Hoe je met een attributiemodel het marketingbudget verdeelt

Je klant legt een online reis af voordat de conversie plaatsvindt op je webshop. Maar als je die hele online reis bekijkt, welk moment binnen deze reis was verantwoordelijk voor de conversie? Want daar wil je het meeste marketingbudget aan besteden. Een attributiemodel helpt je om dit te achterhalen.


Het belang van een attributiemodel

Monika van Tomahawk Digital Marketing en onze Angelique bespreken hoe je dankzij een omnichannel attributiemodel erachter komt welke kanalen voor je werken. En zodra je dit weet, kun je bepalen hoe je het marketingbudget moet onderverdelen.

Het attributiemodel eenvoudig uitgelegd

De definitie van een omnichannel attributiemodel is “een systeem waarmee je bepaalt hoeveel waarde je aan een bepaalde actie geeft”. Maar zegt jou dit als webshopeigenaar genoeg? Daarom leggen wij het liever uit aan de hand van een voorbeeld.

Stel dat een huwelijk dé uiteindelijke conversie is in een klantreis. Verschillende momenten hebben geleid tot het huwelijk, dit zijn touch points. Het stel heeft elkaar leren kennen via een dating app. De eerste date vond plaats in een restaurant. En met een verlovingsring vond een huwelijksaanzoek plaats. De vraag is, wie is verantwoordelijk voor het huwelijk?

De app ontwikkelaar zal zeggen dat hij het was, want dankzij de app hebben ze elkaar leren kennen. De restauranteigenaar geeft aan dat de succesvolle eerste date in zijn restaurant heeft geleid tot een relatie. Maar zonder verlovingsring, geen verloving volgens de juwelier. Allemaal hebben ze gelijk.

De verschillende attributiemodellen

Binnen de e-commerce zijn er omnichannel attributiemodellen om antwoord te geven op de vraag welke online touchpoints verantwoordelijk zijn geweest voor de conversie. We lichten ze kort even toe.

  • Laatste interactie: in dit basismodel krijgt het laatste touchpoint dat voor de conversie komt, alle credits voor de conversie
omnichannel attributiemodel
  • Eerste interactie: in dit model krijgt het eerste touchpoint alle credits.
omnichannel attributiemodel
  • Lineair: hierbij wordt het credit evenredig gedeeld over alle touchpoints.
omnichannel attributiemodel
  • Tijdsverval: het touchpoint dat het dichtste bij de conversie staat, krijgt het meeste credit. Hieronder een mogelijke verdeling.
omnichannel attributiemodel
  • Positie gebaseerd: 40% van het credit gaan naar het eerste en laatste touchpoint en 20% gaat naar de touchpoints ertussenin.
positie gebaseerd
  • Data-driven: onze favoriet! Dit model gebruikt data van jouw webshop. De verschillende klantreizen van je klanten worden met elkaar vergeleken om de touchpoints te achterhalen die meest waarschijnlijk voor de conversie zullen zorgen. Die touchpoints krijgen meer credit zodat je als eigenaar weet dat deze het waard zijn om in te investeren.

Maak een keuze en analyseer

Online onderneem je allerlei activiteiten om tot een conversie te komen. Van e-mails en social media berichten tot display banners en shopping ads. Je bannercampagne heeft volgens het laatste interactiemodel misschien niks betekent voor je conversie, maar een ander attributiemodel geeft je een andere uitkomst. Bepaal voor je webshop welk attributiemodel (of modellen) het belangrijkst zijn. Ontdek de best presterende touchpoints en verdeel het marketingbudget met deze kennis.

En onthoud, als je hulp nodig hebt dan zijn Tomahawk en H1 er om je te helpen!

Wil jij gratis beter worden in online marketing? Samen met online marketing agency Tomahawk hebben wij 6 toepasbare online marketing insights gebundeld. Zes weken lang krijg jij elke week een online marketing insight in je inbox over hoe je beter kunt worden in een belangrijk onderdeel van online marketing. Vul het formulier hieronder in om de 6 insights te ontvangen.