Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Hoe krijg je featured snippets in Google? 6 handige tips!


De term featured snippets zegt je misschien niet meteen iets, maar je hebt er ongetwijfeld al vaak mee te maken gehad.

 Met deze 6 handige en hands-on tips kun je direct aan de slag om een unieke positie in Google te verkrijgen en zo meer bezoekers naar je website te trekken.

Wat zijn featured snippets?

Een featured snippet, ook wel rich answer of – vertaald in het Nederlands – uitgelicht fragment, is een direct antwoord op een vraag in de zoekresultaten van Google. Featured snippets laten een antwoord zien op een zoekopdracht die vaak begint met ‘hoe’ of ‘wat’. Deze antwoorden komen niet uit de database van Google, maar van websites zoals die van jou en mij. Omdat je met een featured snippet dus een positie bovenaan de SERP (Search Engine Results Page) kunt behalen, noemen we het ook wel position zero.

De verschillende vormen van featured snippets

  • Tekst
    Hierbij is het antwoord te zien als een korte paragraaf met tekst. Dit is de meest voorkomende featured snippet.
  • Lijst of opsomming
    Hierbij wordt het antwoord vaak weergegeven als een stappenplan.
  • Tabel
    Als de vraag zich ernaar leent, wordt het antwoord weergegeven in een tabel.

6 handige tips

Nu je een idee hebt van wat featured snippets zijn en hoe je ze herkent, kun je er zelf mee aan de slag. Helaas is er geen instelling of tool die je de garantie biedt dat jouw content te zien is als featured snippet. Het gaat om het goed inrichten van je website en het maken van de juiste content. En een beetje hulp van ons, want wij geven je 6 handige tips.

Tip 1: Zorg dat de titel van je pagina correspondeert met de zoekopdracht

Vaak zien we dat de featured snippets (bijna) dezelfde paginatitel hebben als de zoekopdracht in Google. Het is dus slim om de vraag letterlijk terug te laten komen in je tekst.

Tip 2: Geef direct en duidelijk antwoord op de vraag

Geef in je tekst direct en duidelijk antwoord op de vraag in de zoekopdracht, dan maak je meer kans op een featured snippet. Zorg ervoor dat de vraag en het antwoord bij elkaar staan, dat maakt het makkelijker voor Google om te herkennen. Je kunt ook gebruik maken van opsommingstekens.

Tip 3: Maak een gestructureerde kennisbank aan op je site

Google zal jouw content eerder kiezen als featured snippet, als je laat zien dat je kennis hebt van je vakgebied. Het aanmaken van een kennisbank, een apart gedeelte met artikelen die antwoord geeft op vragen, op je website kan hierbij helpen. Zorg er wel voor dat de informatie gestructureerd is in categorieën en subcategorieën.

Tip 4: Zorg voor goede SEO

Eigenlijk zijn de featured snippets altijd van websites die in de top 5 staan in de organische zoekresultaten. Het is dus goed om hard te werken aan je SEO, want als je goed vindbaar bent, maakt het de kans groter op een featured snippet.

Tip 5: Speel in op vragen die heersen in jouw vakgebied

Houd in de gaten wat populaire zoekopdrachten zijn, welke vragen er heersen en welke featured snippets (van concurrenten er al zijn). Op deze manier weet je welke content nog nodig is.

Tip 6: Gebruik niet te veel woorden

Maak je teksten niet te lang. Vaak bevat een featured snippet maar zo’n 50 woorden. Maak ook goed gebruik van headers (koppen en tussenkoppen), om het voor Google aantrekkelijker te maken jouw pagina uit te kiezen.

Meer weten over featured snippets? Neem dan contact op met ons via het contactformulier.