Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Hoe kun je het beste personaliseren in B2B e-commerce?

Personaliseren doe je door gebruik te maken van de data die je hebt over je klanten. 

Data verzamelen gaat tegenwoordig steeds gemakkelijker, waardoor je ook steeds meer weet over je (potentiële) klanten. Maar hoe gebruik je deze informatie zo goed mogelijk? Hoe kun je het beste personaliseren in B2B e-commerce?

Wat is personalisatie?

Personaliseren in de context van e-commerce is het aanbieden van content die specifiek is gericht op een persoon op basis van verzamelde data over hem of haar. Bijvoorbeeld op basis van zoekgedrag, eerdere aankopen, een aangemaakt profiel of opgegeven voorkeuren. Denk aan een productaanbeveling op basis van wat je al eerder hebt gekocht of een kortingscode in je inbox omdat je jarig bent.

personaliseren in b2b e-commerce

Personaliseren in B2B e-commerce

Omdat je in de meeste B2B webshops een account aan moet maken om te kunnen bestellen, is er al meteen veel informatie beschikbaar over de klant.

In een eerder artikel schreven we al over het onboarding proces in B2B e-commerce. Tijdens het onboarding proces, waarvan een onderdeel het aanmaken van een account is, kun je dus al veel informatie verzamelen. Denk aan naam, e-mailadres, bedrijf, rol binnen het bedrijf en persoonlijke voorkeuren. Het zou zonde zijn om de data niet te gebruiken, nu het toch voor je neus ligt. De informatie is een start van een gepersonaliseerde ervaring voor je zakelijke klant!

Ideeën om te personaliseren in B2B e-commerce

Om je een beeld te geven van hoe je kunt personaliseren in je B2B webshop, geven we je een aantal ideeën:

  • Begeleiding: geef je klanten begeleiding tijdens hun aankoop. Het bestelproces in B2B is relatief complex, dus als jij een klant tijdens de aankoop persoonlijk kunt helpen, kun je daar een hoop punten mee scoren. Kun je zien waar de klant vastloopt? Heeft hij advies nodig? Wees de expert!
  • Aanbevelingen: vooral bekend uit de consumentenwebshops, maar ook je zakelijke klanten kun je productaanbevelingen doen. Het mooie aan productaanbevelingen in B2B e-commerce is dat er vaak veel meer productinformatie beschikbaar is. Zeker als er gebruik wordt gemaakt van een PIM systeem. Als je deze informatie naast de informatie legt die je beschikbaar hebt over de klant, kun je precies de juiste aanbevelingen doen.
  • Orderhistorie: de orderhistorie van een klant die je kunt vinden in zijn account, zegt veel over het volgende bezoek. Wat kun je hieraan personaliseren? Zijn er orders die je kunt automatiseren n.a.v. de data die je hebt verzameld? Of kun je gerichte aanbiedingen doen?
  • Eigen catalogus: ook een persoonlijke catalogus is een vorm van personalisatie in een B2B webshop. Iedere klant krijgt zo een eigen aanbod te zien. Maar ook binnen een klantprofiel kunnen er verschillende catalogi worden getoond.  Denk aan een webshop voor bedrijfskleding waarin de afdeling ‘keuken’ andere producten nodig heeft dan de afdeling ‘bediening’.
  • Gepersonaliseerde zoekfunctie: een gepersonaliseerde zoekfunctie komt in webshops nog niet veel voor, maar Google maakt er bijvoorbeeld wel gebruik van. Als jij en je collega allebei zoeken op hetzelfde zoekwoord, wil dat niet zeggen dat jullie precies dezelfde resultaten te zien krijgen. Dit is afhankelijk van de data die Google over je heeft verzameld; Waar zocht je eerder naar? Wat is je locatie? Welke taal spreek je? Zo’n gepersonaliseerde zoekfunctie zou ook in een B2B webshop, met vaak een groot productaanbod, goed werken.
  • Personaliseren van producten: misschien iets minder gebruikelijk voor zakelijke klanten dan voor particuliere consumenten, maar de meest extreme voor van personaliseren is natuurlijk het uniek maken van producten. Denk aan de sneakers van Nike die je helemaal zelf kunt samenstellen en waarop je je naam kunt laten borduren.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het personaliseren van je B2B webshop? Neem contact met ons op via het contactformulier.