Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Met funnel tracking ontdekken waar je klanten verliest

Het veelgehoorde cliché “meten is weten”, is zeker waar als het gaat om tracking op je webshop.

Het bijhouden van welke (landings)pagina’s je bezoeker bekijkt en in kaart brengen welk product is verkocht voor welke prijs zijn zaken die vrijwel iedere webshop eigenaar wil doormeten. De laatste jaren is er nog een stukje tracking bijgekomen waar wij groot fan van zijn, funnel tracking. Maar wat kun jij hiermee?

Tracking op je webshop

Laurens van Tomahawk Digital Marketing en Angelique gaan deze week met elkaar in gesprek over het belang van tracking. Wat betekent dit voor jouw webshop?

Wat is funnel tracking?

funnel tracking

De belangrijkste conversie voor een webshop is de transactie. Alleen voordat dit punt is bereikt, heeft een klant al veel stappen gezet. Het begint allemaal met een bezoek op de homepage. Van hieruit wordt de weg vervolgd naar een categoriepagina en aansluitend een productpagina. Het gekozen product belandt in de winkelwagen, waarna benodigde contactgegevens, een verzend- en betaalmethode worden gekozen. Tot slot wordt de bestelling geplaatst en betaald.

Een websitebezoeker doorloopt een zogenaamde funnel die steeds smaller wordt. Op de funnel hiernaast zie je bijvoorbeeld dat 20.440 bezoekers op een productpagina belanden, waarvan er maar 858 doorgaan naar de winkelwagen en het product afrekenen. Alle stappen die je klant zet, kun je met funnel tracking doormeten in Google Analytics.

Optimaliseer je funnel voor een hogere conversieratio

Funnel tracking is een perfect hulpmiddel om je webshop te optimaliseren. Als jij weet welke producten binnen een bepaalde categorie veel kliks krijgen, kun je deze promoten op de homepage. Als je weet dat veel mensen een productpagina bezoeken, maar vervolgens vertrekken, voer dan eens een A/B test uit om te kijken of andere content beter converteert. Wanneer je klanten een product in de winkelwagen plaatsen en bij de start van de checkout afhaken, schrikken ze misschien van de verzendkosten en kun je erover nadenken om deze eerder te vermelden. Als je klanten aan het eind van de checkout afhaken, kan het zijn dat er té veel afleidingen zijn op deze pagina.

Funnel tracking geeft je inzicht over de prestatie van je webshop. Inzichten die jij kunt gebruiken om je webshop te optimaliseren. Zo zorg je ervoor dat je geen bezoekers meer verliest, maar van je bezoeker een converterende klant maakt. Laat Tomahawk dus snel checken of je webshop goed wordt doorgemeten. Vervolgens doen we bij H1 de benodigde aanpassingen in je shop. Win-win!

Wil jij gratis beter worden in online marketing? Samen met online marketing agency Tomahawk hebben wij 6 toepasbare online marketing insights gebundeld. Zes weken lang krijg jij elke week een online marketing insight in je inbox over hoe je beter kunt worden in een belangrijk onderdeel van online marketing. Vul het formulier hieronder in om de 6 insights te ontvangen.