Meld je gratis aan voor onze aankomende webinars & events

Search Engine Optimization (SEO) in B2B e-commerce

Search Engine Optimization (SEO) is online een veelbesproken onderwerp.

Maar vaak gaat het over het optimaliseren van consumentenwebsites of B2C webshops. En hoewel je deze tips ook voor een groot deel kunt gebruiken in je B2B webshop, staan we vandaag specifiek stil bij Search Engine Optimization in B2B e-commerce.

Search Engine Optimization in B2B e-commerce

Weet je niet meer precies wat Search Engine Optimization is? In het kort is SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie, het verbeteren van je website om een hogere plek te krijgen in de organische zoekresultaten van Google. Dat betekent dat wanneer iemand zoekt naar een product of dienst op Google, jouw website bij de eerste zoekresultaten verschijnt. Als dat zo is, dan is de kans groter dat ze jouw website bezoeken en het product of de dienst bij jou aanschaffen.

Maar wat is dan het verschil tussen SEO voor een B2C webshop en SEO voor een B2B webshop?

Eigenlijk zijn er drie belangrijke verschillen tussen SEO voor een B2C webshop en SEO voor een B2B webshop.

Het eerste verschil is dat het aankoopproces in B2B e-commerce langer is dan in B2C en dat het bestelbedrag vaak veel hoger ligt. Dit betekent dat de bezoekers van een B2B webshop vaak in een eerdere fase van het aankoopproces zitten dan de bezoekers van een B2C webshop. Voor je SEO houdt het in dat je gedurende het gehele aankoopproces online goed zichtbaar moet zijn.

Daarnaast zijn er bij een B2B aankoop meerdere beslissers betrokken en elk hebben zij hun eigen prioriteiten. De één is geïnteresseerd in de technische specificaties en de ander in de kosten. Allemaal zullen zij dus op een andere manier zoeken, terwijl het om dezelfde aankoop gaat.

Het derde verschil is dat een een B2B inkoper niet altijd weet hoe het product heet waar hij naar op zoek is. Dat zorgt ervoor dat hij zoekopdrachten gebruikt waar je in eerste instantie misschien niet aan zult denken. Dit in tegenstelling tot een gewone consument die op zoek is naar een spijkerbroek, laptop of bankstel. Dat soort producten zijn een stuk minder complex.

5 belangrijke aandachtspunten voor Search Engine Optimization in B2B e-commerce

Oké, waar moet je dan op letten? Wij geven je 5 aandachtspunten die belangrijk zijn als je je bezig gaat houden met zoekmachine optimalisatie voor je B2B webshop.

Productinformatie

Product content is, zoals we in deze blogpost ook vertelden, erg belangijk voor je SEO. Je kunt je productinformatie verrijken door het gebruik van een PIM systeem. Soms wordt er in een B2B webshop voor gekozen om de productinformatie alleen weer te geven wanneer een klant is ingelogd. Voor je SEO is het slimmer is om de productinformatie óók weer te geven wanneer een bezoeker niet is ingelogd. Anders kan Google deze content niet meenemen bij de beoordeling. Je kunt er dan wel voor kiezen om de prijs weg te laten, zodat er niet besteld kan worden zonder in te loggen.

Bekendheid en complexiteit

Omdat B2B producten vaak minder bekend zijn of complexer dan producten die worden verkocht in een B2C webshop, zijn de zoektermen die bezoekers gebruiken veel specifieker. Dit betekent dat je goed onderzoek moet doen naar het zoekgedrag en je moet inleven in de bezoeker. Vaak zoeken zij, in tegenstelling tot een B2C klant die zoekt naar een oplossing, naar het probleem dat zij ervaren.

Beslissers

Het zoekgedrag heeft niet alleen betrekking op de complexiteit, maar ook op de verschillende rollen. De personen die betrokken zijn bij de aankoop, zoeken vaak allemaal op een andere manier. Dit is afhankelijk van hun rol binnen het bedrijf en bijbehorende prioriteiten. Leef je in deze verschillende personen en hun zoekgedrag in en houd daar rekening mee in de content op je site.

Zoekwoordenonderzoek

Om erachter te komen op welke zoekwoorden je je het beste kunt focussen, is het verstandig een zoekwoordonderzoek te doen. Je kunt dit doen met een handige tool of je gaat zelf actief aan de slag. Vraag je klanten waar ze naar op zoek zijn en hoe ze dan zoeken.

Snelheid

Omdat een B2B webshop in veel gevallen een groot aantal producten bevat, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website deze producten snel kan laden. Ook de laadtijd van je webshop heeft invloed op je ranking. Een snelle webshop, scoort beter bij Google.

Wil je meer weten over Search Engine Optimization en B2B e-commerce? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.