3 SEO checks om zelf uit te voeren op je webshop

Als webshop ondernemer heb je het al druk genoeg, in ieder geval te druk om je bezig te houden met de abracadabra die SEO heet. Deze taak kun je natuurlijk bij marketeers neerleggen, maar zou je zelf ook niet vinger aan de pols willen houden? Toets de organische vindbaarheid van je webshop vanaf nu eenvoudig zelf met deze 3 SEO checks.

Deze SEO checks voer je zelf uit

Jelle van Tomahawk Digital Marketing ging in gesprek met onze Angelique en legt je in dit filmpje haarfijn uit met welke 3 SEO checks je het beste kunt starten.

Starten met Google Webmasters

Voordat je de verschillende rapportages waarover we spraken kunt benaderen is het belangrijk dat je een geverifieerd Google Webmasters (voorheen Google Search Console) account hebt. Maak deze aan via Google Webmaster of, als je webshop al geverifieerd is, laat de eigenaar van die verificatie jouw e-mailadres koppelen. 

Waar vind ik de 3 SEO checks?

Uiteraard gaan we je ook nog vertellen waar je de 3 SEO checks precies kunt vinden binnen Google Webmasters.

SEO check 1: Rapport zoekwoorden performance

Ga naar het rapport genaamd ‘Prestaties’ om het overzicht van de zoekwoorden waarop je scoort te zien. Om te vergelijken of je het beter doet dan het jaar ervoor, ga je naar de filter ‘datum’, selecteer je ‘vergelijken’ en kies je de periodes die je tegen elkaar wilt afzetten.

SEO check 2: Rapport indexdekking

Dit rapport vind je als je naar ‘index’ > ‘dekking’ gaat. In totaal zijn er 4 categorieën in dit rapport, die alle 4 aan bod zijn gekomen in de video. Namelijk geldige pagina’s, uitgesloten pagina’s, geldige pagina’s met waarschuwingen en pagina’s met een fout.

SEO check 3: Rapport site vitaliteit

Het vitaliteitsrapport is in te zien via ‘optimalisaties’ > ‘Site vitaliteit’. In dit rapport worden 3 factoren besproken die meespelen bij gebruiksvriendelijkheid. Zo is er de CLS (Cumulative Layout Shift). Dit zijn de bewegende elementen die Jelle bespreekt in de video. De andere factoren zijn LCP (Largest Contentfil Paint) en FID (First Input Delay). LCP houdt in dat Google bekijkt hoe lang het grootste zichtbare element erover doet om op je webshop te renderen. FID gaat over hoelang het duurt voordat een pagina reageert op acties van je gebruiker. Voor beiden geldt, hoe langer het duurt, hoe slechter het is voor de gebruikerservaring. 

Nu weet je precies wat je moet doen om zelf je webshop te checken op SEO. Kom je er niet helemaal uit? Of zie je problemen in de rapportages die je niet alleen kunt oplossen? Neem dan contact met ons op. Elke week delen we nieuwe e-commerce marketing insights. Blijf op de hoogte en meld je hier aan.

Wil jij gratis beter worden in online marketing? Samen met online marketing agency Tomahawk hebben wij 6 toepasbare online marketing insights gebundeld. Zes weken lang krijg jij elke week een online marketing insight in je inbox over hoe je beter kunt worden in een belangrijk onderdeel van online marketing. Vul het formulier hieronder in om de 6 insights te ontvangen.

    Ja, Tomahawk mag mij telefonisch benaderen voor een gratis SEA scan.