Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Conversie optimalisatie met Enhanced E-commerce

Google Analytics lijkt in deze tijd bijna onmisbaar voor bedrijven en zelfs essentieel voor eigenaren van webshops.

Om je klant nog beter te kunnen volgen tijdens het koopproces en de conversie te optimaliseren, is Enhanced E-commerce Tracking de perfecte tool binnen Google Analytics.

Wat is Google Analytics Enhanced E-commerce Tracking?

Google Analytics Enhanced E-commerce Tracking is een onderdeel binnen Google Analytics waarmee je data kunt verkrijgen over verschillende onderdelen binnen de customer journey (klantreis). Met Enhanced E-commerce track je dus eigenlijk de reis die je klant aflegt binnen je webshop. Waar je zonder Enhanced E-commerce met Google Analytics enkel informatie kunt verkrijgen over de weg die klanten afleggen die tot aankoop zijn overgegaan, geeft deze tool veel meer en specifieker inzicht in de customer journey. Met de kennis die uit deze data kan worden gehaald, kun je de conversie in je webshop verhogen.

Welke data kan ik verkrijgen en wat kan ik ermee?

Met Enhanced E-commerce is het niet alleen mogelijk om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoeker, maar ook in de prestaties van individuele producten. De drie belangrijkste onderdelen van de tool zijn daarmee volgens ons:

  1. Winkelgedrag
  2. Betaalgedrag
  3. Productprestaties

Winkelgedrag

In het onderdeel winkelgedrag is te zien hoeveel totale sessies er op de website actief zijn en hoeveel van die bezoekers een product toevoegen aan hun winkelwagen. Ook is te zien hoeveel bezoekers daadwerkelijk overgaan tot betaling of juist afhaken tijdens het winkelen. Belangrijk daarbij is natuurlijk om te weten waaróm klanten afhaken. Dit kunnen we achterhalen met bijvoorbeeld Hotjar video’s: gaat er iets fouts tijdens het proces of duurt het wellicht te lang? Vervolgens kunnen we dit verbeteren en valideren met A/B Testing.

Betaalgedrag

Ook is te zien waar in het betaalproces de bezoeker afhaakt, of zij inloggen en welke betaalmethoden er worden gebruikt. Met de data over de afhakers kan worden ingezet op remarketing, om deze potentiële klant alsnog binnen te halen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk met de MailChimp 365 module en een mailtje met daarin een herinnering van het winkelmandje of een kortingscode.

Productprestaties

Wat daarnaast interessant is, is het inzicht in de producten en categorieën in de webshop. Zo kun je zien hoe vaak een product aan het winkelmandje is toegevoegd en hoe vaak er naar de productdetailpagina is doorgeklikt. Hieruit kan ook afgeleid worden welke producten het populairst zijn in de webshop. Deze kunnen vervolgens worden aangeboden als favoriet product op de homepagina, met een advertentie op Facebook of een direct mailtje met een aanbieding.

Overige features

Google Analytics Enhanced E-commerce Tracking heeft nog meer interessante functies. Zo kan er gezien worden hoe vaak er een kortingscode wordt gebruikt en hoeveel bezoekers op een promotie klikken. Een ander belangrijk pluspunt is het feit dat Enhanced E-commerce ook refunds mee kan nemen in de data, wat ervoor zorgt dat je dit kunt doorberekenen in je omzet. Waar Analytics stopt gaat Enhanced verder.

ENHANCED E-COMMERCE TRACKING IS EEN GRATIS FUNCTIE BINNEN GOOGLE ANALYTICS. TOCH ZIJN ER EEN AANTAL AANPASSINGEN NODIG AAN EEN WEBSHOP OM OPTIMAAL GEBRUIK TE KUNNEN MAKEN VAN DE TOOL WAARMEE WIJ JE KUNNEN HELPEN. WIL JE EENS SAMEN KIJKEN WAT ENHANCED E-COMMERCE KAN BETEKENEN VOOR JOUW WEBSHOP EN CONVERSIE OPTIMALISATIE? NEEM DAN CONTACT OP MET ANGELIQUE VIA HET CONTACTFORMULIER OF BEL NAAR 010-3073678.