Het E-A-T principe van Google, wat is het?

E-A-T. Nee geen EAT en dus is er ook geen link met het Engelse woord voor eten. Verre van zelfs. E-A-T gaat over de autoriteit van een website en hoe dit beoordeeld wordt voor de zoekresultaten. De afkorting staat voor: Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Wat dat inhoudt, lees je in dit artikel en we leggen je ook meteen uit hoe je met E-A-T aan de slag kunt. 

E-A-T; De simpele uitleg

De letters van E-A-T staan voor: Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Heel kort door de bocht kunnen we zeggen dat het gaat om: wie ben je, heb je autoriteit en ben je betrouwbaar? Een wasmachine monteur die op een website schrijft over het repareren van een wasmachine is bijvoorbeeld een specifiek voorbeeld van een persoon met expertise en dus ook betrouwbaarheid. Maar wanneer deze zelfde monteur in de schoenenwinkel gaat staan, dan zullen kopers niet snel schoenadvies van hem aannemen. 

Online werkt dat in zekere zin hetzelfde. De betrouwbaarheid, expertise en autoriteit van een website spelen tegenwoordig een rol in het koopproces. Lijkt je informatie uit onbetrouwbare bron te komen? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat zowel Google als een potentiële koper je hierop negatief beoordeelt.

Beïnvloedt E-A-T mijn rankings?

Wanneer jouw content voldoet aan de E-A-T richtlijnen dan kan dit een positieve impact hebben op jouw rankings en click-throug-rate. Maar wat als je er niks mee doet? Dit hoeft geen directe gevolgen te hebben voor de rankings. Echter is het wel zo dat Google in 2022 de update MUM heeft aangekondigd die mogelijk autoriteit-specifieke-features gaat meenemen in de zoekresultaten. Daarnaast kun je met kwalitatieve content, geschreven door en voor een betrouwbare bron, wel scoren qua rankings. Content die gericht is op het helpen van de zoekvraag van een bezoeker is ook kwalitatief en wordt als waardevol gezien door Google.

Checklist

Wat kun je doen en waar moet je op letten? Houd deze checklist bij de hand als je je content gaat schrijven en beoordelen.

1) Wie ben je?

Het is interessant voor bezoekers (en Google) om te weten wie de content heeft gecreëerd. Dit kan een over ons pagina in het algemeen zijn, maar ook auteur pagina’s zijn een goede manier om betrouwbaarheid te bevestigen. 

Onze collega’s zijn een expert binnen hun vakgebied.
Wij geven geen advies over schoenen, maar wel over webdevelopment -en marketing
.

Heb je de H1 over ons trouwens al gezien?

2) Experts

Zorg voor kwalitatieve content, welke geschreven is door experts binnen je vakgebied. Zo komen we weer terug bij het voorbeeld van de wasmachine monteur die niet geschikt is als schoenverkoper. Een expert hoeft niet altijd binnen je bedrijf werkzaam te zijn. Een interview met een expert binnen een bepaald vakgebied is ook mogelijk.

3) Content doelstelling

Waarom schrijf je een blog, een pagina of een how to. Maak in content duidelijk voor de bezoeker waar de pagina voor dient en waarom deze belangrijk is voor het beantwoorden van de zoekvraag. Zo vertellen we in dit artikel dat we je vertellen wat E-A-T is, maar ook gebruiken we de heading over rankings. Dan weet je meteen dat je antwoord krijgt op een belangrijke vraag. En langer is niet altijd beter. 

4) Houd je content up to date

Verouderde content daar heeft niemand wat aan. Als we nu zoeken naar het aantal inwoners van Nederland, dan staat daar geen vijftien miljoen meer. Misschien zou je zeggen dat Guus Meeuwis (Fluitsma & van Tijn origineel) zijn nummer ‘15 miljoen mensen’ dan eigenlijk ook moet updaten! (Overigens is dat gebeurd door Davina Michelle/Snelle: 17 miljoen mensen) Afijn, zo verandert data en content door de jaren heen om verschillende redenen. Blijf actueel en zorg voor updates.

Een expert zal altijd gebruik maken van betrouwbare bronnen. Nieuwssites zijn automatisch een betrouwbare bron, behalve dan De Speld. Wanneer je een uitgebreid artikel schrijft dan kun je ervoor kiezen om de bron te linken, wanneer deze autoriteit heeft. Voor een artikel over het aantal inwoners in Nederland, link je bijvoorbeeld naar het CBS. 

6) Online reputatie

Als webshop heb je te maken met klanten en dus ook reviews. Deze reviews kunnen negatief en positief zijn. Ik denk niet dat we hoeven te vertellen dat negatieve reviews je online reputatie erg kunnen schaden. 

7) Content in verschillende vormen

Content hoeft niet altijd in tekst vorm te zijn. Sterker nog, video, afbeeldingen en audio komen steeds vaker terug in de zoekresultaten. Waarom? Omdat dit helpt bij het beantwoorden van de zoekvraag van een bezoeker. Dus helpt een tekst echt om een kastje in elkaar te zetten? Of past een video hier beter bij? 

Conclusie over E-A-T

Moet je nu direct je website vol zetten met certificaten, verwijzingen naar betrouwbare bronnen en voor ieder personeelslid een pagina aanmaken? Nee, dat hoeft allemaal niet zo snel. Maar we raden je wel aan om op de punten uit de checklist te letten en waar mogelijk alvast aanpassingen te doen op je website. Een over ons pagina is ten slotte niet veel werk en je online reputatie houd je waarschijnlijk toch al in de gaten. De grote kansen liggen waarschijnlijk op het content en UX vlak. Hulp bij nodig? Neem contact op met ons, want wij kunnen je op alle vlakken bijstaan.