6 tips voor het optimaliseren van je mobiele webshop

Winkelen via de smartphone zal ook in 2018 populair blijven, al dan niet nog populairder worden. Daarom is het van groot belang dat je webshop ook voor mobiel is geoptimaliseerd. Wij geven 6 tips die bijdragen aan een ideale shopervaring via de mobiele telefoon waarmee je uiteindelijk je conversie kunt verhogen.

1. De ervaring voor de klant is het belangrijkst

Je mobiele webshop is niet simpelweg een kleine versie van je desktopsite en vereist dus ook een unieke benadering. Een responsive design is natuurlijk van belang, maar dat je shop er op mobiel goed uitziet, betekent niet automatisch dat hij ook gebruiksvriendelijk is.

Benader je mobiele webshop vanuit het perspectief van de bezoeker en zorg dat deze via elk kanaal goed werkt. Afhankelijk van je webshop en doelen, zou je ook voor een mobiele app kunnen kiezen; bij frequent gebruik en grote merken (Nike), regelmatig nieuwe collecties (Zara) of speciale functies (Ikea). Wist je dat je je site ook kunt toevoegen aan het beginscherm van je smartphone?

2. Hoe korter de laadtijd, hoe beter

De laadtijd van je mobiele webshop heeft invloed op zowel de conversie als het bouncepercentage. Genoeg reden dus om ervoor te zorgen dat de laadtijd binnen de perken blijft. Volgens onderzoek van Google betekent dat een laadtijd van maximaal 2 seconden.

Er zijn verschillende mogelijkheden om de laadtijd te verbeteren. Het verkleinen van je afbeeldingen kan al een groot verschil maken. Dit kun je doen met een tool als Kraken.io.

3. Maak zoeken gemakkelijk

Een deel van je webshop bezoekers weet van te voren al waarnaar zij op zoek zijn. Het product zullen ze opzoeken met behulp van de zoekfunctie van je webshop. Het is, ook op mobiel, van belang dat je daarom een gebruiksvriendelijke zoekfunctie hebt. Dat wil zeggen; een zoekfunctie die op elke pagina makkelijk te vinden is, meedenkt met de bezoeker (auto-complete) en een filter bevat.

Een ander belangrijk punt in je mobiele webshop is een logische indeling en structuur van je menu. Zeker wanneer je een groot productaanbod hebt, is het van belang dat je bezoeker niet verdwaald raakt.

4. Een mobiele telefoon bedien je met je handen

Het klink misschien vanzelfsprekend dat je een mobiel op een andere manier gebruikt dan een desktop of laptop, maar toch wordt hier in mobiele webshops niet altijd rekening mee gehouden.

Vaak houden mensen hun mobiele telefoon met één hand vast en gebruiken zij hun duim om de telefoon te bedienen. In de mobiele versie van je webshop moet je er dus aan denken dat alles op het scherm binnen ‘duimbereik’ is. Je zou daarom kunnen kiezen voor een navigatiebalk onderaan het scherm in plaats van bovenaan het scherm of een hamburgermenu rechts bovenaan het scherm in plaats van het veelgebruikte links bovenaan. Ook een sticky header die tijdens het scrollen zichtbaar blijft, is erg fijn.

Bovendien moeten knoppen goed te bedienen zijn met een vinger, wat natuurlijk iets anders is dan een cursor. Maak de knoppen dus niet te klein en zorg voor voldoende afstand tussen de knoppen.

5. Less is more

Het scherm van een smartphone is relatief klein, waardoor niet alles wat je in de desktopversie van je webshop laat zien, ook getoond kan worden in de mobiele webshop. Hier geldt dan ook: less is more. Laat alleen zien wat in jouw geval nodig is, zodat het overzichtelijk en aantrekkelijk blijft voor de bezoeker om in jouw webshop te shoppen.

6. Maak betalen snel en veilig

Betalen via internet blijft voor sommigen toch een beetje spannend, zeker via een mobiele telefoon. Ook moet het vaak sneller gebeuren dan via de desktop. Zorg daarom voor een gemakkelijk, snel en veilig betaalproces voor de klant en optimaliseer de checkout voor mobiele gebruikers.

Wil je eens samen kijken naar hoe jouw mobiele webshop geoptimaliseerd kan worden? Wij helpen je graag! Neem contact op via het contactformulier, dan komen we er zo snel mogelijk bij je op terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *