Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

De kracht van reviews

Marketeers proberen hun producten zo goed mogelijk bij de klant te brengen. Daar zijn vele manieren voor.

Zo kunnen er Google Ads opgezet worden, bushokjes met advertenties beplakt worden of zelfs reclames op de televisie. Wat echter ook goed werkt bij het verleiden van een potentiële klant zijn reviews!

Standaard marketingcampagnes

Veel marketeers gebruiken conventionele kanalen om potentiële klanten te bereiken. Dit werkt soms goed, maar in de marketinguitlatingen wordt alleen de boodschap van het bedrijf gevangen. Natuurlijk zal een bedrijf nooit van zijn eigen producten zeggen dat het slecht is. Op de papieren tasjes van Primark staat tegenwoordig: “Primark Cares. How Change Looks.”. Het bedrijf zou duurzamer zijn geworden. Of dit een vorm van greenwashing is, mag je zelf beoordelen.

De kracht van reviews

‘Word of mouth’ stimuleren

Volgens marketingcampagnes zijn de producten altijd geweldig. De trui zit heerlijk, gaat lang mee en is lekker warm. Het biertje is altijd het lekkerst en het computerscherm het scherpst. Bij iets kleins als een biertje kan je nog wel verleid worden door een marketingcampagne. Wanneer de prijs van het product echter stijgt, wordt de mening van anderen belangrijker. Bij de aankoop van bijvoorbeeld een bank of auto laten veel consumenten hun keuze ook enigszins berusten op uitlatingen van vrienden, familie of collega’s. In het vakgebied marketing heet dit fenomeen ‘word of mouth’. Voor bedrijven is het zinvol om ‘word of mouth’ te stimuleren, zeker als de aankoop je product een significante uitgave is voor de consument. Een enthousiaste vriend vertrouw je waarschijnlijk meer dan een dikbetaalde Tom Cruise die je een Ray Ban aansmeert.

Reviews zorgen voor een soort online ‘word of mouth’. Met dank aan reviews kun je de mening lezen van consumenten die het product (of dienst) al eerder aangeschaft hebben. Vallen die schoenen groter dan gemiddeld? Zit die trui inderdaad zo lekker als beschreven? Door de mening van anderen kun je als consument beter beslissen of het product is wat je zoekt. Indirect zouden reviews ook ervoor kunnen zorgen dat klanten minder producten terugsturen omdat ze beter weten wat ze bestellen. Dit bespaart natuurlijk kosten voor je bedrijf!

Reviewmodule voor je webshop

Voordat je reviews kan stimuleren moet je eerst een plek hebben waar klanten reviews achter kunnen laten. Met onze Product Review Manager plug-in heb je een robuuste reviewmodule die je kunt gebruiken om reviews te ontvangen. Met onze Product Review Manager kun je ook reviews managen, zodat bijvoorbeeld zeer onterechte of schadelijke reviews verwijderd kunnen worden. Deze plug-in is beschikbaar voor Shopware 6 webshops.

Kunnen we je ergens anders mee helpen?

We horen het graag!