Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

De kracht van LinkedIn

LinkedIn is een Amerikaans social media platform waarbij de focus ligt op bedrijven, werknemers en ZZP-ers. Maar is LinkedIn nou eigenlijk een geschikt medium om als bedrijf zijnde leads te genereren? En hoe doe je dit dan precies? In dit artikel zoomen we in op het optimaliseren van jouw bedrijfsprofiel, de te plaatsen content, betaalde advertenties, de invloed op jouw marketingstrategie en meer.

Een sterke LinkedIn-fundering

Om meer leads te genereren op LinkedIn is het belangrijk om te beginnen bij je eigen bedrijfsprofiel. Dit profiel moet op het gebied van informatie, content en dergelijke, dusdanig geoptimaliseerd zijn, dat bezoekers van het profiel direct overladen worden met professionalisme, interessante content en doorklikmogelijkheden.

Optimaliseer je bedrijfsprofiel

Jouw bedrijfsprofiel is het uithangbord van je bedrijf op LinkedIn. Het is daarom erg belangrijk om deze zo professioneel en volledig mogelijk in te vullen.

  • Profielfoto: De profielfoto van je bedrijfsprofiel is het eerste wat mensen zien en waarop ze klikken. Kies daarom voor een duidelijke variant van jouw bedrijfslogo. Hierbij moeten weinig/geen elementen, op bijvoorbeeld de achtergrond, worden toegevoegd, die kunnen afleiden.
  • Omslagfoto: De omslagfoto van jouw bedrijfsprofiel is belangrijker dan je denkt. Zo geeft de omslagfoto, mits goed gekozen, direct de sfeer en/of kernpunten van jouw bedrijf weer. Kies daarom een omslagfoto die opvalt. Dit kan bijvoorbeeld door één of meerdere personen van jouw bedrijf te tonen inclusief een mooie slagzin die jouw bedrijf goed weergeeft. Ook is het belangrijk om jouw logo plus overige terugkomende visuele elementen, op een subtiele wijze in de omslagfoto te verwerken. Dit ten behoeve van de herkenbaarheid.
  • Informatieve tekst: Wanneer je een klein stukje omlaag scrolt op een willekeurig bedrijfsprofiel zie je een blokje gevuld met informatie. Het is goed om in dit blokje op een attractieve en spontane manier te vertellen wat voor bedrijf je bent, waarom je doet wat je doet en waarom de bezoeker zeker in contact met jou als bedrijf moet komen. Onderschat dit stukje tekst niet. Het is namelijk de eerste tekstuele indruk die je op de bezoeker maakt.
  • Maak gebruik van de call-to-action button: LinkedIn heeft pas geleden een update doorgevoerd waardoor er veel meer mogelijkheden voor de call-to-action knop op je bedrijfspagina zijn ontstaan. Door deze desbetreffende button op de juiste manier te gebruiken is het voor de bezoeker een stuk simpeler geworden om een demo aan te vragen of in contact te komen met jou als bedrijf.

    Meer weten over deze nieuwe functie? Wij hebben hier al eens een mooi artikel aan gewijd!

De content is key

Naar aanleiding van je herkenbare profielfoto en omslagfoto en uitnodigde informatieblokje, zijn mensen jouw bedrijfsprofiel gaan volgen. Nu is het doel om deze personen dusdanig te interesseren voor jouw diensten dat ze zich evolueren tot lead. Dit ga je doen door boeiende, doordachte en onderlegde content te gaan plaatsen.

De opzet van jouw post

Over het algemeen bestaat goede LinkedIn content uit een caption die begint met een opvallende slagzin. Deze slagzin nodigt de bezoeker uit om de tekst verder te lezen en is eventueel voorzien van één a twee smileys om extra aandacht te genereren.

Onder de interessante slagzin die er voor heeft gezorgd dat de bezoeker verder is gaan lezen staat een stukje informatieve tekst. Dit stuk van de caption draait voornamelijk om het interesseren en informeren van de bezoeker.

Nadat jij de bezoeker hebt geïnformeerd over bijvoorbeeld een bedrijfsuitbreiding, nieuwe werknemer, voltooide klantcase, nieuw(e) dienst of product is het tijd voor de call-to-action. Deze call-to -action is namelijk nodig om de bezoeker zijn mogelijke interesse om te toveren in een lead. Een voorbeeld van een call-to-action kan bijvoorbeeld zijn: ”Wij denken dat onze nieuwste dienst precies is wat jij zoekt. Bezoek www.voorbeeld.nl voor meer informatie. 🚀”

Om jouw bericht af te sluiten gebruik je maximaal drie relevante hashtags. Ga op zoek naar relevante hashtags die veelvuldig worden gebruikt. Een hashtag die geen ander bedrijf gebruikt is namelijk praktisch waardeloos.

Gebruik een visuele ondersteuning

Elke post wordt er sterker, opvallender en uitnodigend van wanneer hij is voorzien van een mooie en relevante visual. Deze visual kan in dezen een filmpje, foto, animatie of iets dergelijks betekenen. Zoals gezegd is het wel van belang dat het een relevante visual is. Dus heb jij het in je nieuwe post over de net gelanceerde lentecollectie? Gebruik dan een afbeelding of filmpje van verschillende stukken uit de nieuwe collectie inclusief terugkomende elementen en je bedrijfslogo.

Een voorbeeld bekijken? Bekijk (en volg) de LinkedIn van H1!

Jouw post laten floreren

Wanneer jij net je beste post van het jaar in elkaar hebt gezet, is het tijd om de post te plaatsen. Ook achter het posten van de desbetreffende post moet een idee zitten.

Zo is belangrijk om te bepalen wie de doelgroep van jouw content, product of dienst is. Heeft jouw bedrijf een nieuwe extensie gemaakt die interessant is voor B2B-bedrijven? Dan is het logisch om de post te plaatsen tijdens de werktijden van jouw doelgroep. Heb je een post ontworpen die draait om een nieuwe marketingcampagne voor goedkope vakanties? Dan is het handig om de post op een moment te plaatsen dat mensen even willen ontspannen en uitkijken naar hun vakantie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een tijdstip waarin mensen in de trein zitten omdat ze vanuit het werk naar huis reizen.

Maak gebruik van het netwerk van je werknemers

Zowel jij als je werknemers hebben het beste voor met het bedrijf. Betrek ze daarom in de contentplanning en breng ze op de hoogte van wat er gepost gaat worden en waarom.

Wanneer jij en je werknemers op dezelfde lijn zitten qua de contentplanning is het belangrijk om hen te overtuigen van het doordelen, het reageren op en het liken van de post. Deze acties kunnen namelijk grote gevolgen hebben voor het genereren voor leads, maar waarom?

Wanneer iemand besluit om een reactie of like achter te laten op een post, is deze actie direct te zien voor het gehele LinkedInnetwerk van deze desbetreffende persoon. Dit houdt in dat allerlei personen uit verschillende netwerken, vanwege een kleine interactie, in contact komen met de nieuwste post van het bedrijf.

Ook kun je jouw werknemers vragen bepaalde posts door te delen. Wanneer een persoon deze post klakkeloos deelt wordt deze in zijn originele vorm weergegeven binnen de persoon zijn netwerk. Ook heeft de werknemer de mogelijkheid om zelf een extra tekst aan de post toe te voegen. Dit ziet er zo uit:

Maak gebruik van betaalde promoties en advertenties

Eén van de meest geschikte mogelijkheden voor leadgeneratie is het opzetten van betaalde advertenties op LinkedIn. Maar wat houden deze advertenties in? En waarom is het nuttig voor jouw bedrijf?

Wat houden de betaalde advertenties in?

LinkedIn biedt de mogelijk om betaalde advertenties op te zetten. Deze advertenties bestaan uit content waarvan jij wilt dat iedereen, binnen de doelgroep van jouw bedrijf, er mogelijk mee in aanraking komt.

Om de perfecte advertentie, die voldoet aan jouw behoefte, op te zetten, kun je op voorhand allerlei dingen bepalen, zoals:

  • Een doelstelling bepalen: Wil je dat jouw advertentie leidt tot directe verkopen of meer bezoekers van jouw webshop? Binnen dit gedeelte van de instellingen van de campagne kun je aangeven welk doel jouw advertentie heeft.
  • De doelgroep van de advertentie: LinkedIn biedt vele filtermogelijkheden om tot de perfecte doelgroep te geraken. Wil jij alle marketingmanagers, binnen de regio Rotterdam, die geïnteresseerd zijn in emailmarketing, targetten? Met LinkedIns filtermogelijkheden is dit mogelijk!
  • Het budget bepalen: Het adverteren op LinkedIn is helaas niet gratis. Je zult daarom op voorhand moeten bepalen welk budget je voor de advertenties wilt vrijmaken. Je kunt het budget hierna gelukkig altijd nog aanpassen.
  • Kies de biedstrategie: Een campagnedoelstelling verdient een biedstrategie die erbij past. Met verschillende biedstrategieën zoals onder andere kosten per klik (CPC) en kosten per conversie (CPA), biedt LinkedIn de mogelijkheid om de juiste strategie bij de door jouw gekozen doelstelling te kiezen.

Wanneer je alles naar behoeften hebt ingevuld is het moment gekomen waarop je de advertentie gaat invullen. Zoals gezegd bestaat een advertentie over het algemeen uit dezelfde componenten zoals een reguliere post. Ondanks dat zijn er wel degelijk verschillen in de content tussen de reguliere posts en betaalde advertenties. Zo belanden de reguliere posts over het algemeen grotendeels op de tijdlijn van mensen die vanwege hun netwerk, werkzaamheden of iets dergelijks, al eerder in contact zijn gekomen met het bedrijf. In het geval van betaalde advertenties is dit niet het geval en worden er veel nieuwe mensen in aanraking gebracht met het bedrijf. Pas hier de content op aan, want deze mensen zijn nog niet bekend met je werkzaamheden, manier van communiceren en producten en/of diensten.

Nadat je de advertentie live hebt gezet zal deze zich steeds vaker op de tijdlijn van desbetreffende personen laten zien. Om de beste versie van de advertentie, doelgroep, biedstrategie en dergelijke te hebben, is het belangrijk om de verkregen data van de lopende advertentie te blijven monitoren en de advertentie bij te schaven, waar nodig.

Waarom zijn betaalde advertenties nuttig voor jouw bedrijf?

Ik hoor het je denken: ”LinkedIn advertenties kosten tijd, geld en mensen, is het het waard?”. Het antwoord daarop is ja!

Het is als bedrijf niet altijd gemakkelijk om leads te genereren vanuit social media. Zo is LinkedIn het enige social media platform wat voor B2B bedrijven écht relevant is. Ondanks dat moet die ‘negatieve’ gedachte juist plaats maken voor het inzien van de kansen. Zoals gezegd is LinkedIn dé plek waar (B2B) bedrijven, werknemers en ZZP-ers elkaar treffen. Het is daarom het medium waar mensen op klikken wanneer zij in contact willen komen met alles wat werk-gerelateerd is. Dit maakt dit medium ook zeer geschikt om advertenties te draaien.

Zoals eerder vermeld is het adverteren op LinkedIn erg verfijnd en kun je op voorhand alles op het gebied van de doelgroep, het budget en dergelijke, instellen. Dit zorgt ervoor dat een advertentie van een (B2B) bedrijf ook echt bij de personen beland, waar hij hoort te belanden. Daarnaast kun je de advertenties constant monitoren en optimaliseren zodat het geïnvesteerde geld goed besteed wordt.

Implementeer LinkedIn in jouw marketingstrategie

Wanneer je bezig bent met de marketingstrategie van het bedrijf wordt er regelmatig gebruik gemaakt van onderstaande marketingfunnel. Deze funnel omschrijft alle fases die de potentiële klanten doorlopen wanneer zij in aanraking komen met het merk, de dienst of het product.

Door de veelzijdigheid van LinkedIn en zijn advertentiemogelijkheden maakt LinkedIn onderdeel uit van meerdere lagen binnen de funnel.

Awareness: Wanneer jouw bedrijf een LinkedInpost plaatst, zal deze allerlei verschillende mensen bereiken. De bereikte mensen zullen hierdoor voor de eerste, tweede of honderdste keer in aanraking komen met het bedrijf, de diensten of producten, de LinkedInpagina en (mogelijk) de website. Doordat het bedrijf relevante content post zullen mensen hierdoor op de hoogte raken en zich bewust zijn van dat het desbetreffende bedrijf bestaat en dat zij hier mogelijk iets aan kunnen hebben. Het inzetten van de eerder gegeven tips en betaalde advertenties kan de groep bereikte personen vergroten.

Consideration: Ook in dit gedeelte van de funnel kan LinkedIn een grote rol spelen. Zo kan een man op LinkedIn zitten te scrollen terwijl hij net op zijn werk te horen heeft gekregen dat ze daar op zoek zijn naar een leverancier voor bedrijfskleding. Een persoon uit deze man zijn LinkedInnetwerk werkt toevallig bij zo’n leverancier en deelt net de post over de nieuwste collectie door op zijn LinkedIn. De man ziet dit bericht en zal zijn leidinggevende morgen op de hoogte brengen dat hij op LinkedIn iets langs had zien komen. Door het gebruiken van betaalde advertenties is de kans groter dat een relevant persoon in aanraking komt met jouw bedrijf.

Conversion: Zoals gezegd is het altijd verstandig om in een nieuwe post een call-to-action te plaatsen. Dit maakt het voor geïnteresseerde bezoekers vele malen gemakkelijker om tot een conversie over te gaan. Daarnaast is de nieuwste update van LinkedIn waarin zij hun call-to-action button hebben uitgebreid een stap in de richting van nog meer conversiemogelijkheden.

Wanneer je bezig bent met de marketingstrategie van jouw (B2B) bedrijf is social media een onderdeel die gemakkelijk lager op de prioriteitenlijst beland. Ondanks dat biedt een platform zoals LinkedIn de mogelijkheid om allerlei soorten promotie te plaatsen, die met een beetje werk, een nieuw groep leadsmogelijkheden kunnen aanboren.

Ben jij geïnteresseerd in LinkedIn maar heb je er hulp bij nodig of wil je het uit handen geven? Neem dan contact met ons op!