Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Conversie optimalisatie: 4x inspiratie om je knoppen te verbeteren

Knoppen.

Knoppen. Je vindt ze op iedere zichzelf respecterende webshop. Ze zijn simpelweg onmisbaar voor het behalen van conversies. We klikken er graag op. Als mensen zijn we nu eenmaal zo geprogrammeerd. Maar toch doen we het niet altijd meteen, want als consument ervaren we namelijk weerstand tegen boodschappen die ons iets proberen te verkopen.

Een goede knop vermindert die weerstand. En zorgt daarbij meteen voor een positief gevoel, als het even kan. De knop geldt dan ook als één van de meest invloedrijke factoren op je conversie en kan het aantal bestellingen enorm verhogen (of verlagen, als je het verkeerd doet). Hoog tijd dus om te testen of je knop kunt verbeteren!

Maar daarvoor is het wel belangrijk om te weten wát je allemaal kunt testen. Daarom geven we je in dit blog wat tips en inspiratie.

Kleur

Voor de kleur van een effectieve knop kun je in de meeste gevallen een contrasterende kleur gebruiken. Gelukkig doen we dat intuïtief al vaak; we snappen allemaal wel dat een groene knop op een overwegend groene webshop niet opvalt. Maar opvallen is niet alles. Een goede knop communiceert ook een gevoel.
Knoppen met ‘koude’ kleuren als blauw en groen geven een gevoel van rust en veiligheid. Precies de gevoelens die je wilt communiceren als je betrouwbaar wilt overkomen. Wanneer je iets ‘gratis’ aanbiedt, bijvoorbeeld. Of wanneer je klanten vaak sceptisch zijn (lees: weerstand ervaren) over je producten.

Rode knoppen communiceren daarentegen een gevoel van een gevaar. Dat complementeert dan weer mooi met teksten als ‘Nog 1 beschikbaar!’ of ‘Tijdelijke aanbieding’ die in zekere zin ook inspelen op de potentiële verliezen van je klanten als ze niet klikken. Let wel, het zijn slechts richtlijnen. Wat werkt voor jou is vooraf natuurlijk niet te zeggen.

Tekst

De tekst op een knop kan een groot verschil maken. In veel gevallen zal een tekst als ‘Voeg toe aan mijn winkelmandje’ bijvoorbeeld leiden tot meer conversies dan een tekst als ‘Koop nu’. De eerste refereert namelijk aan het feit dat consumenten hun producten altijd nog kunnen verwijderen en daarmee minder definitief is als de tweede. Dat geeft een fijner gevoel.
Belangrijk is hierbij dat je knop precies communiceert wat er gaat gebeuren als je er op klikt (ander is het volgende waar mensen op klikken de knop met het kruisje rechtsboven)!

Maar niet alleen de tekst óp de knop is belangrijk, ook de tekst daar omheen. Met korte zinnetjes in de buurt van de knop, ook wel micro copy genoemd, kun je je bezoekers ook beïnvloeden. Wanneer je om gegevens van een bezoeker vraagt, kun je bijvoorbeeld met een kort zinnetje als ‘Geen zorgen, we gebruiken je gegevens alleen om informatie te verstrekken over je bestelling.’ onder je knop al snel wat extra vertrouwen winnen!

Formaat en vorm

Grotere knoppen werken niet altijd beter dan kleine en ronde niet altijd beter dan vierkante. Of andersom. Er zijn geen richtlijnen wat betreft formaat en vorm die ervoor zorgen dat je meer conversie behaalt. Dat is, net als de meeste andere factoren, voor iedere webshop weer anders. Wel raden we je aan om je knop er ‘klikbaar’ uit te laten zien. Met een donker randje aan de onderkant, bijvoorbeeld.
Je kunt ook experimenten met een icoon op je knop. Een winkelwagentje of een pijltje, bijvoorbeeld. Of wat dacht je van een pijl naar je knop toe? Dat trekt gegarandeerd de aandacht, aangezien mensen eigenlijk altijd pijlen volgen. Dat zit in onze natuur. De mogelijkheden zijn haast eindeloos.

Locatie

Ook voor de locatie van je knop gelden geen regels die altijd werken. Wel best practices. Zo kun je je knop het best plaatsen waar je bezoekers hem makkelijk kunnen vinden en waar ze ‘m verwachten. Dus, relatief bovenaan een pagina zodat ze niet hoeven te scrollen en -in het geval van de meeste webshops- in de buurt van de prijs van je product of dienst.

Meer weten?

Hopelijk heb je nu genoeg inspiratie opgedaan en kun je je eigen knoppen eens kritisch onder de loep nemen. Wil je meer weten over knoppen op je website of over conversie optimalisatie in het algemeen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!