Hoe voorkom en identificeer ik straffen door Google?

Wanneer je relatief nieuw bent in de wereld van de digitale marketing en met name SEO, dan komt er nogal wat op je af. Voor buitenstaanders kan SEO behoorlijk complex lijken en in sommige gevallen is dat ook zo, maar het is een geruststellende gedachte dat alles gebaseerd is op logica en relatief eenvoudig te begrijpen is wanneer je je hierin verdiept. Wat niet bepaald helpt, vooral bij starters, zijn de terminologieën en de voortdurend veranderende trends. Google is altijd bezig met het aanpassen en verbeteren van algoritmes en strategieën en soms kan dit weleens demotiverend werken. Wanneer dit gebeurt, troost je dan met de gedachte dat ook ervaren SEO-specialisten regelmatig overvallen worden door nieuwe trends en ontwikkelingen en je niet de enige bent die hiermee worstelt. Om ervoor te zorgen dat jouw strategie direct zo optimaal mogelijk werkt en je geen last krijgt van zogenaamde straffen van Google helpen we je graag met wat meer inzicht en informatie met betrekking tot het zogenaamde penalty-beleid van Google. Wanneer je, voor je aan de slag gaat over deze informatie beschikt dan kan dit behoorlijk wat tijdwinst opleveren en ervoor zorgen dat je sancties op tijd aan ziet komen en preventief kan handelen.

Handmatige acties en algoritmische demoties

Om een zo goed mogelijke gebruiker ervaring te creëren doet Google er alles aan om bedrijven te dwingen hun best mogelijke content te publiceren. Er zullen maar weinig bedrijven zijn die het niet met dit doel eens zijn. Toch is er een verschil in perspectief, omdat bedrijven graag zo snel mogelijk bovenaan in de rangschikking willen komen en Google daar geen boodschap aan heeft. Om het beleid te handhaven en de zoekmachine gebruiker te beschermen, deelt Google straffen uit aan hen die zich niet houden aan de richtlijnen. De meeste van deze straffen richten zich op het dempen van de vindbaarheid van de website in kwestie in zoekmachineresultaten. Er zijn echter ook een handvol sancties die geen invloed hebben op de rangschikking, maar bijvoorbeeld op de presentatie in de zoekresultaten. Een voorbeeld daarvan is de ‘Spammy Structured Data Markup’ sanctie. Google geeft webmasters de mogelijkheid om extra op te vallen in de zoekresultaten, bijvoorbeeld met gele productbeoordeling sterretjes of een afbeelding van een recept. Wanneer webmasters deze technieken ten onrechte gebruiken, dus niet behulpzaam voor de zoekmachine gebruiker, dan kan Google deze mogelijkheid ontnemen. Maar dit zal niet per se een negatieve impact hebben op de rangschikking. Al kan dit wel indirect zo zijn, want als minder mensen doorklikken op jouw resultaat, kan dat een factor zijn voor Google om de rangschikking naar beneden bij te stellen.

Er wordt door Google onderscheid gemaakt tussen twee soorten straffen. De handmatige straf en de algoritmische straf. De handmatige straffen worden uitgedeeld door medewerkers van Google na aanleiding van een site beoordeling. De algoritmische straffen werken echter automatisch zonder tussenkomst van een medewerker van Google.

Ik denk dat ik een straf heb, maar weet het niet zeker, wat nu?

Wanneer je net komt kijken in de wereld van de SEO dan is het soms niet helemaal helder waarom je bepaalde doelen niet kan bereiken en kan het geval zijn dat je slachtoffer bent geworden van een handmatige Google sanctie. Omdat je misschien de kennis hier niet over hebt, is het goed om te weten hoe je vast kan stellen of je een handmatige straf hebt gekregen. De eerste stap bij het vermoeden van een straf, is dan ook het raadplegen van Google Search Console. Voorheen heette dit Webmaster Tools, en veel webmasters noemen het ook zo, maar nu dus te vinden onder de naam Search Console. Dit is een soort interface tussen Google en de website eigenaar omtrent door Google belangrijk geachte zaken wat betreft organische vindbaarheid. Wanneer er een handmatige straf is uitgedeeld dan kun je dat hier altijd terugzien onder rapport ‘Handmatige acties’. In het geval van handmatige straffen kun je gelukkig altijd precies zien wat de aanleiding is, omdat deze feedback door de medewerker is achtergelaten. Dit is meer behulpzaam bij het aanpassen en het voorkomen van herhaling dan een algoritmische sanctie.

Een heroverwegingsverzoek indienen

Je hebt nu de straf gekregen van een medewerker en je Google Search Console gecheckt en bent tot de conclusie gekomen dat het vrij eenvoudig te herstellen is. De herstelwerkzaamheden maken echter de straf niet ongedaan en je zal dan ook je pagina opnieuw moeten laten beoordelen. Je kan een hernieuwde beoordeling aanvragen via een zogeheten heroverwegingsverzoek. Wanneer je dit doet, is het belangrijk om zo eerlijk en transparant mogelijk aan te geven waarom jij de richtlijnen hebt overschreden en welke corrigerende actie je hebt toegepast om herhaling te voorkomen. Een heroverwegingsverzoek kan ook worden afgewezen, wat absoluut niet betekent dat je het erbij moet laten zitten. In het geval dat een verzoek wordt afgewezen ligt er vaak een diepere oorzaak aan de straf. Je kan na verder en uitgebreider onderzoek, wanneer je de oorzaak gevonden hebt, gewoon opnieuw een verzoek indienen.

Algoritmische penalty’s

Naast de handmatige straffen kun je ook geconfronteerd worden met een zogenaamde algoritmische demotie, waarbij er zonder tussenkomst van een medewerker een penalty op jouw pagina wordt toegepast door Google. In het geval van een algoritmische straf, is het een stuk moeilijker om vast te stellen wanneer en waarom deze is toegepast, omdat je niet zoals bij een handmatige straf dit terug kan zien in je Search Console. Een algoritmische demotie levert dan ook behoorlijk wat onderzoekwerk op en je zal je pagina en bijbehorende data dan ook systematisch moeten controleren om na te gaan of een algoritmische demotie is toegepast. De optie om een beoordeling door het systeem te heroverwegen, zoals bij de handmatige straf, is ook niet mogelijk in dit geval. Dit klinkt echter zwaarder dan het is, want dit betekent niet dat je tijden lang vastzit aan de gevolgen van de penalty. Over de afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat algoritmes toegepast door Google, waarvan Penguin en Panda misschien wel de bekendste zijn. Penguin is een algoritme dat zich richt op de kwaliteit van de links, waarbij Panda zich meer focust op de kwaliteit van de inhoud van de website. Beide algoritmes zijn dusdanig ingesteld dat ze constant worden geüpdatet, hierdoor komt je penalty dan ook relatief snel te vervallen wanneer je de oorzaak gevonden hebt en aanpassingen gemaakt hebt. Bij een volgende update worden de nieuwe wijzingen direct meegenomen en wordt de demotie weer ongedaan gemaakt.

Hoe vind ik de oorzaak van een algoritmische demotie?

Zoals gezegd krijg je bij een algoritmische demotie niet een bericht met de straf en de oorzaak. Het identificeren is dan ook lang niet altijd even makkelijk en gelukkig zijn er verschillende tools beschikbaar om je hierbij te helpen. Uiteraard is het wel handig, om voordat je je hierin verdiept te controleren of er daadwerkelijk een significante afname in het organische verkeer is te identificeren of dat er een andere logische verklaring voor is. Wanneer je dit hebt vastgesteld kun je een aantal tools gebruiken om de oorzaak te identificeren. Een veelgebruikt en getipte tool is de Panguin tool.

straffen google
Voorbeeld Panguin Analyse 14-01-2020

Deze gratis tool wordt gebruikt om de timing van algoritme updates te identificeren die algemeen bekend zijn. Dit kan erg handig zijn, omdat je deze naast de grafiek van jouw organisch zoekverkeer kan leggen en kan zien of er een specifieke daling zichtbaar is naar aanleiding van een algoritme update. Wanneer dit het geval is kun je je verdiepen in waar de update precies op gericht is en heb je zeer waarschijnlijk de oorzaak gevonden en kun je deze gaan aanpassen.

Ruim je links op om herhaalde straffen tegen te gaan

Een probleem met een of meerdere links is een veel gevonden oorzaak voor een algoritmische straf. Wanneer dit het geval is, zijn er een aantal zaken die je kan doen om ervoor te zorgen dat al jouw links voldoen aan de Google richtlijnen. Om te beginnen is het belangrijk om een overzicht te genereren van alle backlinks wijzend naar jouw website. Een tool als Open Site Explorer van Moz kan hierbij helpen. Dit is een betaalde tool, maar tot een bepaald aantal links kun je kosteloos inzien ook met een gratis account. SEMrush is een andere tool die vaak gebruik wordt voor dit doeleinde. Deze biedt een kosteloze proef account aan voor een week. Ahrefs is mijn favoriete tool, maar helaas kan men deze tool alleen gebruiken bij afname van een abonnement. Al is ook daar een proef account mogelijk voor een week, voor ongeveer 7 Euro. Ten slotte, toont Google Search Console een selectie links in het rapport ‘Links’. Maar de eerder genoemde tools vinden over het algemeen beduidend meer links dan dit Google Search Console rapport. Dit rapport is een verouderde functionaliteit uit een vorige versie van Search Console, en het is op moment van schrijven van dit artikel dan ook nog maar de vraag of Google hier mee door zal gaan.

Wanneer je overzicht hebt, is het tijd om te controleren welke links precies goed zijn en welke als fout worden aangemerkt. Het is hierbij, wanneer je net komt kijken geen slecht idee om de hulp van een expert te vragen die je waarschijnlijk een aantal makkelijke tips en trucs kan geven om de foute links te identificeren. Daarnaast zijn er ook tools die je kan gebruiken bij een zogenaamde link schoonmaak. Het probleem met tools is dat menselijke inschatting ontbreekt. De tools zullen in veel gevallen valse positieven geven. Gebruik van gezond verstand is altijd nodig bij linkprofiel analyse, anders kan het zo zijn dat je jezelf alleen maar in de voet schiet en nog verder van huis raakt.

Gebruik de Disavow Tool om specifieke links uit te sluiten

Een van de tools die veel gebruikt wordt bij een link schoonmaak, is de Disavow tool. De Disavow functionaliteit te vinden door te zoeken in Google.nl op zoekterm ‘disavow tool’, maakt het mogelijk om specifieke links uit te sluiten en niet mee te laten tellen voor de rangschikking. Wanneer je jouw lijst met links compleet hebt en al dan niet met hulp hebt vastgesteld welke links door Google als foutief of spam worden gezien, dan kun je de Disavow Tool gebruiken om deze niet mee te laten tellen. Het is wel essentieel dat je er zeker van bent dat specifieke links inderdaad incorrect zijn, anders loop je het risico je rangschikking negatief te beïnvloeden door de goede links uit te sluiten. Het is sterk aan te raden om eventuele links die je niet mee laat tellen ook door te geven aan de eigenaars van de pagina in kwestie. Dit om eventuele herhaling te voorkomen. De reden dat de Disavow Tool niet zichtbaar is in Search Console is simpel: indien je niet weet wat je doet kun je dus meer kwaad dan goed doen. Google wilt de tool dus niet te toegankelijk maken. Houd dit in het achterhoofd wanneer je in de weer ermee gaat: proceed with caution.

Content heeft een houdbaarheid

Naast de links kan de oorzaak van een straf of een daling van organisch verkeer, ook liggen aan je content. Er zijn tal van redenen waarom specifieke inhoud in een later stadium als lagere kwaliteit kan worden beschouwd. Google wordt steeds beter in bijvoorbeeld het leggen van context tussen zoekwoorden en ook het bepalen van de autoriteit van een auteur van een tekst. Gebruikte bronnen kunnen hier bijvoorbeeld een invloed op hebben. Content heeft dan ook vaak een beperkte houdbaarheid en het is altijd belangrijk om jouw content te updaten. Ook kan het soms voorkomen dat specifieke content niet genoeg diepgang heeft of elders op het internet is terug te vinden. Je kan dit controleren doormiddel van een plagiaat controle tool zoals Copyscape bijvoorbeeld, en ervoor te zorgen dat jouw content uniek is en blijft.

SEO houdt nooit op

Zoals je inmiddels wel gemerkt hebt, komt er aardig wat kijken bij het voorkomen van straffen en het behouden en behalen van een goede positie in Google. Door de steeds betere algoritmes van Google, blijft Google ons bezighouden. Wanneer je begint met SEO dan is het ook goed om te weten dat het niet een kwestie is van het eenmalig opzetten van een goede strategie. Voor efficiënt SEO-management en het behouden van een goede online reputatie, is het zaak om je links en je content continue te verbeteren en te updaten en daarnaast op de hoogte te blijven van de laatste trends. Hiermee zorg je ervoor dat jouw belangrijkste pagina’s altijd goed vindbaar blijven, worden straffen van Google voorkomen en ben je binnen de kortste tijd zelf een SEO expert!

Dit gastblog is geschreven door Romano Groenewoud, bekend als Google specialist onder de alias ‘SEO geek’.