Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Verbeter de customer journey met goede landingspagina’s

Landingspagina optimaliseren

Stel je eens voor: je bent op zoek naar een nieuwe tuinset van merk X. Via Google zoek je naar “tuinset merk X kopen” en het eerste zoekresultaat is een advertentie van een bedrijf dat tuinsets van merk X verkoopt. Je klikt op de advertentie, maar je belandt op de home pagina van het bedrijf. Je moet dus vervolgens zelf gaan zoeken naar de tuinsets van merk X. Grote kans dat je terugkeert naar Google en het volgende zoekresultaat aanklikt, toch? Dit is een gemiste kans, aangezien de zoeker geïnteresseerd is in het aanschaffen van een product. Een goede landingspagina, de pagina waarop een bezoeker als eerste “landt” op jouw webshop, is daarom essentieel voor de verhoging van de conversie.

Wat is een landingspagina?

Zoals hierboven genoemd, is een landingspagina de eerste pagina waarop jouw bezoeker “landt” wanneer zij jouw webshop bezoeken. Iedere pagina van jouw webshop is dus in feite een landingspagina. Vaak zijn dit blogs, statische pagina’s of product pagina’s. Als je een advertentie via Google Ads of Facebook Ads gaat draaien, is het belangrijk dat de tekst in de advertentie en de tekst op de landingspagina perfect synchroniseren. Door de juiste content te tonen en duidelijke vervolgstappen weer te geven, zorg je ervoor dat de bezoeker op jouw webshop blijft en hopelijk converteert.

Wat zijn belangrijke elementen voor op een landingspagina?

Goed, doorlinken naar de home pagina van jouw webshop is dus duidelijk niet de juiste aanpak voor een landingspagina. Maar wat dan wel? Een landingspagina moet relevant zijn voor jouw webshop bezoeker, anders zijn ze zo weer weg.

  1. Het is ten eerste belangrijk om de juiste producten te tonen. Vertegenwoordigen deze producten het volledige assortiment, of bied je meer vergelijkbare producten aan? Maak dit dan ook duidelijk!
  2. Daarnaast is de tekst dus belangrijk: deze moet overeenkomen met de tekst van de advertentie of het zoekresultaat op Google. Als een bezoeker moet zoeken of twijfelt of hij wel op de juiste plek is, zal hij sneller afhaken.
  3. Een ander belangrijk onderdeel van een landingspagina is een duidelijke call to action (CTA). Wat wil jij dat de webshop bezoeker doet als hij op jouw webshop komt? Gokje: je wilt natuurlijk converteren! Maak deze vervolgstap duidelijk aan de hand van een call to action button. “Bekijk hier het volledige assortiment” of “Koop deze tuinset nu!” zijn duidelijke vervolgacties.

Een goed voorbeeld van een duidelijke landingspagina is deze van onze klant De Kweker. Wanneer een restaurant op zoek is naar wild voor op hun aankomende wildmenu, vinden zij op deze pagina ten eerste veel informatie over lokaal wild, maar nog belangrijker: zij kunnen het volledige assortiment bekijken én een voorproefje van wildproducten zien.

Ga aan de slag met het verbeteren van jouw landingspagina’s!

Kijk eens naar jouw eigen blog posts of statische pagina’s. Geven deze een duidelijke call to action weer en tonen ze relevante content? Kloppen de doorklik links achter jouw Google Ads en Facebook Ads en leiden deze niet naar de home pagina? Laat je relevante producten zien die aansluiten op de blog of statische pagina? En, het meest belangrijke, is er een duidelijke vervolgstap door middel van een call to action knop op jouw pagina’s te vinden?

Mocht je meer willen weten over landingspagina’s of brainstormen over de mogelijkheden om jouw landingspagina’s te verbeteren, dan helpen wij jou uiteraard graag. Neem gerust contact met ons op via het contactformulier.