Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

5x waarom je óók wilt verkopen via online B2B marktplaatsen

Het aantal verkopen via online marktplaatsen groeit nog steeds.

zowel voor B2C als B2B verkopen. En ook de komende jaren zal het aanbieden op online marktplaatsen aan populariteit winnen. Benieuwd waarom je naast je B2B webshop óók zou willen verkopen via online B2B marktplaatsen? Wij geven je 5 redenen!

Wat is een online marktplaats?

Een online marktplaats is een plek waar verschillende verkopers online hun producten kunnen aanbieden. De marktplaats kan dan bepaalde taken in het verkoopproces overnemen zoals fulfillment en betaling. De verkoper betaalt de marktplaats commissie en in sommige gevallen een extra (maandelijkse) bijdrage.

We kennen natuurlijk allemaal de bekende online marktplaatsen eBayAmazon, Alibaba en bol.com. Maar wist je dat je hier én via heel veel andere online marktplaatsen ook als B2B organisatie kunt verkopen? Enkele voorbeelden zijn: Steel Valet, Flipkart, mSupply, Tolexo, Bizongo en TruckIN.

online b2b marktplaatsen

Waarom je óók wilt verkopen via online B2B marktplaatsen

Belangrijk om te realiseren is dat verkopen via online marktplaatsen niet voor iedere B2B organisatie geschikt is. Verkoop je aan een nichemarkt of hebben jou klanten een persoonlijke benadering nodig? Hiervoor is een online marktplaats veel minder geschikt.

Verkopen via online B2B marktplaatsen zien wij daarom ook als iets dat je naast je eigen webshop doet; als een aanvulling op de verkopen via je eigen online kanaal. De mogelijkheden die je hebt met een eigen webshop, zijn te goed om te laten liggen. Maar de voordelen van verkopen via een online B2B marktplaats, zijn eigenlijk ook te interessant om aan je voorbij te laten gaan.

Met een eigen B2B webshop, kun je de klanten aan je binden. Je kunt hen je eigen passende klantbeleving bieden en ervoor zorgen dat ze de volgende keer weer bij jou terugkeren. In een online marktplaats zoeken de meeste klanten naar een product, niet naar een merk.

Daarnaast kun je met je eigen B2B webshop ook werken aan Search Engine Optimization. Dit is niet mogelijk als je alleen verkoopt via een online marktplaats en dus zal je nooit zo goed gevonden worden in Google.

Verkopen via online B2B marktplaatsen naast je eigen B2B webshop is dus een goede combinatie. Laat de online marktplaats een onderdeel zijn van je B2B omnichannel strategie.

Waarom verkopen via online B2B marktplaatsen?

1. Gemakkelijk verkopen

Het is vrij gemakkelijk om je winkel te openen in een online marktplaats. Alle benodigdheden zijn aanwezig. Zo kun je dus in een handomdraai via een nieuw online kanaal je producten verkopen. Bovendien zijn de kosten vaak ook niet erg hoog.

2. Nieuwe klanten bereiken

Verkopen via een online marktplaats is een goede manier om een nieuw publiek te bereiken. Klanten zijn al bekend met de online marktplaats en gaan daar op zoek naar bepaalde producten. Op deze manier komen ze bij jou terecht, wat wellicht via Google niet was gebeurd.

3. Reviews ontvangen

Online marktplaatsen maken vaak gebruik van review systemen. Hierbij wordt klanten na aankoop om een beoordeling van het product gevraagd. Klanten zien deze reviews vaak als betrouwbaar en een goede beoordeling van jouw product of shop, zal dus voor meer verkopen zorgen.

4. Vertrouwen is groot

B2B klanten zijn in vergelijking met B2C klanten heel loyaal. Ze zullen dus niet zomaar in een andere webshop dan dat zij gewend zijn, iets bestellen. Maar als ze al vertrouwd zijn geraakt met een bepaalde online marktplaats, is het vertrouwen al aanwezig. De drempel is dan lager om iets bij jou aan te schaffen in de online marktplaats. Zijn ze tevreden? Dan zal ook het vertrouwen in jouw webshop stijgen.

5. Bekendheid creëren

Ook al worden de aankopen via de online marktplaats gedaan en niet in je eigen B2B webshop, het is wel een extra verwijzing naar je eigen webshop. Je creëert niet alleen bekendheid door te verkopen via een online B2B marktplaats, maar ook vertrouwen.

Nog niet overtuigd van het online verkopen aan zakelijke klanten? Bekijk dan dit artikel waarin de relevantie van B2B e-commerce uitgelegd wordt.

Wil je meer tips zoals deze om je B2B e-commerce omzet te verdubbelen? In een reeks van 10 e-mails delen we 10 tips met je. Schrijf je in via deze link en mis niets!