Conversie verhogen met een back in stock e-mail

Het kan natuurlijk voorkomen dat een van je producten op een bepaald moment tijdelijk niet op voorraad is. Dat is helemaal niet erg, zo lang je er maar op de juiste manier mee om weet te gaan. Want zelfs al is een product niet op voorraad, je kunt er nog steeds voor zorgen dat het op een later moment wordt verkocht aan de persoon die er in eerste instantie interesse in had. Dit doe je met een back in stock e-mail of voorraad notificatie e-mail.

Voorkom nee-verkopen met een back in stock e-mail!

Ook in jouw webshop zal het wel eens gebeuren dat een product raakt uitverkocht, maar later weer op voorraad is. Er zullen dan vast andere webshops zijn die hetzelfde product verkopen. Hoe makkelijk is het dan voor een klant om het product bij de concurrent aan te schaffen als het daar wel op voorraad is? Dat wil je natuurlijk voorkomen, je wil je klant geen ‘nee’ verkopen.

Daarom is het belangrijk om je klant goed te informeren. Laat op de productpagina al duidelijk zien dat het artikel niet op voorraad is; wacht hier niet mee tot de klant het in het winkelmandje plaatst. Leg ook uit wat het betekent wanneer een product niet op voorraad is. Hoe lang kan dit duren? Wat is de reden? Het kan ook goed zijn om alternatieven te tonen van het product.

Nog beter is om je klant te laten weten als zij het product weer kunnen aanschaffen. Met een back in stock e-mail of voorraad notificatie e-mail ontvangt je klant een e-mail wanneer het gewenste product weer op voorraad is. Op deze manier kan die persoon het product alsnog bij jou aanschaffen. Dit stukje extra service is een vorm van klantenbinding, omdat je je (potentiële) klant op de hoogte houdt. Het is een extra touchpoint in de customer journey en daarmee weer een manier om in contact te komen met je klant.

Bovendien kun je ervoor kiezen om bij het aanmelden voor de back in stock e-mail ook een opt-in voor de mailings (nieuwsbrief) van je webshop te zetten. Zo kun je deze potentiële klanten toevoegen aan je e-mail database en ze via nieuwsbrieven naar je webshop leiden.

Directe en indirecte conversie

Met behulp van back in stock e-mails kun je de conversie in je webshop verhogen. Het gaat hier om twee soorten conversie:

  1. Directe conversie komt voort uit de klanten die zich aanmelden voor de voorraad notificaties en het product vervolgens ook bij jou aanschaffen.
  2. Indirecte conversie ontstaat uit klantenbinding (door het leveren van een extra service), branding (doordat klanten in aanraking komen met je webshop, kan dit een trigger zijn deze te bezoeken, óók voor andere producten) en mailings (als ze ervoor kiezen zich hiervoor aan te melden).

Ben je geïnteresseerd in de functionaliteiten om dit ook in jouw webshop mogelijk te maken? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.