Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

De kansen voor blockchain in B2B: meer dan alleen Bitcoin

Categorieën: 

Ook als je blockchain niet als betaalmiddel overweegt.

Het is goed om de technologie te omarmen. B2B commerce en blockchain leek eerst vooral te draaien om cryptocurrency. Maar het gebruik van blockchain in B2B gaat veel verder dan dat. Blockchain heeft toekomst in slimme contracten, veiligheid van de supply chain en het veilig houden van gegevens.

Blockchain voor beginners

Ookal is er veel heisa rondom cryptocurrency, er zijn maar een paar mensen die de achterliggende techniek begrijpen. In de meest simpele vorm is de blockchain technologie een gedecentraliseerd, gedistribueerd, digitaal grootboek. Blockchain legt transacties vast tussen computers in een peer-to-peer netwerk. Zulke gegevens kunnen niet gewijzigd worden zonder alle blokken in de ketting te wijzigen en voor zulke veranderingen is de overeenstemming van het netwerk nodig. Deze grote samenwerking wordt bereikt door het oplossen van complexe algoritmes.

Omdat het blok niet met terugwerkende kracht kan worden gewijzigd, is de blockchain technologie super veilig. En die veiligheid is wat zo veelbelovend is voor het gebruik in B2B commerce.

blockchain in b2b

Trends voor blockchain in B2B commerce

Betalingen zijn natuurlijk de grootste trend in blockchain. Maar er is meer dan alleen cryptocurrency. MasterCard heeft een patent aangevraagd in de Verenigde Staten voor het gebruik van blockchain in Point Of Sale (POS) credit card transacties. Dat is dus geen cryptocurrency, maar Mastercard wil blockchain technologie gebruiken om het skimmen van betaalkaarten bij betaalautomaten tegen te houden. De kaarthouder, winkelier en MasterCard hebben allemaal voordeel bij deze extra beveiliging, terwijl dieven en hun skimapparaten geen kans meer maken. Hoe kan dit gebruikt worden in B2B commerce? Het verminderen van fraude komt alle bedrijven ten goede, óók in B2B.

Een andere mogelijkheid voor B2B en blockchain is het toepassen van Smart Contracts. Ze zullen advocaten niet vervangen, maar SmartContracts zal het aanmaken en handhaven van contracten veel makkelijker maken. SmartContracts kan gebruikt worden voor het uitvoeren van inkooporders, verhuurcontracten van onroerend goed en het beheren van crowdfunding. Het is een manier om iets van waarde uit te wisselen. SmartContracts is een veilige manier om de voorwaarden van een overeenkomst uiteen te zetten en tegelijkertijd de voorwaarden te handhaven.

Ook Supply chain management is iets waarbij blockchain en B2B goed samengaan. Traditionele voorraadketens worden overspoeld door papierwerk. Formulieren moeten door meerdere personen worden goedgekeurd en elke persoon waar het langs moet zou kunnen frauderen. Met blockchain is dat bijna niet meer mogelijk; blockchain maakt transacties veiliger. Deze veiligheid wordt vooral gewaardeerd voor het zakendoen in opkomende markten. Met behulp van een “als-dan”-scenario kunnen fabrikanten ermee instemmen goederen op een remboursbasis te leveren met een transporteur zoals UPS. Levering van de goederen en het ontvangen van betalingen zet aan tot actie bij leveranciers in de keten. Iedereen is veilig en supply chain management is effectiever. Met realtime gegevens kan het management betere beslissingen nemen met betrekking tot inkoop, voorraad, investeringen en financiën.

Het vermogen van deze technologie om gegevens te beveiligen, maakt dat blockchain en productie in B2B perfect samengaan. Sommige fabrikanten moeten beveiligde gegevens opslaan. Dit varieert van het unieke serienummer dat wordt toegewezen aan medische implantaten en apparaten tot de voertuigidentificatienummers op tractoren, vrachtwagens en auto’s. Zodra het onderdeel is gefabriceerd en het unieke identificerende nummer in een blok is ingevoerd, kan dit niet worden gewijzigd. Rollen printplaten kunnen worden getagd en als echt worden gecertificeerd.

Wanneer aansprakelijkheidskwesties zich voordoen of de onderdelen onderhevig zijn aan terugroepacties of soortgelijke overheidsmaatregelen, is de fabrikant ervan verzekerd dat zijn administratie accuraat en volledig is. Bovendien zijn kopers ervan verzekerd dat hun goederen niet afkomstig zijn van de grijze of zwarte markt. Nagemaakte artikelen zijn veel gemakkelijker te achterhalen. Deze zelfde functie voor gegevensbeveiliging maakt blockchain technologie met name aantrekkelijk voor het bijhouden van medische dossiers. Het is bijna onmogelijk voor een niet-geautoriseerde gebruiker om toegang te krijgen tot de gegevens.

Belemmeringen voor blockchain in B2B

De grootste belemmeringen voor het gebruik van blockchain in B2B hebben te maken met kosten en snelheid. Houd er rekening mee dat voor elke transactie code moet worden uitgevoerd via het netwerk. Elk blok moet worden gecodeerd in een proces genaamd cryptografische hashing. Hashing vereist een computerintensieve code om bij de hash te komen. De hash is eigenlijk een tekenreeks van vaste lengte die begint met een bepaald aantal nullen. Naast deze hashing moet het grootboek zichzelf voortdurend controleren op juistheid. Voor deze nauwkeurigheidscontrole is een code nodig die over de hele keten loopt.

Deze berekeningen gebruiken veel energie. Het uitvoeren van Bitcoin vereist dezelfde hoeveelheid energie die elke dag door een kleine stad wordt verbruikt. Zelfs als je blockchain behoorlijk wat kleiner is dan Bitcoin, is het nog steeds een energievreter. Wetenschappelijke onderzoeksinstellingen zoals MIT en Cornell University, zijn bezig met het bestuderen van het energieverbruik en het ontwikkelen van oplossingen. Deze barrière zou snel moeten verdwijnen.

Maar zelfs als elke computer in de blockchain wordt uitgerust met maximale energie-efficiëntie en topsnelheid, worden blockchain transacties langzamer verwerkt dan transacties in een centrale database. Dus eenvoudige transacties hoeven niet per se snel te gaan. De limiet voor het aantal transacties per seconde is een reden waarom Amazon cryptocurrency niet als betaalmethode accepteert. SmartContracts is dus misschien niet het meest geschikt voor eenvoudige transacties, maar wel voor een complexe wereldwijde transactie met meerdere spelers.

De toekomst van blockchain voor B2B commerce

Blockchain technologie en B2B commerce zouden een lange en winstgevende relatie moeten hebben. In een recent artikel over blockchain in B2B zegt Yoav Kutner, oprichter en CEO van Oro, Inc. dat “blockchain veel dingen kan faciliteren, van de overdracht van financiële effecten tot cadeaubonnen, mobiele minuten, energiekredieten – zelfs loyaliteitprogramma’s” en identificeerde blockchain technologie als “een van de belangrijkste technologieën om de infrastructuur van de volgende generatie financiële transacties vorm te geven.”

Het potentieel van blockchain technologie kan niet worden genegeerd. Leiders in B2B moeten investeren in het begrijpen van de technologie zodat ze in de positie zijn om mogelijke toepassingen te evalueren. Zoals met elke nieuwe technologie, is een analyse van risico’s en uitkomsten noodzakelijk voordat ze worden goedgekeurd. Wijs ondertussen de nieuwe kansen die worden geboden voor blockchain in B2B niet af.

Dit artikel verscheen eerder op de website van OroCommerce.