Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

AI door de ogen van de E-Commerce wereld

Categorieën: 

Het begrip AI is anno 2024 al bij het gros van de maatschappij bekend. Waar een groot gedeelte van deze mensen het voornamelijk nog gebruikt voor het vertalen van teksten, het zoeken van informatie of het maken van samenvattingen, begint AI ook steeds meer zijn intrede op het werk te maken. Daarom heerst de vraag: wat is de invloed van AI op de werkvloer?

Om een inzicht te krijgen in wat de impact is van AI op de werkvloer heeft The State of GenAI x Commerce een enquête uitgezet. De enquête is uitgezet onder ruim 300 e-commerce professionals, abonnees van Future Commerce en luisteraars met hun expertise binnen verschillende omgevingen van de e-commerce. 

De getoetste pijlers binnen de enquête:

  • veranderende meningen t.o.v. AI in het algemeen
  • Hoeveel gebruik er wordt gemaakt van AI op de werkvloer
  • Voordelen en uitdagingen t.o.v. oplossingen gegenereerd door AI
  • Toekomstbeeld van het gebruiken van AI op de werkvloer

De resultaten:

Om het overzichtelijk te maken zijn de gegevens uit het onderzoek geanalyseerd en versimpeld.

Veranderende meningen t.o.v. AI in het algemeen

  • 78% van de respondenten geeft aan dat zij binnen de afgelopen 12 maanden geïnteresseerd naar de ontwikkeling van GenAI hebben gekeken.
  • 36% geeft aan dat zij het gevoel hebben dat ze een expert/geavanceerde gebruiker zijn van GenAI.
  • 84% van de respondenten is even nieuwsgierig of zelfs nieuwsgieriger geworden ten opzichte van AI in vergelijking met vorig jaar. 
  • 78% van de respondenten geeft aan dat zij even enthousiast of zelfs enthousiaster zijn geworden ten opzichte van AI vergeleken met vorig jaar.
  • 30% van de respondenten geeft aan dat zij minder sceptisch zijn geworden ten opzichte van AI. Voor 51% is dit gevoel hetzelfde gebleven.
  • 29% van de respondenten geeft aan dat zij minder bang van AI zijn geworden in het afgelopen jaar. 52% van de respondenten geeft aan dat hun angstniveau hetzelfde is.

Hoeveel gebruik er wordt gemaakt van AI op de werkvloer

  • 89% van de respondenten geeft aan dat zij het idee hebben dat AI hen sterker maakt en meer controle geeft binnen hun werkveld.
  • 55% van de respondenten geeft aan dat zij het gevoel hebben dat AI tools het afgelopen jaar toegankelijker zijn geworden.

Voordelen en uitdagingen t.o.v. oplossingen gegenereerd door AI

  • 91% van de respondenten heeft GenAI tools gebruikt in het afgelopen jaar. 
  • 73% van de respondenten geeft aan ooit Chat GTP te hebben gebruikt. Hiervan zegt 97% dat hun verwachtingen van Chat GTP werden geëvenaard of zelfs overtroffen.

Toekomstbeeld van het gebruiken van AI op de werkvloer

Op dit moment wordt AI voor de volgende drie onderdelen het meest gebruikt op de werkvloer:

– Content creatie
– Feedback van klanten
– Productontwikkeling

  • Werknemers geven aan dat zij graag met AI willen werken. Zo geeft 66% van de respondenten aan dat zij toestemming bij hun werkgever hebben gevraagd voor het gebruik van AI voor hun werkzaamheden. Maar 32% van alle werknemers hebben hun richtlijnen ook daadwerkelijk heringericht voor het gebruik van AI. 
  • 65% van de respondenten verwacht dat hun AI-budget de komende maanden zal stijgen. 
  • 7 van de 10 meest gebruikte AI-tools zijn gericht op het schrijven van teksten en het maken van marketing gerelateerde content.
  • 64% van de DTC-leiders denkt dat AI de klantervaringen zal verbeteren en een overwicht ten opzichte van de concurrenten kan veroorzaken.
  • 3 van de 4 bedrijven hebben iemand ingehuurd om AI op een juiste manier in hun bedrijf is geïntegreerd.
  • 55% van de respondenten heeft het gevoel dat slimme bedrijven alvast actief hun teams trainen voor de toekomstige implementaties van AI.

Wat kan ik doen met AI?

Wist je dat wij ooit een geheel webinar hebben gewijd aan AI? Bekijk hem hier!
Wil je eens met ons kijken naar de mogelijkheden van AI binnen jouw webshop? Neem dan contact met ons op.