5 must-have functionaliteiten van een B2B e-commerce platform

We hebben het al vaker gezegd: een business-to-business webshop vereist een andere aanpak dan een business-to-consumer webshop. Zakelijke inkopers doen hun aankopen namelijk op een hele andere manier dan de gewone consument.

Dit betekent dat je bij het kiezen van een B2B e-commerce platform rekening moet houden met een aantal aspecten. Wij noemen hier 5 functionaliteiten van een B2B e-commerce platform die je eigenlijk echt niet wilt missen. Take notes!

B2B e-commerce platform

Wat mag niet ontbreken aan een B2B e-commerce platform?

1. Specifieke prijsafspraken en assortiment per klantgroep

Waarschijnlijk heb je meerdere klanten en dus ook verschillende prijsafspraken. Daarnaast wil je misschien niet elk product aan iedere klant aabieden, maar een geselecteerd assortiment op basis van een specifieke klantgroep. Het is fijn als je B2B e-commerce platform hier de mogelijkheid voor biedt.

2. Gepersonaliseerde bestellijsten

Het is voor je zakelijke klant natuurlijk ideaal als deze niet iedere keer opnieuw al zijn producten moet zoeken, wanneer het een zelfde bestelling betreft. De perfecte oplossing is dan de mogelijkheid tot het toevoegen van gepersonaliseerde bestellijsten. Dit maakt het inkopen een stuk gemakkelijker en sneller voor je zakelijke klant, omdat deze dan meteen uit zijn eigen lijst kan bestellen.

3. Meerdere shops in verschillende talen en valuta

Onder één dak. Dit betekent dan dat je met één admin (achterkant) meerdere shops (voorkanten) kunt beheren.  Wellicht beheer jij meerdere B2B webshops, waarmee je ook een internationale doelgroep bereikt. Dan heb je een B2B e-commerce platform nodig waarmee je verschillende webshops kunt beheren en kunt kiezen voor verschillende talen en valuta.

4. Zakelijke inkoopaccounts

Soms is het zo dat binnen een bedrijf verschillende rechten wat betreft inkoop gelden. De inkoper heeft bijvoorbeeld goedkeuring nodig van zijn manager en de manager weer van zijn leidinggevende. Zakelijke inkoopaccounts maken dit mogelijk. Managers kunnen hun inkopers budgetten geven, bestellingen goedkeuren of bepaalde rechten toewijzen.

5. Koper-verkoper interactie

Voor een B2B webshop kan het interessant zijn om de mogelijkheid te hebben tot interactie met je klanten via het gekozen e-commerce platform. Op die manier kun je bijvoorbeeld offertes aanmaken en inkooporders verwerken. Bij het accepteren van een offerte kan dan direct een weborder worden ingeschoten.

Let je hier ook op?

Andere vragen die je jezelf kunt stellen bij de keuze van een B2B e-commerce platform zijn:

  • Ga ik voor een open source of SaaS oplossing?
    Een open source oplossing geeft de mogelijkheid tot heel veel maatwerk, terwijl een SaaS oplossing je de mogelijkheid geeft te kiezen uit templates. Wil je alles aan kunnen (laten) passen naar eigen wens of ga je voor snel en gemakkelijk aan de slag?
  • Heb ik een schaalbaar platform nodig?
    Wat zijn je ambities? Wil je nog ver doorgroeien met je B2B webshop? Dan is het belangrijk dat het B2B e-commerce platform dat je kiest schaalbaar is. Dat wil zeggen; een platform dat de mogelijkheid heeft om meer gebruikers, sessies, transacties, etc. aan te kunnen, zonder daarbij qua performance in te leveren. Laat je keuze je niet beperken!

Heb je hulp nodig bij de keuze van een B2B e-commerce platform? Heb je je keuze al gemaakt en zoek je een team van developers om je webshop te bouwen? Ontmoet ons op 30 mei tijdens E-commerce Live! of neem contact met ons op via het contactformulier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *