Is er een vereiste hoe ons SAP-systeem moet worden opgezet? Moet het bijvoorbeeld worden opgezet als een IS-Retail-systeem of kan de koppeling werken met kern SAP?

Nee, de standaard SAP is oké. Onze adapter is ook overeenstemmend met aanvullende add-ons, maar het is niet verplicht. Hoe meer ‘add-ons’ je hebt, hoe complexer het SAP systeem meestal is.

5. Kan de SAP koppeling in realtime klantspecifieke prijzen opvragen?

Ja, de SAP koppeling is in staat klantspecifieke prijzen op te vragen (zie de online demo voor meer informatie over dit deel).

6. Hebben we andere plug-ins nodig om de SAP HANA (R/3 of ECC) Shopware koppeling te laten werken?

In beginsel is dit niet nodig. Als je echter gebruik maakt van het Shopware 6 e-commerce platform, bieden we ook een set Shopware ERP-geoptimaliseerde modules die volledig integreren met de SAP HANA (R / 3 of ECC) Shopware koppeling.

7. Wat zijn de verschillen tussen de SAP HANA Shopware koppeling en de R/3 of ECC koppeling?

Er zijn geen belangrijke verschillen, behalve dat de SAP versie anders is.

8. Ondersteunt de Shopware SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling promoties op de webshop?

Ja en nee. “Ja” het is mogelijk om promoties in te stellen mits SAP HANA (R/3 of ECC) de prijzen van het e-commerce platform accepteert en niet opnieuw berekent.

“Nee” vaak zijn er al allerlei prijsvoorwaarden ingesteld in SAP HANA (R / 3 of ECC) zelf. We moeten echter naar het proces kijken. Waar je welke gegevens wilt opslaan. Onze adapter ondersteunt alle situaties, maar het hangt af van het proces en de gegevensinvoerpunten te definiëren.

9. Is de SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling in staat klantspecifieke prijzen ‘realtime’ op te vragen?

Ja, de Shopware SAP-connector is daartoe in staat. Het haalt klantspecifieke prijzen in realtime op. Binnen 1,2 seconden worden de resultaten gepresenteerd in de productlijst, productdetails of mand.

10. Met welke data sets/entiteiten verbindt de Shopware SAP HANA (R/3 of ECC) integratie?

De Shopware SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling heeft 22 standaard ‘plug and play’ interface web services. De web services zijn gemaakt om gegevens uit te wisselen tussen Shopware en SAP HANA (R/3 of ECC)

Onze volledig tweerichtingsintegratie verbindt met de volgende gegevensentiteiten. Deze worden geconfigureerd via de bezorgingsinterface waarmee je deze objecten kunt configureren en toewijzen aan het juiste ERP systeem. De koppeling bevat meer dan 22 goed gedocumenteerde interfaces die nodig zijn voor een succesvol B2B- en B2C e-commerce platform. Maar bovenal levert de koppeling ook een e-commerce cockpit binnen de SAP omgeving. In deze cockpit kunnen gebruikers transacties en processen in de webshop volgen.
De 22 web services die geleverd worden in de plug & play koppeling en geconfigureerd kunnen worden in de interface zijn:
GetCategories
GetDeliveryDays
GetQuote
GetQuoteOverview
GetInvoice
GetInvoiceOverview
GetDeliveries
GetDeliveriesOverview
GetOrder
GetOrderOverview
SetCustomerAddresses
GetCustomerAddresses
GetCustomers
GetMyLists
GetMyProducts
GetOrderSimulation
GetPriceAndStock
GetProducts
StelContact in
SetCustomer
SetOrder
SetOrderPayment
Er zijn ook aanvullende webservices beschikbaar zoals add-ons, enkele van de optionele web services zijn: GetDocument, GetContract, GetQuoteoverview of SetQuote.

Download de whitepaper voor meer inzichten en details over de webservices:
Download whitepaper “Technische specificaties SAP HANA | SAP ECC of SAP R/3 en Shopware koppeling ”

11. Waarom heb je een realtime Shopware SAP HANA (R/3 of ECC) integratie nodig?

Een realtime SAP HANA (R/3 of ECC) e-commerce integratie maakt het jouw kopers gemakkelijk.
Als je SAP HANA (R/3 of ECC) integreert met de e-commerce software Shopware, heb je min of meer 3 basisopties voor oplossingsarchitectuur:
A. Sluit batchgebaseerd aan
B. Realtime één op één verbinding
C. Realtime door een integratie-interface

12. Welke oplossing moet je kiezen?

SAP HANA (R/3 of ECC) e-commerce integratie met Shopware vereist een directe, realtime koppeling met SAP bij het zakendoen in B2B of wanneer je een verkoop- of zelfservice portaal wilt. Batch verbindingen worden niet geadviseerd omdat ze logica dupliceren, geen realtime klantspecifieke prijzen voor productvermelding kunnen verwerken en geen realtime informatie kunnen verwerken tijdens het afrekenproces (zoals transportgegevens, kosten, administratiekosten, btw of mandkortingen).
Realtime één op één integraties , of in combinatie met een integratie interface zijn opties die het werk kunnen doen. Het voordeel van een ‘integratie interface’ versus de optie ‘realtime één op één’ is:
Gegevens kunnen ook naar software van derden worden verzonden
Gegevens kunnen worden aangepast; getransformeerd via de interface van het platform
Gegevens kunnen worden samengevoegd met gegevens uit andere bronnen voordat ze worden verbonden met Shopware
Gegevens kunnen eenvoudig naar een PIM systeem worden verzonden
Dataproblemen (kwaliteit van de data) kunnen worden afgehandeld door de functies van de interface
Een integratie interface heeft een controle cockpit, zodat de prestaties van de integratie kunnen worden bewaakt
De integratie interface heeft functies om taken en workflows te creëren om mensen op de hoogte te stellen wanneer ‘flows’ mislukken, of om taken te activeren om met inconsistentie in gegevens om te gaan

Wij verbinden SAP HANA (R/3 of ECC) via een native koppeling in combinatie met een integratie interface. De oplossing die we aanbieden, doet het werk in één pakket. Download de volgende infographic over de drie manieren om te koppelen voor meer informatie.
White paper downloaden “3 manieren om SAP HANA SAP R/3 of SAP ECC verbinden met Shopware”

13. Met deze in SAP HANA geïntegreerde e-commerce oplossing geef je je klanten een B2C-ervaring zoals ze die op Amazon ervaren.

Dat betekent volledige zelfservice voor elke stap van de reis:
Bladeren door de geïntegreerde SAP HANA (R/3 of ECC)
Inkoop geïntegreerd in SAP HANA (R/3 of ECC)
100% foutloze bestellingen plaatsen in SAP HANA (R/3 of ECC)
Betalingen geïntegreerd in SAP HANA (R/3 of ECC)
Accountbeheer geïntegreerd met SAP HANA (R/3 of ECC)

14. Kan ik de koppeling gebruiken om mijn PIM, Warehouse systeem of andere applicaties op aan te sluiten?

Ja, omdat de connector de integratie interface gebruikt kunnen de gegevens ook worden verbonden met andere gegevensbronnen en softwaretoepassingen. Voor PIM softwaretoepassingen als PimCore, Akeneo en voor verschillende WMS zijn er integratiesjablonen beschikbaar, dus integratie is eenvoudig. Integratie met Adobe Experience Cloud is ook mogelijk.

15. Wat als een web service niet werkt of niet reageert?

De integratie interface levert een cockpit waar alle diensten 24/7 worden bewaakt. De taak- en workflowfuncties kunnen worden geconfigureerd om processen opnieuw op te starten, klanten of werknemers te informeren en ervoor te zorgen dat de belangrijke processen werken.
De oplossing helpt je ook om de fout te vinden door te kijken naar alle invoer, acties en uitvoer. Al de logs en berichten worden opgeslagen in het log systeem om het probleem te vinden, op te sporen en te reproduceren.

16. Is het veilig en voldoet het aan de ISO?

Om de veiligheid van jouw gegevens te garanderen zijn de volgende zekerheden aanwezig:
A. De verbindende uiteinden tussen de webshop Shopware en SAP HANA (R/3 of ECC) zijn beveiligd met HTTPS en een handdruk tussen de twee systemen met een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord via een TLS beveiligd communicatiekanaal.
B. Als je het nog verder wilt beveiligen kan een VPN verbinding tussen de twee systemen opgezet worden.
Om de gegevensintegriteit nog verder te garanderen, zijn zowel de e-commerce Shopware zijde als de SAP HANA (R/3 of ECC) zijde defensief gecodeerd om invoer te verifiëren aan de hand van de OWASP top 10 standaard.

17. Als de webshop live is, moet ik dan het hele artikelassortiment telkens opnieuw synchroniseren?

SAP HANA (R/3 of ECC) zorgt voor een export van het complete assortiment dat op de webshop beschikbaar moet zijn. De SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling en de Shopware modules bepalen welke gegevens binnen Shopware moeten worden bijgewerkt (in het geval de ‘stack’ geen PIM- of MDM systeem gebruikt). Dit om ervoor te zorgen dat de Shopware productbibliotheek altijd up to date is.

18. Is het nodig om wijzigingen aan te brengen in SAP HANA (R/3 of ECC) om de Shopware koppeling te laten werken?

Nee, de SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling is geïnstalleerd als plug-in in het systeem. Om ervoor te zorgen dat de SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling werkt is het enige dat nodig is een beetje configuratie en configuratie in de koppeling plug-in zelf. Je moet het webadres van de webshop frontend, login pagina’s, gebruikersnaam en wachtwoordinformatie en meer instellen.
Verder zijn er enkele extra schermen geïntroduceerd in SAP HANA (R/3 of ECC). Deze schermen helpen je bij het instellen van:
A. Contacten die kunnen inloggen op Shopware
B. Up-sell en cross-sell-producten
C. Basisconfiguratie van de koppeling
D. Betalingsafhandeling
E. En meer
Download de whitepaper voor meer informatie over het installatieproces:
Download whitepaper “Technische specificaties SAP HANA, SAP R/3 of SAP ECC Shopware-connector”

19. Brengt de Shopware SAP HANA (R/3 of ECC) koppeling wijzigingen aan in de configuratie van SAP?

Nee, de SAP HANA (R/3 of ECC) Shopware koppeling voegt configuratie toe aan jouw installatie, maar zal geen bestaande configuratie wijzigen.

20. Heb ik een programmeur/developer nodig om Shopware Connector in SAP HANA (R/3 of ECC) te implementeren? Moet ik een SAP HANA (R/3 of ECC) consultant inhuren of kunnen we de koppeling zelf installeren?

De SAP koppeling wordt geïnstalleerd door Alumio experts. Indien dit niet mogelijk is of niet binnen de comfort zone van de klant is kunnen wij ervoor zorgen dat de installatie wordt gedaan door de SAP partner van de klant, maar Youwe zal niet aansprakelijk worden gesteld voor enige vertraging in de implementatie of het niet goed functioneren van de SAP koppeling. Het wordt sterk aanbevolen om tijdens de installatie minimaal een SAP Consultant van Youwe in de arm te nemen.
Technisch gezien kan het ook zo (we raden sterk aan om ons de installatie te laten doen).
Als je een ervaren SAP HANA (R/3 of ECC) administrator of developer in huis hebt kun je de koppeling zelf installeren. Als je geen ervaren beheerder of developer in huis hebt, kunnen wij er één leveren waarmee je de koppeling kunt installeren.

21. Welk type communicatie wordt gebruikt tussen mijn webshop en de SAP HANA (R/3 of ECC)?

De gebruikte communicatie is SOAP 1.2.
Indien nodig kan dit eenvoudig worden gewijzigd tegen een extra vergoeding.

22. Kunnen we aangepaste programma’s (proxy) gebruiken in plaats van IDocs? Of zijn alleen IDocs gedekt?

Ja, dat kan. Voor de communicatie met Shopware worden SOAP en XML gebruikt.

23. Hoe ziet een implementatieproject eruit? Hoe lang duurt het?

De implementatie van de koppeling software is eenvoudig en gebeurt in 1 of 2 uur, maar er moeten ook andere dingen worden gedaan, zoals de configuratie van alle web services (zie de video/demo, die je hier kunt aanvragen). De firewall en VPN verbinding moet worden geconfigureerd.
We beginnen elk project met een ‘workshop’ waar we het hele bedrijfsproces met betrekking tot de Shopware functies zullen bespreken. In elk proces zal onze consultant kijken naar jouw SAP HANA (R/3 of ECC) toepassing om te zien of er al aanpassingen zijn gemaakt en of dit de plug & play oplossing zal beïnvloeden. Als maatwerk nodig is, wordt dit als taak in de backlog geplaatst. Na de ‘workshop’ hebben we alle informatie om:
A. De opties van de koppeling te configureren en;
B. een goede inschatting te maken of maatwerk nodig is.