Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Nieuwe features van Shopware 6 (juli 2023)

Categorieën: 

Shopware 6.5 is pas enkele maanden op de markt, maar toch is nu al 6.5.3.3. uitgebracht. In deze update lag de focus op de flow builder. Wij vertellen je over de nieuwe mogelijkheden.

Combineer gebeurtenissen met de flow builder

Er is een nieuwe waardevolle functie toegevoegd aan de Flow Builder. Omdat niet elke stap in een klanttraject in eigendom is van Shopware, kun je nu het app-systeem gebruiken om je eigen triggers toe te voegen aan de Flow Builder.

Dus wanneer er een gebeurtenis plaatsvindt in een ander systeem, kan de Flow Builder daarop reageren en acteren. Dit kan bijvoorbeeld een gebeurtenis zijn van een orderbeheersysteem of verzendsysteem, een interactie met sociale media of je nieuwsbrieftool. Hierdoor wordt je scala aan acties nog verder uitgebreid!

Adaptive flows

Het afgelopen jaar is de Flow Builder voortdurend uitgebreid en met deze nieuwste toevoeging voltooien ons plan rondom Adaptive Flows. Het doel is om webshops in staat te stellen optimaal gebruik te maken van de Flow Builder en deze aan te passen aan hun gebruiksscenario’s. Je kunt de Flow Builder nu gebruiken voor:

  • Het gebruik van flows exclusief binnen Shopware
  • Het maken van flows die beginnen met een gebeurtenis in Shopware en die via webhooks integreren met systemen van derden
  • Het maken van flows die beginnen met een gebeurtenis in een systeem van derden en die een flow binnen Shopware triggeren

Met deze mogelijkheden tot je beschikking zijn er talloze manieren om de Flow Builder te benutten om je bedrijf vooruit te helpen.

Gebruik de flow builder voor retourstatussen

Verbeter je retourbeheer met de Flow Builder. Je hebt nu de mogelijkheid om zowel je klanten als medewerkers op de hoogte te houden van eventuele wijzigingen in retourstatussen, bijvoorbeeld via e-mailnotificaties. Er zijn relevante triggers, zoals “Retour aangemaakt” en “Statuswijziging” gecreëerd, samen met bijbehorende e-mailsjablonen en statusovergangsflows om dit proces te vergemakkelijken. Maak gebruik van deze tools om de retourworkflows van je team te verbeteren en soepele retourdiensten aan je klanten te bieden. Deze feature is niet opgenomen in de community edition.

  • Automatisering: Informeer je klanten en medewerkers over retourstatussen of statuswijzigingen, waardoor transparantie en een betere service worden bevorderd.
  • E-mailsjablonen: Personaliseer je meldingen en zorg zo voor effectieve communicatie met je klanten en team.
  • Flow Builder: Pas de flow eenvoudig aan binnen de Flow Builder, zodat deze perfect aansluit bij je voorkeuren en processen, met slechts een paar klikken.

Ook nieuw in Shopware

Naast de flow builder zijn er ook twee andere interessante ontwikkelingen

Embed YouTube video’s ‘AVG-proof’

Het embedden van YouTube-video’s op je shop helpt om jouw klanten meer te betrekken bij het product en scheelt in het de serverbelasting (ten opzichte van zelf een video uploaden). Het is echter belangrijk om te onthouden dat gegevens naar YouTube worden verzonden. Daarom is het noodzakelijk om de toestemming van uw websitebezoekers te krijgen om te voldoen aan het privacybeleid. Bezoekers kunnen via de cookiebanner hun toestemming geven, zodat de ingesloten YouTube-video’s kunnen worden geladen en verzonden. Door deze procedure te volgen, kunt je er zeker van zijn dat je compliant bent op het gebied van gegevensbescherming.

HTML sanitizer

Met Shopware 6.5 is er een nieuwe functie geïntroduceerd genaamd HTML Sanitizer. Dit helpt de veiligheid, betrouwbaarheid en bruikbaarheid van de editor te verbeteren door onveilige HTML-code te verwijderen. De sanitizer ruimt ook stijlen en attributen op om consistente en correcte weergave van de code op verschillende platforms en browsers te garanderen.

Shopware kreeg hierover veel positieve feedback van gebruikers, maar toch waren er ook wat klachten. Een veelvoorkomend verzoek was om het mogelijk te maken om de HTML Sanitizer uit te schakelen omdat de sanitize-functie momenteel aangepaste opmaak verwijdert uit blokken in Shopping Experiences. Daarop heeft Shopware direct geacteerd door in deze versie de sanitizer optioneel te maken via een vlag in de YAML configuratie. Lees de HTML sanitizer handleiding.

Nieuwsgierig naar meer?

We hebben zojuist de belangrijkste nieuwe features uitgelicht, maar er zijn natuurlijk ook gedetailleerde en technische aanpassingen. Je kunt de volledige changelog van Shopware bekijken als je nieuwsgierig bent naar meer. Of bekijk de video om te leren wat de 6.5.3.0, 6.5.3.1 en 6.5.3.2 voor jou in petto hebben.