Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Geef de SEO van je webshop een boost met blogs

Hoe je met blogs jouw shop hoger krijgt in Google

Wist je dat door te bloggen mensen jou beter kunnen vinden en de kans daardoor groter is dat er wordt overgaan tot aankoop? Bloggen zorgt ervoor dat mensen jou vinden, omdat je iets vertelt waar ze meer over willen weten. Ook Google wordt hier heel blij van. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) speelt een cruciale rol bij het verbeteren van de zichtbaarheid van je webshop en het aantrekken van verkeer. Hoe je dat doet met blogs vertellen we jou in dit artikel!

Wat vinden Google en jij leuk aan blogs?

Zoekmachines zijn dol op relevante informatie die de gebruiker helpt bij de zoekvraag. Bloggen is de perfecte manier om consistent relevante informatie te publiceren. Door blogs op jouw webshop te plaatsen, houd je jouw inhoud actueel en geef je zoekmachines een reden om jouw shop vaker en hoger in de rankings op te nemen. Elk nieuw blogbericht biedt de mogelijkheid om specifieke zoekwoorden te gebruiken, waardoor jouw kansen om hoger te scoren in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) toenemen.

Autoriteit

Binnen SEO is autoriteit één van de drie pijlers. Je bouwt autoriteit door de jaren heen op door onder andere het plaatsen relevante content en verwerven van goede backlinks. Natuurlijk zijn er meer factoren, maar het belangrijkste is dat jij in de ogen van Google (en bezoekers) als betrouwbaar wordt gezien. Bloggen draagt bij aan het worden van een autoriteit in je branche en Google. Je creëert namelijk content die interessant is en werkt aan interne en externe linking, maar dan moet je het natuurlijk wel goed doen.

Engagement

Een nieuwe klant binnenhalen, kost meer dan een bestaande klant behouden. Wist je dat al? Daarom is het goed om je blogs niet alleen te richten op nieuwe klanten, maar juist ook op bestaande klanten. Blogs die nuttig zijn na een aankoop zorgen voor een hogere engagement bij je kopers. Ook hier speelt een stukje autoriteit mee. Als je klant jou als autoriteit ziet, dankzij de waardevolle content die je ze biedt, is de kans groter dat ze opnieuw bij jou zullen kopen. Blogs die vaak en lang bezocht worden, dragen ook weer bij aan SEO. Want als jouw blog de zoekvraag van de bezoeker beantwoordt, zal Google jouw blog meer waarderen en hoger positioneren.

Interne linking

Bloggen vergemakkelijkt interne links, wat een essentieel aspect van SEO is. Interne links zijn links die verschillende pagina’s binnen je website met elkaar verbinden. Wanneer je blogberichten maakt, kun je linken naar relevante pagina’s op je webshop, zoals productpagina’s of categoriepagina’s. Dit helpt zoekmachines de structuur van je website te begrijpen en verbetert de gebruikerservaring door bezoekers naar relevante content te leiden. Effectief intern linken komt ook de linkjuice ten goede.

Hulp nodig?

Ben je al aan de slag met bloggen of weet je niet hoe je moet beginnen? Daar kunnen we jou concreet bij helpen, eenmalig of met maandelijkse ondersteuning. Plan hiervoor een gesprek met onze Senior Webmarketeer: Cynthia Bos. Zij bespreekt graag jouw vragen, wensen en kan helpen bij een goed plan van aanpak.

Ons webinar over bloggen terugkijken?

Wil je nog meer weten over SEO en bloggen? Wij hebben een (live) webinar voor je klaar staan over waarom bloggen goed is voor je SEO. Je krijgt unieke tips, voorbeelden en handvatten om zelf aan de slag te gaan.

Vraag (geheel vrijblijvend) de link naar webinar aan:

    Bloggen in Shopware

    Al op de hoogte van het belang van bloggen of wil je direct starten met je Shopware shop? Wij ontwikkelden een blog plug-in voor Shopware 6. Hiermee kan je makkelijk en zelfstandig blogs publiceren op jouw shop! Wel willen bloggen, maar geen tijd? Ons team kan jou helpen om je doelgroep nog efficiënter te bereiken met behulp van bloggen.