OroCommerce: alternatief voor Magento B2B webshop

Waarom is B2B e-commerce anders?

Zakelijke inkopers zijn ook gewoon mensen. Inkopers verwachten bestelgemak net als in een “gewone” consumenten webshop. Toch loopt het inkoopproces voor inkopers vaak anders.

Regelmatige nabestellingen van het standaard assortiment zijn hier een voorbeeld van, maar ook autorisatieniveaus. Hierbij zet een medewerker de bestelling alvast klaar en geeft zijn of haar leidinggevende vervolgens akkoord. Denk ook aan kwantumkortingen en klant specifieke prijsafspraken; aan intracommunautaire leveringen, waarbij er 0% BTW wordt gerekend. Een ander voorbeeld van de verschillen in het inkoopproces is de afhankelijkheid van vertegenwoordigers en agenten, die offertes uitbrengen.

Veel webshop software houdt geen rekening met deze specifieke B2B processen. Het aanpassen van je webshop aan deze processen betekent vaak flink veel maatwerk.  Dus welke webshop software moet je als B2B bedrijf kiezen?

Om je met deze moeilijke keuze te helpen, hebben wij het populaire Magento vergeleken met het op B2B gerichte OroCommerce.

Magento versus OroCommerce door oud oprichters van Magento

Een pikant detail is dat OroCommerce een initiatief is van één van de oprichters van Magento. De voormalige CTO van Magento, Yoav Kutner, begon Oro vlak nadat Magento werd verkocht aan eBay.  Inmiddels is ook Roy Rubin, oud Magento CEO bij Oro betrokken.

Magento1 of Magento2?

De ontwikkeling van Magento1 is gestopt. Over enige tijd zal ook de support voor Magento1 stoppen. Inmiddels hebben wij bij H1 ervaren dat een migratie van Magento1 naar Magento2 tijdrovend is.  Een migratie traject kost vaak net zoveel als een nieuwe webshop.

Daarom hebben we Magento1 niet in de vergelijking meegenomen. Nu investeren in Magento1 is namelijk kapitaalvernietiging op korte termijn.

Magento2 versus OroCommerce voor B2C shops

Magento is natuurlijk een van de meest populaire en uitgebreide webshop software platformen. Ook voor Magento2 worden inmiddels al veel modules ontwikkeld. De huidige modules zijn met name gericht op B2C functionaliteiten. OroCommerce heeft deze focus minder. Voor B2C shops is Magento2 dan ook in de meeste gevallen interessanter dan OroCommerce.

Magento2 versus OroCommerce voor B2B webshops

Voorop gesteld, alles wat Magento niet standaard heeft, kan worden gebouwd. En datzelfde geldt voor OroCommerce. Dus in feite kan alles in beide systemen. Er is alleen maatwerk benodigd. En dat kost geld, we richten onze vergelijking dus op de standaard functionaliteiten.

Eén van de belangrijkste verschillen tussen Magento2 en OroCommerce is de wijze waarop een verkooporganisatie van vertegenwoordigers of agenten met de webshop werkt.

Omdat de basis van OroCommerce ligt op het gebied van CRM, is de webshop software van Oro veel meer gericht op het integreren van accountmanagement en e-commerce. Sales teams van B2B bedrijven die Magento gebruiken fungeren vaak naast de webshop. Het bestellen via de webshop wordt soms zelfs niet eens gestimuleerd. Verkopers in bedrijven waar OroCommerce wordt geïmplementeerd kunnen werken mét de webshop, door de handige CRM integratie. Offertes kunnen bijvoorbeeld worden geaccepteerd door een webshop bestelling te plaatsen.

Aan de inkoopkant wordt er bij OroCommerce rekening gehouden dat niet iedere inkoper dezelfde rechten heeft. Mag een medewerker bijvoorbeeld wél zijn nieuwe uniform uitzoeken maar niet direct bestellen? De autorisatie rollen voor inkopers in OroCommerce zijn hier een directe oplossing voor.

In de onderstaande tabel vind je nog een aantal belangrijke B2B functionaliteiten op een rij.

OroCommerce Magento2
Open source 0 0
Responsive design 0 0
Rapportages en dashboards 0 0
Cadeaubon opties 0
Regels voor up- en cross-sell producten 0
Prijstypes (per groep/website + tier pricing) 0 0
Snelbestellijsten 0
Rollen en autorisaties per klant/account 0
Productcatalogus per klant te personaliseren 0
Goedkeuringstrajecten 0
Aanvragen van offertes 0

De conclusie is dat B2B gerichte bedrijven op dit moment in de meeste gevallen beter voor OroCommerce kunnen kiezen dan voor Magento2.

B2B én B2C? Kies ik dan Magento2 of OroCommerce?

Uiteraard zijn er ook ondernemingen die zowel aan professionele inkopers als aan consumenten verkopen. Wat is dan de beste keuze tussen OroCommerce en Magento2?

Als je de keuze beperkt tot de besproken twee platformen, dan zijn er in feite drie oplossingen.

  • 1 specifieke B2B shop in OroCommerce, 1 specifieke B2C shop in Magento2
  • Een Magento2 shop met veel maatwerk
  • Een OroCommerce shop met veel maatwerk

Een keuze waarvoor je een spade dieper moet graven. Wat zijn je échte prioriteiten? Wat kan mijn organisatie aan? Wat is je budget? Het antwoord op de vraag is zo organisatie specifiek dat we daar graag eens met je over brainstormen.

Wil je eens samen kijken welke B2B e-commerce oplossing het beste past bij jouw bedrijf? Neem dan contact op met Angelique via het contactformulier of bel naar 010 30 73 678.