Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Het Tweakwise webinar (10 conversie tips) op een rijtje

Op 18 januari 2024 gaven Gerwin Souman van Tweakwise en Cynthia Bos van H1 een webinar. Tijdens dit webinar werden er 10 tips gegeven omtrent het verhogen van de conversie van jouw bedrijf.

Omdat je het webinar helaas hebt gemist of omdat je alles nogmaals wilt nalezen, verblijden we je in dit artikel met de 10 gegeven tips. Wil je concrete voorbeelden zien? Kijk dan toch even het webinar terug, want er is een hoop gedeeld!

Tip 1: Gebruik redirects om klanten door te sturen naar relevante landingspagina’s

De zoekfunctie is een belangrijk onderdeel van je webshop. Zo komt uit onderzoek naar voren dat zo’n 20%/25% van de B2C-verkopen worden gedaan doordat de klant het product zoekt via de zoekbalk. Bij B2B-verkopen is dit zelfs zo’n 50%. 

Omdat zoveel mensen gebruik maken van de zoekfunctie is het interessant om een redirect richting een passende landingspagina in te stellen. Dit voorkomt dat de klant op zoek is naar een product en hij een 404 error krijgt of door de bomen het bos niet meer zit. 

Op de desbetreffende landingspagina is het belangrijk dat je de klant verschillende producten toont en hem een aantal keuzes geeft. Dit is goed voor het zoekresultaat, omdat iemand een product soms ietwat foutief kan omschrijven. Door allerlei gerelateerde producten ook te tonen tijdens het uitrollen van de zoekresultaten, vindt de klant alsnog zijn gewenste product. 

Een goede landingspagina is daarnaast natuurlijk ook goed voor je SEO.

Tip 2: Laat AI je helpen om relevante synoniemen te creëren

Soms is het heel logisch dat een klant een bepaald zoekwoord intypt. Maar het kan zijn dat deze term net buiten de woorden die de webshop voor dit product gebruikt valt. 

Voorbeeld: Wanneer jij zoekt naar een recept van spaghetti bolognese is het vrij logisch dat jij het woord ‘’pasta’’ intypt. Daarentegen zou het zomaar kunnen zijn dat je dan het recept niet gaat vinden, omdat deze onder spaghetti en bolognese te vinden is. 

Met de co-pilot van Tweakwise geeft AI je allerlei passende synoniemen voor de zoekfunctie. Zo zal deze, in het geval van het voorbeeld, aangeven dat je wellicht pasta wilt koppelen aan het woord spaghetti als zoekwoord. 

Tip 3: Pas traditionele merchandising tactieken toe op je online shopping ervaring

Wanneer we in de binnenstad lopen voor een nieuwe jas of een paar broeken liggen deze netjes tentoongesteld op de planken. Waarom zou je dit ‘’op de planken leggen’’ ook niet op je webshop doen.

Het is mogelijk om bepaalde producten aan de hand van data bovenaan jouw productpagina te plaatsen. Zo kunnen producten die vaak bekeken worden, nog ruim op voorraad zijn en waar de marge hoog op is, automatisch bovenaan de productpagina verschijnen. Denk hier dus over na als je je categoriepagina gaat optimaliseren.

Tip 4: Beperk retouren door producten aan te bevelen die klanten waarderen

Ruim 60% van alle online shoppers lezen de reviews van een product voordat ze deze aanschaffen. Daarom reden is het verstandig om producten met goede reviews en lage return rates het meest aan te bevelen. De kans op een retourzending wordt hierdoor aanzienlijk verminderd.

Het is daarnaast mogelijk om binnen de filterfunctie van je webshop een optie toe te voegen om de producten met de beste reviews naar boven te laten filteren. 

Tip 5: Personaliseer de product discovery real-time

In een fysieke winkel kun je naar de rondlopende klant toelopen om deze te adviseren. Online kun je ditzelfde principe toepassen, maar net even anders. Online kun je namelijk nauwkeurig de customer journey en interacties, zoals klikken of filters toepassen, volgen. Hierdoor weet je precies waar de klant naar op zoek is. 

Op deze manier kun je de klant heel gericht adviseren en een gepersonaliseerde ervaring geven. Dit zorgt volgens onderzoek bij Tweakwise voor 10% extra conversie. 

Tip 6: Voorkom keuzestress met guided selling

Er is niks zo moeilijk als één product kiezen uit duizenden producten. Te veel keuzes kunnen daarom echt voor keuzestress zorgen. Naar dit verschijnsel is zelfs onderzoek gedaan en hieruit bleek dat 46% van de bezoekers van webwinkels geen product koopt, omdat ze een dusdanige keuzestress ervaren. 

Via guided selling krijgt de klant een aantal vragen voorafgaand dat hij de producten te zien krijgt. Door gerichte vragen te stellen weet het systeem precies wat de persoon zoekt en kan hij gerichte producten tonen. 

Dit levert hogere conversies, hogere klanttevredenheid en een lager percentage retourzendingen.

Tip 7: Creëer de perfecte mix tussen content en commerce

Webshops dienen steeds meer als een soort catalogus. Zo zoeken mensen ook naar inspiratie en ideeën en hebben webshops steeds meer een soort ‘’Pinterest-functie’’. Op sociale media werden producten al langer in een mooie omgeving geplaatst om het product in een esthetische omgeving te laten fotograferen. Deze trend verplaatst zich ook steeds meer richting de webwinkels. 

88% van de online shoppers doet eerst online research voordat ze een product kopen. Het is daarom belangrijk om de klanten te inspireren. Door een goede mix van content en commercie kun je dit doel bereiken. Uit onderzoek blijkt dat hiermee ook de engagement toeneemt.  

Tip 8: Gebruik dynamische filters zodat klanten beter navigeren door je webshop

Filters zijn erg belangrijk om je klanten te laten vinden wat ze zoeken. Zeker wanneer de webshop veel producten heeft, kan dit een gevalletje ‘’speld in een hooiberg’’ zijn. Daarom is het laten filteren van de producten erg belangrijk. Het laten filteren kun je stimuleren door de filter visueel aantrekkelijk te maken. Denk hierbij aan uitklapbare filters of branded filters.

Ook is het belangrijk om de verschillende filters logisch in te delen. Zo zullen de kleur en maat belangrijkere filters zijn wanneer je een jas zoekt, dan filters zoals levertijd en de bezorgopties. 

Tweakwise biedt een tool aan waardoor AI de relevantie van filters zelf bepaalt. Zo ziet deze AI bijvoorbeeld dat mensen bij het zoeken naar fietsen het meest klikken op de filters: prijs & kleur. Deze twee populaire filters worden dan automatisch bovenaan geplaatst wanneer andere mensen op zoek gaan naar een soortgelijke fiets. 

Tip 9: Optimaliseer je productinformatie zodat het goed doorzoekbaar en filterbaar is

Ooit moeten kiezen tussen maat 40, 40 1/2, 40 2/3 en maat 8 US en maat 7 US, terwijl het allemaal hetzelfde is? Het vertroebeld je filteroverzicht en zorgt voor heel veel onnodige klikken. Tweakwise heeft een module die ervoor zorgt dat alle filters die qua inhoud praktisch hetzelfde zeggen, automatisch worden samengevoegd. Dit zorgt ervoor dat het voor de klant veel overzichtelijk wordt. Dus voortaan hoef je maar één keer maat 40 aan te klikken!

Tip 10: Check, check en dubbelcheck, valideer je zoekresultaten via rapportages en test sorteer- en filter-templates 

Het is belangrijk om regelmatig in de rol van klant je eigen webshop te bezoeken. Gebruik de zoekbalk eens een aantal keer en kijk of alles klopt en er geen foutmeldingen binnenkomen. 

Ook kun je via allerlei verschillende tools de door jouw gewonnen resultaten valideren aan de hand van A/B tests.

Bonustip: Maak van je webshop geen Blackbox

Als e-commerce-manager moet je zelf altijd de touwtjes in handen houden. AI kan hierbij een dienende rol vervullen, maar dient nooit de baas binnen jouw webshop te worden.

Wil jij het Tweakwise webinar in zijn volledigheid terugkijken? Bekijk hem hier!
Wil je eens met ons kijken naar de mogelijkheden van AI binnen jouw webshop? Neem dan contact met ons op.