Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Met je webshop naar het buitenland? SEO tips!

Categorieën: 

De vindbaarheid via de zoekmachine wordt steeds belangrijker voor ondernemers.

Ongeacht of je kiest voor de nationale- of internationale markt. Winkels kunnen tegenwoordig niet meer zonder een webshop. Het gemak van het bestellen via huis heeft er voor gezorgd dat minder mensen nog naar fysieke winkels gaan. Ook binnen de exportmarkt zien we een verschuiving van het aantal ondernemers dat ervoor kiest om producten in het buitenland te verkopen. Het kan zijn dat jij als ondernemer dit artikel leest en ook graag je webshop zo goed mogelijk vindbaar wil maken in het buitenland. Wij geven je graag een aantal tips!

De zoekmachine vindbaarheid (SEO) voor het buitenland werkt in grote lijnen hetzelfde als de vindbaarheid voor de Nederlandse markt, maar er zijn een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden. Hieronder hebben wij een overzicht gemaakt van waar je met je webshop rekening mee moet houden:

1. Regels & wetgeving
2. De structuur van je teksten
3. De structuur van je domeinhiërarchie
4. Je inkomende verwijzingen
5. Overige technische factoren

1. Regels & wetgeving

Voordat je de overstap maakt richting een specifiek land is het verstandig om je te (laten) informeren naar de regels en wetgeving. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er specifieke eisen worden gesteld. In Nederland heb je te maken met de AVG, de cookiewet en uiteraard de verplichting dat je je adresgegevens op je website dient te vermelden.

In Duitsland heb je te maken met een Impressum waarbij enkel de contactgegevens niet genoeg zijn. Het is bijvoorbeeld verplicht om hierin de namen van de vertegenwoordigers te vermelden, de bankgegevens en nog veel meer. Zorg daarom dat je vooraf weet welke gegevens je op je website dient te vermelden.

Elk land heeft zo zijn eigen kijk op deze aspecten en dus ook zijn eigen wetten. Voorkom problemen en onduidelijkheden bij zowel je klanten als bij jezelf en laat dit van tevoren goed uitzoeken.

2. De structuur van je teksten

Teksten zijn de basis van iedere website, ongeacht hoe professioneel je website eruit ziet. Mocht je tekst niet correct zijn qua spelling of zinsopbouw dan word jij als ondernemer niet serieus genomen. In het buitenland geld dit natuurlijk ook. Een veelgemaakte fout van veel ondernemers is dat ze denken dat ze juist geld besparen door zelf de tekst te vertalen via Google Translate. Een belangrijk advies is om je webshop volledig te laten vertalen door een ervaren specialist. Het vertalen is natuurlijk niet gratis, maar je hebt wel voor de langere termijn teksten en pagina’s die correct zijn ingericht en waar je op kunt bouwen.

3. De structuur van je domeinhiërarchie

Je domeinnaam en de bijbehorende structuur is een belangrijk onderdeel waar je goed over na moet denken. Er zijn namelijk drie mogelijkheden die je kunt doorvoeren:

1. De standaard landextensie (TLD)
2. Gebruik van een mappenstructuur
3. Gebruik maken van een subdomein

Voordat je een keuze maakt uit de specifieke opties is het goed om te weten wat de voor- en nadelen zijn per model. De standaard keuze is altijd dat je een nieuwe website in een andere taal op de ccTLD uitbouwt. Hierdoor bouw je op een stabiel fundament en profiteer je maximaal van de land-TLD.

Maar er zijn een aantal uitzonderingen! Wanneer je kiest voor een land dat gebruik maakt van dezelfde taal dan is een regionale website aan de orde. De mappenstructuur is dan de ideale keuze omdat je via “alternates” en “canonical”-code duplicate content kunt voorkomen. Hierdoor wordt bijvoorbeeld de Nederlandse variant getoond voor Nederland en de Belgische variant (met Belgische adresgegevens) voor de Belgische zoekmachine. Combineer dit met een canonical richting de /be/ en /nl/-variant en je gaat zeker scoren met je website.

Let op! Ook in deze situatie zijn er weer meerdere mogelijkheden. In de ideale variant beschik je over een .be-domeinnaam met unieke tekst. Op deze manier word je ook goed gevonden vanuit de regio instellingen binnen Google.

Ook voor kleine ondernemers is een mappenstructuur aan te raden, voornamelijk wanneer je minder tijd hebt om je bedrijf te promoten. Wanneer je kiest voor jedomeinnaam.nl/de/ dan profiteert je Duitse website van je bestaande domeinwaarde. Hierdoor heb je direct enige waarde opgebouwd waardoor je makkelijker op diverse zoektermen gaat scoren.

Welke structuur je ook kiest, het is zeker aan te raden om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Dan kun je een doordachte keuze maken om jouw website in het buitenland te promoten.

4. Je inkomende verwijzingen

Links vanaf andere websites zijn nog steeds extreem belangrijk voor de ranking van je website binnen de zoekmachines. Ook wanneer je gevonden wilt worden op een andere taal moet je links zien te verkrijgen van websites die gehost worden vanuit het land of over de land-TLD beschikken (ccTLD). Ook voor deze landen gelden qua linkbuildingfactoren dezelfde eigenschappen.

Als je graag je zoektermposities wil verbeteren moet je ankerdiversiteit doorvoeren, op meerdere url’s binnen je structuur bouwen en gebruik maken van kwalitatieve websites. Links vanaf kwalitatieve websites verkrijgen kan in sommige gevallen lastig zijn, dit hangt heel erg van de markt af. De interieurbranche bijvoorbeeld is zo enorm groot dat er zat websites zijn die eventueel een link kunnen plaatsen naar je onderneming. Hoe kleiner de markt, hoe kleiner de kans is dat je gemakkelijk verwijzingen krijgt. Wanneer je de tijd hebt om een kwalitatieve infographic o.i.d. te maken, raden wij zeker aan om dit te doen. Mensen verwijzen graag naar hoogwaardige content als een infographic, op deze manier ontvangt je domein op een natuurlijke wijze verwijzingen.

5. Overige technische factoren

Natuurlijk vallen onder de technische instellingen de link alternates, de canonicals en de overige taalinstellingen. Maar wanneer je een postadres of vestiging in het buitenland hebt dan kun je ook nog gebruik maken van de lokaliserings-markup schema’s. Hiermee geef je de Belgische zoekmachine extra handvatten om ook lokaal beter gevonden te worden. Voor meer informatie over Markup Schema’s kun je de officiële website bekijken.

Heb je vragen of wil je graag meer informatie ontvangen om beter gevonden te worden in het buitenland? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.