PrestaShop Addons: wat zijn de must-have modules?

PrestaShop Addons is de officiële marktplaats (of marketplace) van PrestaShop waar je alle modules en thema’s kunt vinden. Wil je je webshop dus uitbreiden of personaliseren? Dan is PrestaShop Addons de juiste bestemming.

Wat kun je vinden bij PrestaShop Addons?

In de PrestaShop Addons marktplaats kun je verschillende modules en thema’s vinden. Deze zijn ontwikkeld door ofwel PrestaShop ofwel developers in de PrestaShop community. De maker van de module of het thema is ook verantwoordelijk voor de aftersales service. Om toegang te krijgen tot PrestaShop Addons moet je een gratis account aanmaken. Aan de modules en thema’s zitten vaak kosten verbonden.

PrestaShop Addons

Wat zijn modules?

Modules zijn plugins die je kunt installeren in je webshop. Met de PrestaShop modules kun je verschillende functionaliteiten toevoegen aan je webshop, zoals betaalmiddelen, online chat of leveringsdiensten. Eerder schreven we al over de plugins die wij bouwen voor het OroCommerce platform, maar ook met het configureren en/of bouwen van diverse PrestaShop modules kunnen wij je helpen.

Wat zijn thema’s?

Het design van je webshop kun je personaliseren met thema’s (templates). Ook deze kun je vinden in PrestaShop Addons. Je wilt natuurlijk dat het thema overeenkomt met je eigen huisstijl. Wanneer wij voor je aan de slag gaan met een PrestaShop webshop, kunnen we ook een design op maat ontwerpen. Op die manier passen de look and feel van je webshop helemaal bij de identiteit van je organisatie.

Must-have modules

Omdat het aanbod in de PrestaShop Addons zo groot is (5000+ modules en thema’s), delen we graag de must-have modules die volgens ons kunnen bijdragen aan het succes van je webshop.

We hebben een aantal doelen opgesteld die ervoor kunnen zorgen dat je het succes van je webshop kunt vergroten. Bij elk doel hebben we relevante plugins gezocht die je kunt downloaden en installeren in je webshop. Uiteraard kunnen plugins bijdragen aan het bereiken van meerdere doelen.

1. Je online zichtbaarheid verbeteren en zorgen voor meer verkeer naar je webshop

Search Engine Optimization (SEO)

Het zou niet raar zijn als je je webshop het liefst op de eerste positie in de zoekresultaten van Google ziet. Met behulp van Search Engine Optimization kun je aan deze positie werken. Een module op dat gebied kan daarom goed van pas komen om. Een suggestie!

Bloggen

Al eerder beschreven we waarom het goed is om te bloggen op je webshop. Hiermee vergroot je je online zichtbaarheid en laat je ook zien dat je expert bent binnen jouw vakgebied. Wij raden daarom ook zeker een blogmodule aan. Houd in je blogs rekening met SEO, zodat je kunt werken aan je positie in Google. 

Social media

Maak je gebruik van social media voor je webshop? Dan kun je dit kanaal koppelen met je webshop met behulp van een plugin. Plaats je bijvoorbeeld regelmatig iets op Instagram? Dan kun je ervoor zorgen dat deze feed zichtbaar is in je webshop. Vergroot je zichtbaarheid op social media en wees een bron van inspiratie voor (potentiële) klanten met een module als deze.

Online marktplaatsen

Verkopen via online marktplaatsen kan zowel voor B2C webshops als B2B webshops heel interessant zijn. Je vergroot je zichtbaarheid en kunt in één klap een heel nieuw publiek bereiken. Ook als je webshop is gebouwd met behulp van PrestaShop, kun je gemakkelijk verkopen via online marktplaatsenBekijk hier de verschillende plugins voor online marktplaatsen.

In deze blogpost geven we je 5 redenen om als B2B webshop te verkopen via online marktplaatsen.

prijsVergelijkingssites en Google Shopping

Een andere manier om je zichtbaarheid te verbeteren en uiteindelijk te zorgen voor meer verkeer naar je webshop, is door aanwezig te zijn op prijsvergelijkingssites en Google Shopping. Wanneer iemand op zoek is naar een bepaald product, komt het vaak voor dat het wordt vergeleken met andere producten op zulke sites. Door hier aanwezig te zijn kun je deze potentiële klanten kennis laten maken met je webshop. Ook hier zijn verschillende plugins voor te vinden in PrestaShop Addons.

2. Het optimaliseren van je conversie

Mailings

Het versturen van mailings vanuit je webshop is goed voor het behoud van je bestaande klanten. Met mailings kun je gepersonaliseerde aanbiedingen doen en ervoor zorgen dat klanten die eerder al bij je bestelde, nog meer bij je bestellen. Ook nieuwsbrieven zijn een goede manier voor het optimaliseren van je conversie. O.a. MailChimp kan je helpen met persoonlijke mailings en marketing automations.

Account aanmaken

Het aanmaken van een account in je webshop kun je vereenvoudigen door het mogelijk te maken in te loggen met een social media account. Zo zie je vaak dat je bij een webshop kunt inloggen met je Facebookaccount. Door dit proces makkelijker te maken, zullen meer bezoekers tot aankoop overgaan. Wij raden deze plugin aan.

Pop-up

Afhankelijk van je webshop kan een pop-up ook een succesvolle methode zijn om te zorgen voor meer conversie. In zo’n pop-up kun je bijvoorbeeld een kortingscode aanbieden of je bezoekers vragen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Er zijn ook pop-ups beschikbaar die verschijnen wanneer een bezoeker je webshop wil verlaten.

Verlaten winkelmandje

Merk je dat veel bezoekers je webshop verlaten zonder iets te bestellen, terwijl hun winkelmandje wel producten bevat? Zulke bezoekers kun je automatisch ‘verlaten winkelmandje’ e-mails sturen met als doel dat ze hun bestelling alsnog afronden. Dat kan bijvoorbeeld met deze plugin.

Size guide

Wanneer je kleding, schoenen of sierraden verkoopt, kan hulp bij de keuze van de juiste maat doorslaggevend zijn. Het is vaak lastig om online de juiste maat te vinden, omdat je het item niet eerst kunt passen. Wanneer je je klanten zo goed mogelijk helpt, kun je twijfel wegnemen. Voor zo’n size guide zijn ook plugins beschikbaar in PrestaShop Addons. Hier een voorbeeld.

3. Het verhogen van het gemiddelde aankoopbedrag

Vergelijkbare producten aanbieden

Een klant staat op het punt iets te bestellen, maar jij wilt nog iets doen om dat aankoopbedrag te verhogen. Want het liefste wil je natuurlijk dat klanten voor een zo groot mogelijk bedrag bestellen. Wat vaak goed werkt is om andere, vergelijkbare, producten aan te bieden (cross-selling). Deze kun je dan laten zien tijdens de checkout. Je kunt er ook voor kiezen om producten te laten zien die het gekozen product aan kunnen vullen. Een andere optie is om de best verkochte producten weer te geven op de homepage. Dit is allemaal mogelijk met een module als deze.

Gratis bezorging vanaf een bepaald bedrag

Een andere manier om het aankoopbedrag te verhogen, is door het aanbieden van gratis bezorging vanaf een bepaald bedrag. Je zult zien dat veel klanten hun bestelling aanvullen tot dat bedrag, om bezorgkosten te vermijden. Met deze plugin kunnen klanten precies zien hoeveel zij nog tekort komen voor gratis verzending.

4. Gemakkelijker navigeren door je webshop

(Responsive) top menu

De navigatiebalk of je top menu is een belangrijk onderdeel in het navigeren door je webshop. Zeker wanneer je veel producten aanbiedt in je webshop, is het belangrijk dat het navigeren door je webshop gemakkelijk gaat en dat je top menu overzichtelijk is. Deze advanced top menu plugin is ook nog eens responsive.

Infinite scroll

Gebleken is dat de tweede productpagina veel minder goed wordt bekeken dan de eerste. Dit komt doordat de bezoeker dan door moet klikken en moet wachten tot een nieuwe pagina is geladen. Met deze plugin voorkom je dit, doordat er niet meer doorgeklikt hoeft te worden, maar bezoekers enkel verder hoeven te scrollen.

Sticky header

Eerder schreven we al een artikel over het belang van de sticky header. Bezoekers hebben altijd toegang tot je productaanbod en hoeven niet terug naar het begin van de pagina om een product op te zoeken. Je kunt de sticky header eenvoudig toevoegen aan je webshop met de advanced top menu plugin.

Labels

Een andere manier om producten extra te laten opvallen en het navigeren door productpagina’s overzichtelijker te maken, is het toevoegen van labels bij producten. Dit kan bijvoorbeeld het label ‘nieuw’ zijn of ‘10% korting’. Bekijk daarvoor eens deze module.

5. De klanttevredenheid verhogen en service verbeteren

Reviews

Bezoekers horen graag de ervaringen van bestaande klanten voordat ze tot aankoop overgaan. Een reviewsysteem als deze of deze kan daarom een slimme module zijn voor je webshop om te zorgen voor meer tevreden klanten.

Contact

Om de best mogelijke service aan te bieden, is het goed als je klanten je op verschillende manieren kunnen bereiken. Niet alleen via e-mail of telefoon, maar bijvoorbeeld ook via WhatsApp, Facebook Messenger of online chat. Zo lang je snel en gemakkelijk te bereiken bent, zal dit de klanttevredenheid ten goede komen.

Regelgeving

We hebben je al uitgebreid ingelicht over de nieuwe wetgeving, maar het is ook belangrijk dat je er in je (nieuwe) webshop mee aan de slag gaat. Een module als deze kan dan erg handig zijn. Je bezoekers weten graag waar ze aan toe zijn in jouw webshop, ook op het gebied van veiligheid, regelgeving en privacy.

Kijk daarnaast ook eens naar de (starters)pakketten die worden aangeboden in de PrestaShop marktplaats. Zo heb je met één aankoop al verschillende essentiële plugins tot je beschikking. Heb je een module nodig die ontbreekt in de PrestaShop Addons? Wij helpen je er graag mee! We kunnen de plugin bouwen die jij nodig hebt. Neem contact met ons op zodat we de mogelijkheden kunnen bekijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *