Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Wat zijn de voordelen en valkuilen van dropshipping?

Categorieën: 

Webshops zijn er inmiddels in vele soorten en maten.

Misschien ook daarom dat er wordt gezocht naar nieuwe manieren om online te verkopen. Eén daarvan is dropshipping. In dit artikel leggen we uit wat dropshipping is en waar je op moet letten wanneer je hiermee verder gaat.

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een methode, een logistieke oplossing, om online te verkopen. Bij dropshipping verkoopt een webwinkelier producten vanuit zijn webshop, terwijl hij geen eigen voorraad heeft. Hij verkoopt uit de voorraad van zijn leverancier (een groothandel of fabrikant), die direct levert aan de klant. De webwinkelier is dus een soort tussenpersoon en stuurt de bestellingen door naar de groothandel of fabrikant.

Sommige webwinkeliers kiezen voor dropshipping only. Zij hebben dus helemaal geen eigen voorraad en fungeren eigenlijk enkel als marketeers voor de producten. De marge die zij hierop hebben is relatief klein. Andere webwinkeliers kiezen ervoor om met behulp van dropshipping een breder assortiment aan te bieden dan dat zij doen met hun eigen producten. De producten die goed lopen met een grote marge hebben ze zelf op voorraad, producten die minder hard lopen verkopen ze via dropshipping.

Dropshipping kan ingezet worden in verschillende branches. Denk aan dropshipping voor kleding, elektronica of boeken. Producten die gevoelig zijn voor trends zoals kleding, zijn lastiger in te kopen dan andere producten. Voor een kledingwebshop is het dus ideaal als zij geen rekening hoeven te houden met een voorraad die niet opgaat, maar pas kunnen inkopen wanneer zij het product verkopen.

dropshipping

Wat zijn de voordelen van dropshipping?

Om te bepalen of dropshipping een goede keuze is voor jou, wil je natuurlijk weten wat de voordelen zijn. Nu ligt het eraan aan welke kant van het verhaal jij staat en op welke manier je dropshipment in wilt gaan zetten: als webwinkelier of als leverancier?

Wat zijn de voordelen van dropshipping voor de webwinkelier?

  • Je kunt precies inkopen wat je nodig hebt, zodat je niet met voorraad blijft zitten die je niet verkocht krijgt. Dit scheelt niet alleen in opslag, maar ook flink in kosten. Het risico is dus erg laag voor de webwinkelier.
  • Je kunt het inpakken, verzenden en retourneren van bestellingen overlaten aan de leverancier. Dit geeft je als webwinkelier veel vrijheid om je bezig te houden met bijvoorbeeld promotie en SEO.
  • De opstart is vele malen eenvoudiger en goedkoper, doordat je je niet bezig hoeft te houden met voorraadbeheer. En als je organisatie groeit, zullen er niet zoveel extra kosten bij komen kijken als in een reguliere webshop.
  • Producten toevoegen aan het assortiment is relatief eenvoudig; wanneer de leverancier nieuwe producten heeft, kun jij deze ook gaan verkopen zonder extra kosten te maken.

Wat zijn de voordelen van dropshipping voor de leverancier?

  • Als groothandel of fabrikant creëer je door dropshipping een grotere afzetmarkt. Je verhoogt hiermee dus de afzet van je producten.
  • Je maakt geen kosten voor marketing; hier houdt de webwinkelier zich mee bezig.
  • Als leverancier (en dan vooral als producent) van een product wil je natuurlijk dat het product zoveel mogelijk aandacht krijgt. Via dropshipping krijgt het product op verschillende webshops die aandacht.
  • Omdat je de webwinkelier een bepaalde service biedt door het uit handen nemen van verschillende taken, kun je een hogere prijs vragen voor producten. Zo is je marge dus groter dan bij reguliere levering.

Waar moet je op letten bij dropshipping?

Natuurlijk is niet alles rozengeur en maneschijn. Waar moet je rekening mee houden als retailer of dropshipping leverancier, welke valkuilen zijn er? Wat zijn belangrijke vragen om jezelf te stellen als je aan de slag wilt gaan met dropshipping?

Vragen voor de webwinkelier

  • Hoewel je veel taken zult uitbesteden aan de leverancier, blijf je als webwinkelier toch aansprakelijk en verantwoordelijk. Belangrijk is om jezelf af te vragen of je duidelijke afspraken hebt gemaakt met je leverancier. Denk aan afspraken over levertijden en retourneren.
  • Als webwinkelier heb je maar weinig controle over wat er met de producten gebeurt, omdat je het meeste werk uit handen geeft. Dit is een groot voordeel van dropshipping, maar brengt ook risico’s met zich mee. Kun je je leverancier volledig vertrouwen? Heb je duidelijke afspraken op papier gezet?
  • Waarschijnlijk zal de groothandel of fabrikant die jij als dropshipper inzet, leveren aan meerdere webshops. De producten die jij aanbiedt, zijn dus niet uniek. Vraag jezelf dus af wat jouw webshop anders maakt. Waarom zouden bezoekers bij jou moeten bestellen en niet bij de concurrent? De marge op dropshipping producten is al lager dan op producten uit eigen voorraad, dus een duidelijk concurrentievoordeel is belangrijk.

Vragen voor de leverancier

  • Als dropshipping leverancier wordt van jou verwacht dat je het logistieke gedeelte op je neemt. Maar natuurlijk kun je hier een externe partij voor inschakelen. Verzending aan de consument is anders dan een bulkverzending die je misschien gewend bent. Kies je ervoor om alle bestellingen zelf in te pakken, te versturen en op te slaan of besteed je dit uit aan een fulfilment partij?
  • De webwinkelier waarvoor jij levert, heeft zelf geen voorraad. Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw voorraad altijd groot genoeg is? Maak goede afspraken met de webwinkelier over producten.
  • De prijzen van producten zijn ook een goed punt om over na te denken. Jij neemt immers ook de verpakking en verzending op je. Kun je omdat de webwinkelier deze kosten niet maakt én geen voorraadrisico heeft, een hogere prijs hanteren?

Uiteindelijk is het allerbelangrijkst om een goede relatie te hebben met of de webwinkelier waarvoor je levert of de leverancier waar je je producten vandaan haalt. Je bent immers afhankelijk van elkaar. 

Wil je meer weten over dropshipping? Neem dan gerust even contact met ons op via het contactformulier.