Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Welke betaalmethoden zijn er voor B2B webshops?

 In deze blogpost focussen we op betaalmethoden voor B2B webshops.

Eerder zetten we al de 5 must-have functionaliteiten van een B2B platform op een rijtje.  Want ook in een B2B webshop is een klantvriendelijk betaalproces belangrijk. Welke mogelijkheden zijn er?

Gemakkelijk en snel

In consumenten webshops zijn er talloze manieren om te betalen. De één nog sneller en gemakkelijker dan de ander. Bij business to business organisaties, neem bijvoorbeeld een groothandel,  is dit niet altijd het geval. Het is soms zo dat de oriëntatie wel online plaatsvindt, maar dat daarna de factuur alsnog per e-mail of zelfs via de post, wordt opgestuurd. Dat kan natuurlijk anders!

betaalmethoden voor b2b webshops

De mogelijkheden voor B2B webshops

Ook voor B2B webshops zijn er dus verschillende betaalmogelijkheden. Het is afhankelijk van je webshop en je klanten welke het beste bij jou passen. We zetten ze voor je op een rijtje:

Automatische incasso (herhaalaankopen)

Met een automatische incasso vindt de betaling geautomatiseerd plaats. Dit is vooral handig voor vaste klanten en herhaalaankopen. Door het proces van herhaalaankopen te automatiseren, bespaar je je klant tijd en moeite. Daarbij hoef jij als webwinkelier minder lang te wachten op je geld. Als een incasso mislukt, kun je deze uiteraard opvolgen.

Direct betalen (eenmalige bestellingen)

Direct betalen is in de B2B branche niet gebruikelijk. Toch is het wel een geschikte betaalmethode. Bij grote bestellingen van een hoge waarde zal het niet zo snel gebeuren, maar bij een kleinere eenmalige bestelling, waarbij er geen verschillende akkoorden nodig zijn, kan het best handig zijn om de mogelijkheid te hebben om direct te betalen. Betaalmethoden voor direct betalen zijn bijvoorbeeld: iDeal, creditcard, SOFORT Banking, Bancontact, PayPal, Giropay en Dotpay.

Achteraf betalen met betaallink

Natuurlijk kun je ook gewoon gebruik blijven maken van facturen. Je kunt er dan wel over nadenken hoe je dit voor zowel jezelf als je klant gemakkelijker kunt maken. Bijvoorbeeld door het sturen van een e-mail met daarin een betaallink. Zo kan je klant met een druk op de knop meteen betalen.

Meer weten?

Onze partner Buckaroo schreef een super interessante whitepaper over het betaalproces in B2B e-commerce. Je kunt ‘B2B Betaalstrategie’ van Buckaroo eenvoudig downloaden. Laat je gegevens hieronder achter, dan sturen wij je de whitepaper gratis toe.