Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Marketing automation voor B2B e-commerce: 5 handige tips!

Marketing automation is iets wat je misschien al snel koppelt aan B2C webshops. 

Voor je B2B webshop kun je echter ook gebruik maken van marketing automation. Zo kun je gekwalificeerde leads genereren en je conversie verhogen.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het automatiseren van bepaalde marketingactiviteiten met behulp van daarvoor bestemde software. Het doel is om gekwalificeerde leads te genereren en uiteindelijk de conversie te verhogen. Bij marketing automation verstuur je met behulp van bepaalde triggers relevante informatie naar je ontvangers op bepaalde momenten in hun klantreis, bijvoorbeeld in de vorm van een e-mail.

Veel B2B organisaties maken gebruik van outbound (push) marketing. Bij outbound marketing wordt de doelgroep actief benaderd, maar vaak op een onpersoonlijke manier. Voor marketing automation voor B2B e-commerce maak je daarom gebruik van inbound marketing.

Met inbound marketing zorg je ervoor dat de klant naar jou toekomt. Dit doe je door het ter beschikking stellen van voor hen relevante content. Dit kan zijn in de vorm van een whitepaper, blogpost of een nieuwsbrief. Of je organiseert een webinar of netwerkevenement. Ook voor B2B e-commerce ligt dit allemaal binnen de mogelijkheden.

Waarom marketing automation voor je B2B webshop?

Door het gebruik van marketing automation voor B2B e-commerce kun je deze marketingactiviteiten automatiseren, de resultaten achteraf meten en automatisch leads opvolgen.

Bij marketing automation is het belangrijk om te begrijpen dat niet iedereen in de doelgroep behoefte heeft aan dezelfde informatie op hetzelfde moment. Het is daarom erg raadzaam om je doelgroep goed te segmenteren, zodat de juiste informatie bij de juiste persoon terecht komt en je je leads kunt begeleiden door hun klantreis. Je kunt daarvoor de data gebruiken die je via je verschillende kanalen hebt verzameld over je doelgroep en nog zal verzamelen tijdens marketing automation campagnes.

Een voorbeeldje: iemand heeft een vraag over een onderwerp binnen B2B e-commerce en zoekt met behulp van Google naar het antwoord. Zo komt hij terecht bij de blogpost op jouw webshop die jij schreef over dat onderwerp. Na het lezen van dit artikel kan de bezoeker ervoor kiezen om zijn e-mailadres achter te laten. Via een e-mail krijgt hij vervolgens een whitepaper toegestuurd. Via nieuwsbrieven houd je deze lead op de hoogte en analyseer je wat hij interessant vindt. Vervolgens kun je hem gerichte informatie toesturen.

Succesvol in marketing automation voor B2B e-commerce? 5 tips!

1. Deel relevante content

Schrijf over relevante onderwerpen die spelen in de markt waarin je actief bent. Zo bouw je niet alleen een band op met je potentiële klanten (lead nurturing), maar laat je je doelgroep ook nog eens zien dat je kennis hebt van markt waarin je actief bent.

2. Creëer persona’s van je doelgroep

Leer je doelgroep goed kennen met behulp van de beschikbare data die je kunt verzamelen in je webshop. Maak hier persona’s van zodat de gehele organisatie hier altijd op terug kan vallen. Zo weet je hoe, wanneer en waarmee je je doelgroep het beste kunt benaderen.

3. Kwaliteit boven kwantiteit

Houd altijd in gedachten: kwaliteit boven kwantiteit als het gaat om leads. Wanneer je je marketing automation goed inzet, resulteert dat in gekwalificeerde leads die over zullen gaan tot aankoop.

4. Kies de juiste software of tool

Het mooie van marketing automation is het automatische gedeelte. Dit scheelt je een hoop tijd en werkt heel efficiënt. Dan moet je wel geschikte software of tool kiezen. Voor mailings kun je bijvoorbeeld gebruik maken van MailChimp. Wij kunnen deze tool zo integreren, dat deze samenwerkt met je webshop en je dus gepersonaliseerde mailings kunt versturen, aangezien je veel data beschikbaar hebt.

5. Meten = weten

Behalve efficiëntie is ook de mogelijkheid tot het meten van resultaten een groot voordeel van marketing automation. Deze uitkomsten kun je namelijk in vervolgcampagnes weer gebruiken om te personaliseren. Meet dus altijd de resultaten van je marketing automation campagne.

Wil je meer tips zoals deze om je B2B e-commerce omzet te verdubbelen? In een reeks van 10 e-mails delen we 10 tips met je. Schrijf je in via deze link en mis niets!

Voor je B2B webshop kun je echter ook gebruik maken van marketing automation. Zo kun je gekwalificeerde leads genereren en je conversie verhogen.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het automatiseren van bepaalde marketingactiviteiten met behulp van daarvoor bestemde software. Het doel is om gekwalificeerde leads te genereren en uiteindelijk de conversie te verhogen. Bij marketing automation verstuur je met behulp van bepaalde triggers relevante informatie naar je ontvangers op bepaalde momenten in hun klantreis, bijvoorbeeld in de vorm van een e-mail.

Veel B2B organisaties maken gebruik van outbound (push) marketing. Bij outbound marketing wordt de doelgroep actief benaderd, maar vaak op een onpersoonlijke manier. Voor marketing automation voor B2B e-commerce maak je daarom gebruik van inbound marketing.

Met inbound marketing zorg je ervoor dat de klant naar jou toekomt. Dit doe je door het ter beschikking stellen van voor hen relevante content. Dit kan zijn in de vorm van een whitepaper, blogpost of een nieuwsbrief. Of je organiseert een webinar of netwerkevenement. Ook voor B2B e-commerce ligt dit allemaal binnen de mogelijkheden.

Waarom marketing automation voor je B2B webshop?

Door het gebruik van marketing automation voor B2B e-commerce kun je deze marketingactiviteiten automatiseren, de resultaten achteraf meten en automatisch leads opvolgen.

Bij marketing automation is het belangrijk om te begrijpen dat niet iedereen in de doelgroep behoefte heeft aan dezelfde informatie op hetzelfde moment. Het is daarom erg raadzaam om je doelgroep goed te segmenteren, zodat de juiste informatie bij de juiste persoon terecht komt en je je leads kunt begeleiden door hun klantreis. Je kunt daarvoor de data gebruiken die je via je verschillende kanalen hebt verzameld over je doelgroep en nog zal verzamelen tijdens marketing automation campagnes.

Een voorbeeldje: iemand heeft een vraag over een onderwerp binnen B2B e-commerce en zoekt met behulp van Google naar het antwoord. Zo komt hij terecht bij de blogpost op jouw webshop die jij schreef over dat onderwerp. Na het lezen van dit artikel kan de bezoeker ervoor kiezen om zijn e-mailadres achter te laten. Via een e-mail krijgt hij vervolgens een whitepaper toegestuurd. Via nieuwsbrieven houd je deze lead op de hoogte en analyseer je wat hij interessant vindt. Vervolgens kun je hem gerichte informatie toesturen.

Succesvol in marketing automation voor B2B e-commerce? 5 tips!

1. Deel relevante content

Schrijf over relevante onderwerpen die spelen in de markt waarin je actief bent. Zo bouw je niet alleen een band op met je potentiële klanten (lead nurturing), maar laat je je doelgroep ook nog eens zien dat je kennis hebt van markt waarin je actief bent.

2. Creëer persona’s van je doelgroep

Leer je doelgroep goed kennen met behulp van de beschikbare data die je kunt verzamelen in je webshop. Maak hier persona’s van zodat de gehele organisatie hier altijd op terug kan vallen. Zo weet je hoe, wanneer en waarmee je je doelgroep het beste kunt benaderen.

3. Kwaliteit boven kwantiteit

Houd altijd in gedachten: kwaliteit boven kwantiteit als het gaat om leads. Wanneer je je marketing automation goed inzet, resulteert dat in gekwalificeerde leads die over zullen gaan tot aankoop.

4. Kies de juiste software of tool

Het mooie van marketing automation is het automatische gedeelte. Dit scheelt je een hoop tijd en werkt heel efficiënt. Dan moet je wel geschikte software of tool kiezen. Voor mailings kun je bijvoorbeeld gebruik maken van MailChimp. Wij kunnen deze tool zo integreren, dat deze samenwerkt met je webshop en je dus gepersonaliseerde mailings kunt versturen, aangezien je veel data beschikbaar hebt.

5. Meten = weten

Behalve efficiëntie is ook de mogelijkheid tot het meten van resultaten een groot voordeel van marketing automation. Deze uitkomsten kun je namelijk in vervolgcampagnes weer gebruiken om te personaliseren. Meet dus altijd de resultaten van je marketing automation campagne.

Wil je meer tips zoals deze om je B2B e-commerce omzet te verdubbelen? In een reeks van 10 e-mails delen we 10 tips met je. Schrijf je in via deze link en mis niets!