6 tips om van retouren een kans te maken

Te klein… te groot… toch niet niet leuk… consumenten zijn niet bang om een online bestelling te retourneren wanneer het niet aan de verwachting voldoet. Voor veel webwinkels is een retour dan ook een doorn in het oog. Met deze 6 tips maak je van retourzendingen een kans!

Maar liefst 64% van de consumenten stuurt regelmatig een bestelling terug, 24% doet dit zo nu en dan. Slechts 12% zegt nooit iets terug te sturen. Dat blijkt uit onderzoek van Sendcloud, het alles-in-een verzendplatform voor webwinkels. Een retour kan een flinke rompslomp zijn, maar wanneer je zorgt voor een positieve retourervaring is het vrijwel zeker dat klanten terugkomen voor een toekomstige aankoop. Zo pak je dat aan met deze tips! 

COPYRIGHT DAVID STEVENS PRODUCTION HOUSE

1. Zorg voor een helder retourbeleid

Een aantrekkelijk en duidelijke retourbeleid is een belangrijke voorwaarde voor aankoop. Zo’n 87% van de consumenten checkt met enige regelmaat voor aankoop het retourbeleid van een webwinkel. Een goed retourbeleid vermeldt in ieder geval de retourperiode, kosten van retourneren, het adres voor retourzendingen en wanneer het aankoopbedrag wordt teruggestort. Door je retourbeleid duidelijk op de website te vermelden kun je eenvoudig je conversies boosten. 

2. Verleng je retourtermijn 

Sinds de komst van de coronacrisis hebben veel online retailers besloten hun retourtermijn tijdelijk te verlengen. Op deze manier willen ze consumenten die de deur niet uit kunnen de mogelijkheid bieden bestellingen op een later moment te retourneren. Een mooi gebaar, maar ook op de lange termijn kan het verlengen van de retourperiode interessant zijn. Bijna 1 op de 3 consumenten (29%) plaatst namelijk geen bestelling wanneer de retourperiode korter is dan 30 dagen. Bovendien leidt een langere retourtermijn vaak tot minder retouren, omdat mensen na verloop van tijd vergeten hun bestelling te retourneren of eraan gehecht raken. 

3. Voorkom dat terugzenden een gedoe is

Bijna de helft van de consumenten (47%) vindt retourneren een gedoe. Zonde, want een vervelend retourproces leidt ertoe dat consumenten in het vervolg niet meer bij je bestellen. Maak daarom gebruik van een online retouromgeving waar klanten een retourpakket kunnen aanmelden zonder dat ze hoeven inloggen. Op die manier heb je zelf een goed overzicht van de retourzendingen en kunnen klanten in een handomdraai een verzendlabel maken om de bestelling bij het postkantoor af te geven. 

4. Bied meerdere retouropties

Wist je dat de meerderheid van de consumenten een retourzending naar een servicepunt brengt? Tegelijkertijd laat een kwart het pakket het liefste thuis of op het werk ophalen. Pakketbezorgers als PostNL bieden tegenwoordig bijvoorbeeld de mogelijkheid een retourzending mee te geven op het moment dat de postbode langskomt. Wanneer je je retourproces automatiseert kun je dit soort opties eenvoudig aanbieden. Op die manier is een tevreden klant gegarandeerd. 

5. Zorg voor een snelle afhandeling 

Wettelijk gezien heb je als webwinkelier 14 dagen de tijd om de klant terug te betalen. Geen reden om te haasten dus, of wel soms? De cijfers van Sendcloud laten zien dat klanten gemiddeld niet langer dan 5,5 dagen willen wachten op hun geld. Je doet er dus goed aan retouren zo snel mogelijk te verwerken. 

6. Analyseer de reden van een terugzending

Geef jezelf de kans om te leren van retourzendingen door klanten te vragen een reden voor de retourzending op te geven. Hoewel ze daartoe niet verplicht zijn, zijn veel klanten bereid deze informatie vrijwillig te verstrekken. Zorg er wel voor dat dit zo eenvoudig mogelijk is, bijvoorbeeld door via een retourportaal automatisch een aantal opties te geven. Op basis van deze informatie kun je bijvoorbeeld je productinformatie aanscherpen om de kans op retouren in de toekomst te verlagen. 

Op zoek naar meer tips om je retour- en verzendproces te optimaliseren? Download dan de Sendcloud E-commerce Delivery Compass. Hierin is niet alleen het retourproces onderzocht, maar is consumenten ook gevraagd naar de perfecte checkout, maximale verzendkosten, groene bezorging, levertijd en meer. 

Wat kunnen wij als Sendcloud partner voor jou doen?

SendCloud is een alles-in-één software tool voor het verwerken & verzenden van je orders. Met SendCloud heb je de mogelijkheid om je gehele verzendproces te automatiseren.

Ook kun je meeliften op aantrekkelijke tarieven bij verschillende transporteurs.

Wij kunnen jouw e-commerce webshop koppelen met Sendcloud. Dit houdt in dat je één of meerdere producten van Sendcloud gekoppeld hebt met je webshop. Meer weten? We praten graag met je verder!